Add new comment

پيام هاى مردم فارياب به رييس جمهور جديد کشور

 
ميمنه (پژواک،١٦ سنبله ٩٣): مردم فارياب از رييس جمهور جديد ميخواهند که از نهادهاى مدنی و آزادی بیان و رسانه ها حمایت  نمايد و افغانستان را از حالت اقتصاد مصرفی به اقتصاد تولیدی و تجارتی سوق دهد.
دور اول انتخابات در ١٦ حمل، و دور دوم در ٢٤ جوزا برگزار شد. به تازگى پروسۀ بازرسى صددرصدى آرا بعد از پنجاه روز پايان يافته؛ اما بنابر اختلاف بين ستادهاى انتخاباتى، تا حال نتيجۀ نهايى آن اعلام نشده  است.
رييس جمهور حامدکرزى که مدت کارش بر اساس پيشنهاد ملل متحد يکماه تمديد شده، تاکيد نموده بود که نتايج انتخابات، بايد به زودى مشخص گرديده و مراسم تحليف رييس جمهور جديد در ١١ سنبله انجام  شود. اما ملل متحد که از پروسۀ بازرسى آرا  نظارت ميکند، مراسم تحليف درين تاريخ را غير ممکن خوانده بود.
مذاکرات سیاسی بین دو نامزد ریاست جمهوری، بخاطر ایجاد حکومت وحدت ملی جريان داشته؛ اما مشکل عمده، چگونگى پُست رييس اجرائيه است که هردو ستاد انتخاباتى روى آن اختلاف دارند.
طولانى شدن روند انتخابات، افغانستان را با چالش هاى اقتصادى، امنيتى و غيره روبه رو ساخته و مردم دچار نگرانى و سردرگمى شده اند.
مردم ولايت  فارياب، خواستار آغاز هرچه زودتر کار رييس جمهور جديد و رسيدگى به مشکلات شان هستند.
شاهرضا منشی زاده عضو شبکۀ جامعه مدنی فاریاب، به رييس جمهور آینده پيام دارد که در قسمت تامین امنیت، حاکمیت قانون، وحدت ملی، عدالت اجتماعی، بهبود اقتصاد و رشد معارف اسلامی بیشتر توجه کرده  واز جامعه مدنی، آزادی بیان و مطبوعات حمایت  نماید.
اين فعال مدنى گفت: "رییس جمهور آینده، باید مبارزه با فساد را در سرلوحۀ کار خود قرار داده، اختلافات قومی را از میان بردارد و توازن را در برنامه های انکشافی در نظر بگیرد."
محمد اسلم استاد پوهنځی اقتصاد پوهنتون فارياب، از رییس جمهور آینده خواست که با حفظ دستاوردهای بيش از يکدهۀ گذشته، در جهت ایجاد بيلانس تادیات مثبت گام بردارد و افغانستان را از حالت اقتصاد مصرفی به اقتصاد تولیدی و تجارتی تغيیر بدهد.
وی گفت که رییس جمهور، باید فضای وحدت ملی و رشد متوازن اقتصادی را به وجود آورده، در عرصه اشتغال و بلند بردن سطح زندگی و عاید مردم توجه نماید.
ذکیه معصومی، استاد تربیه معلم از رییس جمهور خواست که در حصۀ معارف بيشتر توجه کرده، براى هرمکتب مکان مناسب، لوازم، مواد درسی ومعلم مسلکی با معاش کافی فراهم نماید.
اين استاد، از رییس جمهور آینده خواست که باید برای تبادل افکار و کسب تجارب معلمان، بین ولایات و خارج از کشور، سیرعلمی را مساعد سازد.
داکتر نفیسه حامد فاریابی، از رییس جمهورآینده خواست که پس از تامین صلح و امنیت، در بخش صحت توجه بیشتر نموده و کشور را با تکنالوژی جدید و مدرن طبی مجهز سازد.
وی افزود که رییس جمهور، باید امتیاز کارمندان دولتی و موسسات غيردولتى را یکسان ساخته، سکتور دولتی را با سامان آلات و لوازم نوع "میدکل انجنیر" مجهز سازد؛ تا مردم دیگر بخاطر معاینات به بیرون از کشور نروند.
گل احمد، مالک دواخانه میلاد در شهر ميمنه مرکز فارياب، از رییس جمهور خواست که کار را به اهلش بسپارد و روابط بر ضوابط حاکم نشود.
