Add new comment

Samangan coalmines revenue dips

 
ایبک) پژواک،١٢سنبله٩٣): طولانى شدن پروسۀ انتخابات، سبب کاهش عواید معادن زغال سنگ ولسوالی درۀ صوف بالای سمنگان و بيکار شدن حدود دو هزار تن گردیده است.
انتخابات شوراهاى ولايتى و دور اول رياست جمهورى، در ١٦ حمل و دور دوم رياست جمهورى در ٢٤ جوزا برگزار شد؛ اما به دليل مخالفت بين ستادهاى انتخاباتى و ادعاهاى تقلب گسترده، تا حال نتايج آن اعلام نشده است.
در حال حاضر، روند تفتيش تمام آرا و ابطال آراى تقلبى ادامه دارد؛ اما دستۀ انتخاباتى داکتر عبدالله عبدالله گفته است در صورت عدم پذيرش خواسته هاى آنها نتايج اين روند را نيز نمى پذيرد.
اين وضعيت، مردم را نگران کرده و مشکلاتى در بخش هاى سياسى، امنيتى و اقتصادى در پى داشته است.
محمد کبیر مکرم زاده ریيس خدمات سکتوری ولایت سمنگان، به آژانس خبرى پژواک گفت که طولانى شدن اين روند، بر عوايد معادن زغال سنگ درۀ صوف بالا نيز اثر منفى گذاشته است.
به اساس معلومات وى، نمایندگ تصدی ذغال سنگ شمال در سمنگان، از دو معدن ولسوالی دره صوف بالا (شباشک و دهنه تور) در ماه های ثور و جوزاى سال روان، حدود ٤٠٤ ميليون افغانى عايد داشت.
اما و خاطرنشان کرد که اين رقم، در دو ماه اخير (سرطان و اسد) به حدود ٣٥٢ ميليون افغانى کاهش يافته است.
به گفتۀ وى، طولانى شدن انتخابات، سبب کاهش تقاضا به زغال سنگ و کاهش عوايد دو معدن يادشده گرديده و سبب شده است که شمار زيادى از کارگران اين معادن نيز بيکار شوند.
احمدعلی حسنی ولسوال دره صوف بالا با تايید گفته های مکرم زاده، گفت که بيشتر زغال سنگ درۀ صوف، در داش های خشت پزی و فابریکه های کوچک ذوب آهن به مصرف مى رسيد و یک مقدار آن، به پاکستان صادرمی گردید.
وى گفت که به دنبال جنجال هاى انتخاباتى، برخى نهادهاى توليدى کشور به دليل نگرانى ها از آيندۀ کشور با رکود مواجه شده و سبب گرديده است که تقاضا براى زغال سنگ نيز کاهش پيدا کند.
به اساس معلومات موصوف، به همين دليل پيش از بحرانى شدن روند انتخابات، معادن زغال سنگ دره صوف بالا، روزانه به شکل اوسط ١١٠ هزار دالر امريکايى عايد داشت؛ اما اکنون اين رقم به کمتر از يکصد هزار دالر تنزيل يافته است.
به گفتۀ وى، کم شدن تقاضا به زغال سنگ سبب شده است که عرضۀ اين مواد سوخت نيز کاهش يابد و سرانجام، تعداد کارگران معادن درۀ صوف بالا نيز از حدود ده هزار تن به حدود هشت هزار تن کاهش پيدا کند.
فروشندگان نيز از کاهش تقاضا شکايت دارند.
قبلاً در مارکيت زغال سنگ در مرکز سمنگان، روزانه ده ها موتر زغال خريد و فروش و يا به ولايات مختلف منتقل مى گرديد؛ اما اکنون ديده مى شود که روزانه چند موتر محدود، بارگیری شده و انبارهای زغال هم کم شده است.
نیک محمد ٢٩ ساله یک تن از فروشندگان زغال در اين مارکیت گفت که فروش زغال نسبت به گذشته، درنتيجۀ جنجال هاى انتخاباتى کاهش زياد پيدا کرده است.
وى افزود: "نتیجه انتخابات معلوم نشد، با هرکسى (خريدار زغال) که تماس مى گيريم، مى گويد که کار و بار نیست؛ به خاطرى که ريیس جمهور آينده معلوم نشده است."

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.