Add new comment

پيام مردم هرات به رييس جمهور آينده

 
 هرات (پژواک، ١٢ سنبله): باشندگان ولایت هرات، از رئیس جمهور آینده می خواهند که در کنار تأمین صلح و تفاهم با مخالفين دولت، از فساد اداری و بيکارى جلوگیری نماید و یک ادارۀ سالم را به وجود آورد.
دور اول انتخابات در ١٦ حمل و دور دوم در ٢٤ جوزا برگزار شد؛ اما بنا بر اختلاف بين ستادهاى انتخاباتى، تا حال نتيجۀ نهايى اعلام نشده و روند تفتيش آرا از چند روز بدينسو، بدون حضور ناظران دو نامزد انتخاباتى، از سوى کميسيون انتخابات تحت نظارت ملل متحد ادامه دارد.
مذاکرات سیاسی بین دو نامزد ریاست جمهوری، بخاطر ایجاد حکومت وحدت ملی نيز در پى هشدار ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله  مبنى بر پذيرفته نشدن خواست های "معقول" آنان قطع شده است.
طولانى شدن روند انتخابات، کشور را با چالش هاى اقتصادى، امنيتى و غيره روبه رو ساخته و مردم دچار نگرانى و سردرگمى شده اند.
احمدشاه باشندۀ ولسوالی شیندند هرات ميگويد که پيام وى به رييس جمهورآيندۀ کشور اين است که تامین امنيت را در اولويت کار خود قراربدهد، بعداً درفکر بازسازى کشور بوده و زمینۀ سرمایه گذاری را درکشورمساعد نمايد.
افزون برآن،اين باشندۀ ولسوالى شيندند خواستارتفاهم ومشوره با مخالفين دولت ميباشد و ميگويد، تجارب گذشته نشان داده که تداوم جنگ به نفع کشور و مردم نميباشد.
وى درحاليکه انعطاف پذيرى بيش ازحد در برابر مخالفين دولت را رد کرد؛ اما گفت: "با صلحجويان ازدرِ آشتى وصلح؛ اما با جنگجويان و مخربين از ميلۀ تفنگ صحبت شود."
درعين حال یارمحمد ٨٥ ساله باشندۀ ناحیه چهارم شهرهرات، به اين باوراست که اساس تمام بدبختى ها درکشور در وجود بى اتفاقى و بيکارى مردم نهفته است.
وى ميگويد که يگانه پيام من از رييس جمهور آينده کشور، اين است تا در اولين گامهاى خود، درپى علاج  اين دومرض برآيد.
اين مرد مسن افزود: "خيلى زياد کاريگرداريم؛ اما کارگُم شده، کارگريکه غم روزگار بالاى شانه هايش سنگينى کند، اگر يکروز کارنيابد، دو روز نيابد، سرانجام روز سوم بخاطرشکم اولادهايش به کارهاى نامناسب دست ميزند."
وى که درکنارسرک با پژواک صحبت ميکرد؛ درحاليکه عصاى دستىش را به سمت يکى از چهارراه ها که معمولا کارگران هرصبح بخاطريافتن کاربه آنجا تجمع ميکنند، حرکت داده گفت صبحانه صدها تن کاريگر دراين چهارراه جمع ميشوند؛ اما نصف زياد آنها بدون کار دوباره به خانه هاى شان برميگردند.
وى گفت: "رييس جمهورآينده، کمى به اين افراد دل بسوزاند و زمينۀ کاره برى آنها در فابريکات توليدى مساعد کند."
عزیزه افضلی عضونظارت معارف ولسوالی غوریان هرات، از رييس جمهورآينده خواست که درتامين صلح دايمى جداً تلاش کند، رشد معارف و تحصيلات عالى را در صدر کارهايش جا دهد و جوانان را از نظردور نداشته، دايما به حل مشکلات آن توجه نمايد.
همچنان معصومه جامی رییس امور زنان ولسوالی زنده جان هرات گفت: "پیامم به ریيس جمهور آینده این است که درقسمت خانم ها توجه جدى نموده و جنگ و ناامنی را از بین ببرد."
خانم جامى پيامش به رييس جمهورآيندهۀ کشوراين است که به وضعيت زنان توجه خاص صورت گيرد تا ديگر زنان کشور، از زير بارخشونت که سالهاى سال قرارداشته اند، رهايى يابند.
پابند بودن به قوانين کشور، کاررا به اهل کارسپردن، کارهاى زيربنايى را انجام دادن و حقوق اطفال وجوانان کشور را دادن، جزء پيام هاى نيلاب سلطانى محصل سال چهارم پوهنځى ژورناليزم پوهنتون هرات، به رييس جمهورآيندۀ کشور ميباشد.
خانم سلطانى گفت که افغانستان نياز دارد تارابطه نيک و دوستانه با جامعه جهانى بخصوص کشورهاى منطقه داشته باشد و اين مسئله را رييس جمهورآيندۀ کشور نبايد فراموش نمايد.
حفظ حقوق تمام اقوام ساکن کشور نيز شامل مسووليت هاى رييس جمهور کشورخوانده شد.
  محمد عثمان کوچى باشنده ولسوالى انجيل ولايت هرات گفت: "کوچى هاى ساکن افغانستان، نه براى اطفال شان مکتب دارند نه زمين واسکان."
وى از رییس جمهور آینده خواست که به زندگى کوچی ها که در١٣ سال اخير تلفات و خسارات زياد ديده اند نيز توجه داشته باشد.
ازسوى ديگر، نصرالله باشنده شهرهرات که دريکى ازچهارراه هاى اين شهر، بالاى کراچى بولانى پخته و به فروش ميرساند گفت: "ما از جنگ خسته و دلسرد شديم، ديگر نمى خواهيم اولاد اين وطن بى پدر و خانم ها بى شوهرشون."
نصرالله که تاصنف دوازدهم درس خوانده؛ اما نتوانسته کار رسمى برايش دريافت نمايد گفت که رييس جمهور، بايد زمينۀ کار را به جوانان فراهم کند؛ ورنه اين قشر به تباهى ميروند و جامعه را نيز باخود تباه ميکنند.
 نیازاحمد شامیر باشنده ولسوالى شيندند اين ولايت گفت که از رييس جمهور ميخواهد تا مهاجرين افغان را از پاکستان و ايران به کشور برگرداند.
 سُمیه رامش رییس بنیاد نواندیشان و نامزد شورای ولایتی درهرات، از رييس جمهور آينده خواست تا منافع ملی را بر منافع شخصی ترجيح دهد، یک سیاست همه شمول را تعقيب نمايد؛ طوریکه دوست ودشمن افغانستان مشخص باشد و تجربه های تلخ گذشته، دوباره تکرار نشود.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.