وی گفت که باید رییس جمهور آینده، ادارۀ اصلاحات اداری را لغو کند؛ زیرا این ارگان عامل ترویج فساد  بوده و کسانی در آن کار میکنند که خودشان نیاز به آموزش و اصلاحات دارند.
خواست دیگر گل احمد این است که به رسانه ها اجازه ندهد تا مسایل قومی، زبانی و سمتی را دامن بزنند.
سید هدایت الله موترفروش باشنده ولسوالی پشتونکوت گفت که به دلیل ناامنی و جنجالى شدن پروسه انتخابات، خرید و فروش وجود ندارد. ده نفر فروشنده است؛ اما دو نفر خریدار نیست، رییس جمهور آینده بايد به اين مشکلات رسيدگى نمايد.
موصوف افزود که در حال حاضر، هزاران موتر قاچاقی و بدون اسناد وجود دارد؛ اگر در یکماه ده موتر بفروشد، هشت موتر آن فاقد سند است.  رییس جمهور بايد  موترهای بدون اسناد را قطعاً اجازه گشت و گذار ندهد؛ زیرا اکثر جرم و جنایت چون ترور، اختطاف، انفجار، انتحار قاچاق سلاح و موادمخدر، ذریعۀ همین موترها صورت میگیرد.
محمد هاشم باشنده ولسوالی اندخوی که پیشۀ قالین بافی دارد، از رییس جمهور آینده خواست که در قسمت رشد صنعت قالین بيشتر توجه کرده، جلو تورید قالین خارجی را بگیرد؛ زیرا اکثر مردم اندخوی از طریق قالين بافى امرار معیشت میکنند و فعلاً در وضعیت بدی قرار دارند.
وی از رییس جمهور آینده خواست که  شهرک صنعتی قالین در اندخوى را که کار آن چندسال قبل آغاز شده بود تکمیل نموده، تجار و صنعتگران قالین را در آن جابجا نماید؛ تا قالین افغانستان که شهرت جهانی دارد، ارزش و اهميت قبلى خود را باز يابد.
محمد نادر که از صبح تا شام در زیر جاده های شهر میمنه نان فروشی میکند، از رییس جمهور آینده خواست که امنیت را تامین نموده، برای افراد بیکار زمینۀ اشتغال را مساعد ساخته و در قسمت تعلیم و تحصیل جوانان، سعی بیشتر کند تا کشور توسط تحصیلکرده ها آباد گردد.
اين کسبه کار گفت که  نبود امنیت  و کشمکش های انتخابات، به کار و غریبی زیاد ضرر رسانده  است.
معلولين  نيز خواستار بهبود زندگى خود هستند.
احمد فیروز که هردو پای خود را در جنگهاى دهۀ ١٣٧٠ به اثر اصابت راکت در شهر میمنه از دست داده، از رییس جمهور میخواهد که به بازماندگان قربانيان جنگ و معلولین توجه کرده، براى آنان معاش کافی و زمین توزیع نماید.
وی گفت: "نظام امروزی از برکت خون شهدا و از دست دادن نیمی از بدن معلولین به میان آمده و نباید مورد بی مهری دولتمردان قرار بگیرند."
تعداد معلولين در سطح کشور، به بيش از ٨٠٠ هزار تن ميرسد و آنها همواره از بى توجهى دولت در مقابل خود انتقاد مينمايند.
راز محمد باشنده ولسوالی المار که زراعت پيشه است گفت که هشتاد درصد مردم فاریاب، از طریق زراعت و مالداری زندگی خویش را به پیش میبرند، رییس جمهور آینده باید با اعمار بندهای آبگردان زراعت را میکانیزه بسازد.
وی افزود پنج سال است که کار اعمار بند المار آغاز شده؛ اما تا حال پنج درصدکار آن انجام نشده است؛ رییس جمهور بايد در گام اول کار این بند را تکمیل نماید.
بند المار به هزینۀ ٥٥ میلیون دالر کمک جامعۀ جهانى، از سوى وزارت انرژى و آب اعمار ميشود که نه تنها زمينۀ کار برای هزاران جوان مساعد میگردد، بلکه پنجاه هزار هکتار زمین، از آب آن بهره مند گردیده و ولايات شمال را از بابت گندم، میوه و سبزيجات اکمال میکند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.