Add new comment

Violence against women on rise in Herat: Officials

هرات (پژواک، ٢ حوت ٩٣): مقام های هرات می گویند، در جریان نه ماه گذشته ٤٤٨ مورد خشونت در برابر زنان در این ولایت ثبت شده است که از این جملۀ سرنوشت ٣٤ زن به مرگ انجامیده است.
هرچند برای پایان دادن به خشونت در برابر زنان در افغانستان، تلاش های دوامدار نهادهای ملی و بین المللی جریان دارد، اما با آن هم دیده می شود که خشونت همچنان پا برجاست.
براساس گفته های مسوولان ولایتی، بیشترین قتل های زنان در هرات از سوی همسران شان صورت گرفته است. آنان می گویند در گذشته واقعات خودسوزی زنان در هرات بیشتر بود و اخیرا کاهش قابل ملاحظۀ داشت، اما دیده می شود که این پیشرفت مثبت حالا باعملکرد شوهران تلافی منفی می شود.
ریاست امور زنان هرات می گوید، که در یک سال گذشته قتل زنان توسط شوهران بالا گرفته است.
محبوبه جمشیدی رییس امور زنان هرات ضمن نگرانی از تداوم اینگونه قتل ها می گوید، یکی از عوامل عمدۀ چنین جنایت ایستادگی زنان در برابر خواست های نامشروع شوهران می باشد.
به گفتۀ خانم جمشیدی، معلوماتی را که این ریاست در دست دارد نشان می دهد که در بسیاری موارد شوهران و اعضای فامیل شوهر تلاش ورزیده تا این خانم ها را به تن فروشی وادار بسازند و در صورت مقاومت اقدام به قتل آنان کرده اند.
رییس امور زنان هرات می گوید، آمار های اخیر نشان می دهد که موارد قتل زنان نه تنها کاهش نداشته بلکه با افزایش چشمگیری نیز به همراه بوده است.
خانم جمشیدی گفت، در مجموع ریاست امور زنان، څارنوالی منع خشونت عليه زنان، قوماندانی امنیه و کمیسیون عالی منع خشونت در هرات طی نه ماه گذشته ٤٤٨ مورد خشونت در برار زنان را ثبت کرده است.
وی افزود: "از جمله ٤٤٨ قضیه ٣٤ مورد آن قتل زنان از سوی شوهران و اقارب نزدیک شوهر، ٢٨٠ مورد لت و کوب و تهدید به مرگ، ١٦ مورد تجاوز جنسی، ٩ مورد تلاش به تجاوز جنسی و موارد دیگر ان شامل خود کشی، عدم پرداخت نفقه و ازدواج اجباری می باشد که طی نه ماه  به این ادارات به ثبت رسیده است."
رییس امور زنان هرات می گوید، آنان برنامۀ آگاهی دهی برای مردان را در نظر دارند که در آینده نزدیک عملی می شود، اما به گفتۀ او، اگر نهادهای عدلی و قضایی در برابر اینگونه واقعه ها جدی عمل کند و مرتکبین قتل ها را به جزای اعمال شان برساند، شاید این حالت فاجعه بار بهبود بیابد در غیر آن مشکل است.
خانم جمشیدی گفت که تنها آگاهی دهی برای محو خشونت علیه زنان کافی نیست.
در این حال نسیمه همدرد سخنگوی کمیسیون منع خشونت علیه زنان در هرات از افزایش ٢٣ درصدى خشونت در برابر زنان سخن می گوید. او ضمن تایید آمار ریاست امور زنان می گوید که در نه ماه گذشته ٢٠٠ واقعۀ خشونت در این کمیسیون ثبت شده است.
خانم همدرد افزود: "از جمله ٤٤٨ واقعه به بیش از ٢٠٢ واقعه رسیدگی صورت گرفته است و متباقی دوسیه ها نیز در حال طی مراحل قضایی می باشد."
از سوی هم مسوولان شفاخانۀ حوزوی هرات از ثبت ده ها مورد خشونت در برابر زنان خبر می دهند و می گویند که از آغاز سال ١٣٩٣ تاکنون ١٥ خانم از سوی همسر شان به قتل رسیده است.
محمد رفیق شیرزی سخنگوی این شفاخانه به آژانس خبری پژواک گفت که معلومات ثبت شده نشان می دهد که در این سال ٢٠ خانم دیگر خودکشی کرده اند.
شیرزی افزود: "خانم های که مورد خشونت قرار گرفتند و مجروح شده اند تعداد شان به صدها تن می رسد که در این شفاخانه  ثبت شده است."
نگرانی از افزایش قتل زنان در هرات درحالی پیش میاید که مسوولان دفتر ولایتی کمیسیون حقوق بشر در هرات نیز از افزایش در واقعات خشونت در برابر زنان خبر می دهند.
عبدالقادر رحیمی رییس این دفتر در هرات ضمن تایید آمار نشر شده از سوی ریاست امورزنان به آژانس خبری پژواک گفت، قتل های ناموسی در هرات به مقایسه سال گذشته افزایش داشته است.
به گفتۀ رحیمی بازداشت نشدن قاتلان زمینه ساز افزایش واقعات جرمی شده است.
رحیمی به قضیۀ یکتن از زنان کشته توسط شوهرش اشاره نمود و گفت که ارگان های امنیتی تاکنون موفق نشده اند شوهر رحیمه را بازداشت کنند.
در همین حال، گل آقا هاشمی رییس تحقیقات جنایی قومندانی امنیه هرات به آژانس خبری پژواک گفت، که طی ده ماه گذشته بیش از ٦٥ تن به اتهام قتل و لت و کوب همسران، بازداشت شده اند و دوسيه هاى شان محول محکمه شده است.
خالده خرسند یک تن از فعالان جامعه مدنی هرات ضمن ابراز نگرانی از افزایش و تغیير شیوه های انجام خشونت در برابر زنان تاکید می ورزد اگر در راستای مهار خشونت ها اقدامات اساسی نشود، پیامد خطرناکتری در انتظار خواهد بود.
خانم خرسند می گوید وضعیت رقت بار زنان در این ولایت ایجاب می کند که مسوولان توجۀ خاصی به هرات کنند.
اینکه حکومت افغانستان برای حل این معضل نه چندان جدید چه راهکاری را در پیش می گیرد و موفق خواهد شد یا خیر، پرسشی است که بادرنظرداشت تلاش های گذشته پاسخ به آن دشوار به نظر می رسد.
با آن هم دیده شود که حکومت به رهبری رییس جمهور اشرف غنی که همواره خود را حامی سرسخت حقوق زنان عنوان کرده است، چه گام های در این راستا بر می دارد.
خشونت در برابر زنان در افغانستان پدیدۀ تاز نیست و هرات هم یکی از ولایت های است که در این آواخر به سبب داشتن واقعات بیشتر خشونت همواره خبرساز بوده است. به گفتۀ مسوولان هرات، زنان عمدتاً جوان بیشتر از دیگران قربانی این نوع خشونت می باشند.
خشونت لفظی، فزیکی، قطع اعضای بدن و بالاخره قتل همسر توسط شوهر از ناهنجاری های است که زنان در هرات با آن مواجه می باشند.
دوهفته  پیش یک مردی در منطقۀ صوفی آباد هرات می باشد، همسرش را از ناحیه شرمگاه با چاقو زخمی ساخت. به تعقیب این واقعۀ مردی دیگری که گفته می شود معتاد به مواد مخدر است در ولسوالی کهسان هرات خانم خود را سر برید.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.