Add new comment

”شوراى ولایتی جدید بامیان ناکار آمد تر از شوراى قبلی خواهد بود“

باميان(پژواک،٧عقرب۹۳):شماری ازفرهنگیان واستادان پوهنتون بامیان به این باوراندکه شوراى ولایتی جدید،کارآيى چندانی نداشته واز نگاه تحصیلات اکثریت شان سواد کافی ندارند.

٥٢ تن به شمول ١٢ زن در باميان نامزد شوراى ولايتى بودند که از اين جمله هفت مرد و دو زن به شوراراه پیدا کرده اند،حالانکه دردورقبلی اعضاى شوراى ولايتى را سه خانم وشش مرد،تشکيل ميدادند.

ازدورۀ قبلی شوراى ولایتی فقط یک مردويک زن به شوراى ولایتی راه یافته وهفت تن ديگر چهره هاى جديد هستند.

اما برخى مردم ميگويند که شوراى جديد، يک شوراى ضعيف و ناکارا خواهد بود.

محمد امین ابتهاج،استاد پوهنتون بامیان به آژانس خبرى پژواک گفت که به چند دلیل میتواند بگوید که این شورا یک شوراى ضعیف خواهدبود.اول اینکه شوراى جدید تجربه کاری ندارد،دوم درشورا اکثراً کسانی دیده میشوند که توانايی کاری ضعیف دارند و سوم اکثریت آنان سواد کافى ندارند.

وی افزود: ((کسانی که به شورا راه پیدا میکنند برمبنای همان سنت های حاکم که بر اساس احترام به موسفیدان است راه مى يابند.))

اين استاد پوهنتون ميگويد که متاسفانه نقش جوانان دراین شورا برجسته نیست ونقش تحصیلکرده ها نیز بخاطر همين سنت هاى حاکم، صفر است و شوراى ولایتی جدید ناکار آمد تر از شوراى قبلی خواهد بود.

ابتهاج علاوه ميکند که باورندارد که این شورا برای مردم بامیان کارساز ودر بخش اجرای ماموریت شان موفق باشند،زیرا اکثریت اعضاى آن تجربه کاری در بخش اجتماعی ندارند و کسب تجربۀ آنان زمانگير است.

محمد طاهر،محسنی یکی ازعلماى بامیان نیز به این باور است که از جملۀ اعضاى جديد شورا فقط دو تن آنها اشخاص آن کارساز بوده و دیگران کسانی نیستند که امید کار از آنان داشته باشند.

وی افزود،علت اینکه مردم به جوانان رای ندادند، اين بود که به آنان مشخص نبود که جوانان ميتوانند برای جامعه کارآیی داشته باشند، حالانکه چنين نيست وجوانان نيروى مُحرک بوده و در جامعه نقش مهم دارند.

ازسوى ديگر،حیدرعلی احمدی،عضو قبلی شوراى ولایتی بامیان ميگويدکه اصل پروسه انتخابات با چالشهای زیادی مواجه بوده وفعلاً آنها سکوت میکنند بخاطرى که اعتراض شان جایی را نمیگیرد.

وى ابرازامید نمود که درآینده اصلاحات به وجود آید و کميسیون انتخابات در بین مردم اعتبارخود را بدست آورد.

احمدى علاوه کرد که حالا زود است که در مورد کار آیی شوراى جدید ولایتی قضاوت نمايد.

اما محمد قیس وکیلی،یکی ازاعضای شوراى ولایتی که جدیداً به شورا راه يافته است،گفت که اعضاى اين شورا را اشخاص ورزيده و خوب جامعه تشکيل ميدهند.

وى افزود : ((ما امیدواریم که بتوانیم در شوراى ولایتی بصورت قاطع برای مردم کار نمایيم .))

وکيلى ميگويد که شوراى ولایتی جدید با تفاهم ومشوره بین خود و مردم بصورت یک تیم منسجم کار خواهد کرد.

اين عضو شوراى ولايتى خاطر نشان کردکه وقتی شوراى ولایتی میتواند کار نمایند که همه اعضاى آن، احساس مسوولیت نموده ودر تمام بخش ها نمایندگی خوب از مردم نمایند.

طيبه خاورى فعال جامعۀ مدنى يکى از چهره هاى جديد در شوراى ولايتى باميان نيز ميگويد که توانايى شوراى ولايتى بعد از آغاز کار رسمى آنها معلوم خواهد شد.

وى افزود که اگرچه بيشتر چهره هاى جديد شوراى ولايتى را افراد مُسن تشکيل ميدهد و نقش جوانان ضعيف است، اما اعضاى شورا از هيچگونه سعى و تلاش در حل مشکلات مردم دريغ نخواهند کرد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.