Add new comment

پيام هاى مردم بدخشان به رييس جمهور جديد کشور

 

 
فيض آباد (پژواک،١٩ سنبله ٩٣): مردم بدخشان از رييس جمهور جديد ميخواهند که زورسالاری را از بين ببرد، مداخلۀ کشورهای همسایه را قطع کند و حمایت جهان را برای نيروهاى نظامی کشور جلب نمايد.
دور اول انتخابات در ١٦ حمل و دور دوم در ٢٤ جوزا برگزار شد؛ به تازگى پروسۀ بازرسى صددرصدى  آرا بعد از پنجاه روز پايان يافته؛ اما بنابر اختلاف بين ستادهاى انتخاباتى، تا حال نتيجۀ نهايى آن اعلام نشده است.
مذاکرات سیاسی بین دو نامزد ریاست جمهوری، بخاطر ایجاد حکومت وحدت ملی جريان داشته؛ اما مشکل عمده، چگونگى پُست رييس اجرائيه است که هردو ستاد انتخاباتى روى آن اختلاف دارند و ستاد انتخاباتى اصلاحات و همگرايى به رهبرى داکتر عبدالله گفته است که مذاکرات به بُن بست رسيده است.
حامد کرزى ديروز در مراسم (هفتۀ شهيد) که در آن هردو نامزد نيز شرکت  داشتند، از آنها خواست که هرچه زودتر و همين امروز به تفاهم نهايى برسند تا رييس جمهور جديد حلف وفادارى ياد نمايد.
همچنان بانکى مون سرمنشى سازمان ملل متحد، از هردو نامزد خواسته است که براساس تفاهمى که با ميانجيگرى وزيرخارجۀ امريکا در مورد حکومت وحدت ملى نموده اند، به زودى به آن جامۀ عمل بپوشانند.
طولانى شدن روند انتخابات، افغانستان را با چالش هاى اقتصادى، امنيتى و غيره روبه رو ساخته و مردم دچار سردرگمى شده اند.
 مردم  بدخشان نيز خواستار پايان يافتن زدوبندهاى سياسى و آغاز هرچه زودتر کار رييس جمهور جديد هستند.
نظرمحمد ٣٩ ساله باشنده ولسوالی زیباک بدخشان گفت: "من از رییس جمهور آینده می خواهم که امنیت را به کشور برگرداند، فساد اداری را نابود کند، با فقر مبارزه کند و انکشاف متوازن را توسعه دهد."
وى افزود که زعيم آينده، در ادارات افراد شایسته را مقرر نمايد، با قانون شکنان برخورد جدی کند، افراد خاين را مجازات وعدالت را تامین نمايد.
محمد باقی ٢٥ ساله معلم در يکى از مکاتب بدخشان، از رییس جمهور آینده خواست که به انکشاف تعلیم و تربیه و وضعیت اقتصادى معلمين توجه کند. به وابستگی های قومی و زبانی پایان دهد و در جهت تامین وحدت ملی تلاش نمايد.
اين معلم علاوه کرد: "دخالت کشورهای همسایه را بايد قطع نموده و حمايت جهان را برای حمایت از قوای نظامی کشور جلب کند."
محمد باقى، خواستار سیاست خارجی متعادل در کشور شده گفت که حکومت آينده با همسایگان براساس منافع ملی افغانستان برخورد کند و به سیاست دو پهلوی ده سال گذشته خاتمه بخشد.
محمد ذاکر ٢٣ ساله باشندۀ فیض آباد مرکز بدخشان، گفت که زعيم آينده بايد آزادی بیان را حفظ و امنیت را تامین کند؛ با ناقضان حقوق بشر مبارزه و برخورد جدی و در جهت ازادی های فردی و اجتماعی کار نمايد.
اين جوان افزود: "ما ميخواهيم که دیگر به دست افراد زورگوى محلی تهدید نشویم و آزادی های فردی و اجتماعی خود را داشته باشیم."
دین محمد ٤٢ ساله يکى از تاجران بدخشان از رییس جمهور آینده توقع دارد که در جهت تقویه اقتصاد مردم کار کند؛ زمینه های کاری را برای جوانان فراهم سازد، به اقتصاد مافیایی پایان دهد تا مردم بتوانند زندگی مرفه داشته باشند.
