Add new comment

Youth win seats on Jawzjan, Kunduz, Faryab PCs

شبرغان، کندز، ميمنه (پژواک،٨عقرب٩٣) اکثر اعضاى شوراى ولايتى جديد ولايات جوزجان، کندز و فارياب راجوانان تشکيل ميدهند. اين جوانان ميگويند که بااستفاده ازتحصيل و تجارب خود، مصدرخدمت به مردم خواهند شد.

ازجمع نُه عضوشوراى ولايتى قبلى جوزجان، چهار تن آن جوانان بودند؛ اما در دورجديد، اين کرسى ها به ١٥ ارتقا يافته است که ١٢ کرسى از جوانان ميباشد.

در مجموع ٥٨ تن در انتخابات شوراى ولايتى جوزجان که همزمان با انتخابات رياست جمهورى ١٦ حمل سالجارى برگزار گرديد، نامزد شده بودند.

اکرام الدین "فرجاد" که تازه به شورای ولایتی راه پیدا کرده، ميگويد که با تجارب و تحصیلی که دررشته حقوق وعلوم سیاسی دارد، ميتواندمنحیث یک وکیل جوان به مردم خدمت کند.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت که جوانان، با علم وتکنالوژی امروزی آشنا اند و با ذهنیت پاکی که دارند، مبرا از هرگونه فساد بوده و یک احساس خوب وطندوستی دارند.

فرجاد افزود: "شورای ولایتی قبلی بنابرعدم موجودیت افراد تخصصی، مشکلات خود را داشت و به مردم واضح است که اعضاى شورای ولایتی سابقه چه کردند؟ من در این مورد نمیخواهم بحث کنم؛ زیرا تمام توجه ام به این امر تمرکز دارد که من چه کرده میتوانم."

تعداد زنان در دور قبلى شوراى ولايتى سه تن بود و دردور فعلى، در آن کدام تغييرى نيامده است.

نبیه "مصطفی زاده" عضو شوراى ولايتى جديد که در دور قبلى منشی شورا بود، گفت که در دور جديد، شش کرسی افزایش داده شده؛ اما در بين آن زنان وجود ندارند.

وى افزود که در دور قبلی، شماری از محاسن سفیدان در ترکیب شورا دخیل بودند که از سواد کافی بهره مند نبودند و این امر، باعث شده بود که کارها مطابق به خواست سایر اعضا صورت نگیرد.

مصطفى زاده افزود: "ما در بعضی موارد ناگزیر میشدیم که موارد قانونی را چندین بار برای این کتگوری افراد در داخل شورا مطالعه نموده، پیرامون آن توضیحات بدهیم تا آنها در مورد میدانستند."

اين عضو شوراى ولايتى گفت که در دورکنونی، همه اعضاى شوراباسواد اند. شماری ازآنها ماستر، لیسانس و حداقل فارغ صنف دوازده اند که میتوانند برای مردم خوبتر کار کنند.

باشندگان جوزجان نیز از راه یافتن افراد جوان و تحصيلکرده در شورای ولایتی استقبال نموده و آنرا به فال نيک ميگيرند.

نوید "نظری"، محصل پوهنځی حقوق وعلوم سیاسی موسسه امیرعلی شیرنوایی جوزجان ميگويد که موجودیت این جوانان در شورای ولایتی، میتواند برای جوانان مایۀ مسرت باشد.

وی افزود: "اين جوانان، فکر تازه و مفيد به سر دارند، ما چه کنیم بی سوادهای بزرگ ساله که خوده کاندید میکنند و رای میبرند و چیزی از آنهاجور هم نمیشود."

نظری علاوه کردکه نيروى جوان، در همه عرصه ها به شمول شوراى ولايتى میتواند برای مردم و جامعه مصدر خدمات خوب شود و از عهده تمام مسوولیت ها موفقانه به در آيد.

اکثر اعضای شورای ولایتی فاریاب نيز جوان بوده و مردم ميخواهند که اين نيروى جوان، بتواند مشکلات آنها را به مقامات دولتى برسانند تا در حل آن اقدام شود.

در انتخابات شوراى ولايتى فارياب، ٦١ تن نامزد شده بودند که ١٥ تن به شمول سه زن پيروز گرديده اند. ازين جمله پنج عضو قبلى و١٠ تن ديگر چهره هاى جديد هستند.

