Add new comment

Massive corruption reported in Paktia custom dept

گردیز (پژواک، ١٤ جدی ٩٣): برخی اعضای شورای ولایتی پکتیا می گویند که در گمرک آن ولایت، فساد گستردۀ اداری موجود است و خواستار جلوگیری آن شدند.

اما ریاست گمرک می گوید آنها سطح فساد را در آن اداره کاهش داده و به همین منظور، عواید آن گمرک بیشتر شده است.

اعضاى شورای ولایتی می گویند که در داخل گمرک، در هر ٢٤ساعت از راه های مختلف غیرقانونی، صدها هزار افغانی گرفته می شود.

محمد الرحمن قادری منشی شورای ولایتی پکتیا، به آژانس خبری پژواک گفت اجناس آنگونه که در موترها بار است، محصول نميشود، بلکه به خواست خود شان کم وزن محصول شده و پول وزن اضافی، به جیب های شخصی می رود.

نامبرده افزود که در کنار آن، برخی موترها شب هنگام از سوی کارمندان گمرک در مقابل یک اندازه پول محصول شده و رها می شود.

قادری علاوه کرد که اعضای جدید شورای ولایتی به کار آغاز نموده اند؛ وقتى که آنها کمیتۀ کارى خود را ایجاد کردند، فساد را در این اداره بررسی می کنند.

تاج محمد منگل یکی دیگر از اعضاى شورای ولایتی پکتیا گفت که در گمرک این ولایت، فساد اداری گسترده موجود است.

وی افزود زمانیکه مال التجاره در یک موتر محصول می شود؛ نمبر پلیت موتر، به موتر دیگر انتقال داده می شود و اجناس موتر، بدون محصول می گذرد.

منگل گفت که بخاطر اینگونه فساد، در هر ٢٤ساعت صدها هزار افغانی به جیب های شخصی می رود.

به گفتۀ او، اگر گمرک ها کنترول شوند، پول زیاد به بودجه دولت انتقاد پیدا می کند و در بودجه ملی افزایش قابل ملاحظه به وجود می آید.

خبرنگاران پرس کلپ پکتیا نيز شب هنگام برای دیدن به آن گمرک رفتند، که موترها وزن می شد و فرق آن، با اجناس بارشده در موتر، معلوم می گردید.

برای خبرنگاران واضح شد که پول محصول از هر موتر، از هفت تا ده تُن گرفته می شد؛ اما در سند رسمی نه، بلکه به طور غیرقانونی اخذ می گردید.

برعلاوۀ وزن؛ در هنگام شب موترهايی نيز دیده می شد که دریوران می خواستند اجناس بار شده را بدون محصول انتقال دهند.

تنها اعضای جدید شورای ولایتی پکتیا نه، بلکه اعضای شورای ولایتی دوره قبلی آن ولایت نیز از گمرک پکتیا بار بار شکایت داشتند.

شایسته گل احدی یکی از اعضای سابق شورای ولاتی پکتیا، گفته های وکلای جدید را تاييد کرده گفت که از راه های مختلف، از دریورها پول گرفته می شود.

یک نوار صوتی که در اختیار پژواک قرار گرفته، حاکی از آن است که گمرکى که در ولسوالی دند پتان موجود است، مدیر این اداره از یک دریور به طور غیرقانونی پول اخذ می کند.

در این نوار صوتی، مدیر گمرک از دریوران دو موتر، در مقابل اجناس بار شده در موترها ده – ده هزار افغانى پول تقاضا کرده و از دریور موتر دیگر، پانزده هزار افغانى می خواهد.

مدیر گمرک به بخاطر وضاحت به دریور می گوید پولى را که از آنها می گیرد؛ برای خودش نه، بلکه با رئیس، ولسوال، قوماندان امنیه و برخی دیگر از مقامات تقسیم می کند.

اما صدیق احمدخیل مدیر گمرک گردیز می گوید قسمی که اعضای شورای ولایتی و دیگران ادعای فساد را می کنند، به آن اندازه فساد موجود نیست؛ اما تا اندازه اى را می پذیرد.

وی به پژواک گفت با آمدن وی که حدود دو سال می شود، سطح فساد کاهش یافته و عواید گمرک افزایش یافته است.

او افزود که مشکلات در محصول اجناس تجارتی موجود است، که عوامل آن نبود جای است؛ آنها نمی توانند به طور درست موترها را تخلیه کنند و تمام اجناس را بررسی نمايند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.