وى افزود که سکتور خصوصی را برای رشد تجارت حمایت کند؛ برق را به مردم و تاجران فراهم نمايد تا مردم ازین طریق بتوانند از این وضعیت ناگوار اقتصادى بيرون شوند.
اما عبدالرشید ٦٥ ساله باشنده فیض آباد گفت که از رييس جمهور آينده توقعى ندارد؛ بخاطری که کسانی که به قدرت ميرسند، افرادی نیستند که در غم مردم باشند و بتوانند کاری را برای مردم انجام بدهند.
زنان، دختران و معيوبين نيز به رييس جمهور جديد پيام دارند.
ناجیه سروش ٢٣ ساله مسوول انجمن اجتماعی زنان توانمند بدخشان گفت که میخواهد یک حکومت برپایه قوانین اسلامی استوار باشد و با قوانینى که در مورد زنان تا به حال تصویب شده و جنبه تطبیقی ندارد مخالف است.
وى علاوه کرد که  منحیث یک بانو میخواهد که رئیس جمهور آینده زمینه کار را برای زنان درادارت دولتی فراهم نمايد و با زنان به دیده یکسان نگريسته شوند، نه جنس دوم.
ناجيه افزود که موسسات و انجوهايی که در بخش زنان کار مینمایند، باید به دولت پاسخگو باشند و پول های کمکی جامعه جهانی از مجرای دولت مصرف شود.
امیر محمد ٥٤ ساله از قریه چاوش دره یفتل بالاى ولسوالى يفتل که از یک دست معیوب و در ادارۀ صلیب سرخ فیض آباد اجیر است گفت: "سن من دیگر تقاضای کار را نمی کند، دستم معیوب است ده سر عيال دارم شاید درآینده نزدیک، تقاعد کنم از رئیس جمهور آینده میخواهم که  صلح بیاورد و زمینه کار را برای همه مساعد سازد وجلو چپاول دارایی های عامه را ازدست زورمندان بگیرد."
عبدالواصل لطیفی شاعر و نویسنده از ناحیه چهارم شهر فیض آباد گفت که از رئیس جمهور آینده که منحیث یک افغان برایش رای داده، ميخواهد که همۀ اقوام باهم متحد باشند و وحدت ملی را تقویت کند.
وى افزود که تامین ثبات و امنیت، از اولویت های زندگی مردم است و بدون امنیت و ثبات نمی توان کاری از پیش برد. زعيم آينده قاطعیت، در کار و تصمیم گیری در پرتو فرهنگ افغانی و فرهنگ اسلامی، کشور را در اولويت قرار بدهد.
زمان الدین يکتن از دهاقين قریه ارغند ولسوالی ارگو گفت: "مه از پاچاى جديد میخايم که به کشت و زراعت فکر کنه تا زندگى ما دهقانا خوب شوه."
محمد ناصر باشنده قریه احمد ولسوالی راغستان که از پوهنځی ادبیات پوهنتون کابل فارغ گردیده، از رييس جمهور آينده خواست که  فساد را ریشه کن نموده و زمينه تحصیل را برای جوانان مساعد نماید.
وى که ٣٣ سال دارد، افزود: "چون پیشه ام درقریه مالداری است، میخواهم رئیس جمهور آینده مالداری را تقویت نموده و آنرا انکشاف بدهد."
محمد ذبیح ٥٠ ساله از قریه دشتک ولسوالی جرم که مزدورکاری میکند، گفت که کار میخواهد، هشت عضو خانواده دارد و با درآمد بخور نمیری که یک روز کار پیدا میشود و شش روز دیگر بیکار است، بسیار رنج میبرد. رئیس جمهور آینده، زمینۀ کار را مساعد سازد تا ازاین بدبختی نجات يابند.
قدرت الله باشندۀ قریه کولان ولسوالى یفتل بالا که ٦٠ سال دارد و در یکی از ارگانهای دولتی اجیر است، گفت که معاش ماهانه اش ٥٦٠٠ افغانی است، از رئیس جمهور آینده عدالت میخواهد و باید معاشات اجیران را بالاببرد تا کفایت روزگار شان را نمايد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.