کرسى هاى شوراى ولايتى تغيير نکرده؛ اما در این دور یک کرسی زنان کم شده است.

صبغت الله سیلاب یکتن از جوانانی که به شورای ولایتی راه یافته گفت که با آنکه اکثر اعضای شورای ولایتی، جوان و کم تجربه اند، ممکن با چالشهای روبه رو شوند؛ ولى جوان و پُر انرژی هستند و میتوانند مطابق طرزالعمل و صلاحیت ها، بر چالشها غالب شده و به مردم خدمت نمایند.

سید عبدالباقی هاشمی که به دور جديد شوراى ولايتى نيز راه پيدا کرده، گفت: "اعضای جدید شورا اکثراً جوان هستند که با درک مسووليت شان، بدون خستگی کار خواهند نمود."

وى از کارکرد اعضای پیشین شورای ولایتی ابراز رضایت نموده، گفت که اکثر شان اشخاص با نفوذ و با تجربه بودند و در قسمت تامین امنیت، حل منازعات سیاسی، گروهی، نظارت از جریان تطبیق پروژه ها، منع گشت و گذار موترسايکل ها در بین شهر که توسط آن هر روز ترور صورت میگرفت، کاهش مصارف عروسی و منع گروه موسیقی در محافل زنانه، تلاش زیاد کردند.

اما فدا محمد یکی از باشندگان شهر میمنه مرکز فارياب گفت که اعضای شورای ولایتی قبلی، همه افراد نا کاره بودند و با استفاده از نام وکالت مصروف زدوبندهای سیاسی، گروهی و شخصی بودند؛ از کارکرد حکومت محلی نظارت نداشتند و کاری براى موکلین شان انجام ندادند.

وی، ازانتخاب اعضای جدید شورای ولایتی ابراز خوشبینی نموده افزود که اکثر شان جوان، با انرژی و مفکوره های تازه دارند و آلوده به فساد نیستند و میتوانند مثمر واقع شوند.

در شورای ولایتی کندز نيز اکثراً جوانان راه پیداکرده اند.

تعداد اعضاى شوراى ولايتى قبلى ١٤ تن به شمول چهار زن بود؛ اما در دور جديد که بيش از يکصد تن نامزد شده بودند، ١٥ تن به شمول سه زن به شوراى ولايتى راه يافته اند.

عبدالبصير قادرى جوانى كه بلندترين آراء را درشوراى ولايتى جديد ازآن خودكرده، به مردم اطمينان داد كه وى بعدازآغازكارش خواست ها، مشكلات، و نارسايى هاى مردم را به گوش مسوولان دولتى خواهد رساند.

وى گفت: "كندز، ازهمه اولتر نياز شديد به امنيت و بازسازى دارد، و براى تحقق اهداف وپلانهاى مطروحه در هماهنگى با ديگر وكلاى منتخب مردم، تلاش ميكند."

عالیه یکتن اززنان فعال درکندز گفت باآنكه تعداد زنان درين دور، نسبت به دوره قبلى كمتراست؛ اما ازينكه عمده ترين راه يافتگان به شوراى ولايتى راجوانان تشكيل ميدهند، اميدوارى هاى را درميان مردم به ميان آورده اند.

وى افزود که جوانان، از نيروى فزيكى بيشترى برخوردارند و ازسويى هم ازتمامى مشكلات مردم آگاه اند و ميتوانند بيشتر از ديگران درخدمت مردم باشند.

رضون الله يكتن از شهروندان ديگركندز گفت كه شوراى ولايتى قبلى، ناكارا بوده و آنگونه كه انتظار ميرفت، به مردم خدمت نكرده و همواره مصروف كارهاى شخصى و رقابت هاى ناسالم درميان همديگرشان بودند.

اما عبدالقديرحسين خيل رئيس شوراى ولايتى قبلى کندز ميگويد که اعضاى شوراى ولايتى قبلى درراستاى تامين امنيت، بازسازى پروژه ها بخصوص قيرريزى سركهاى حلقوى مركزشهر، تطبيق پروژه ها در ولسواليهاى ناامن به ويژه چهاردره، توجه دولت به فقرا و مساكين و رشد اقتصاد مردم، فعاليت هاى چشمگيرى نموده اند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.