Add new comment

تیم های رقیب و دو برادر

کابل (پژواک، ١١ سنبله ٩٣): انتخابات  ریاست جمهوری، که شماری از خانواده های سیاسی را با هم تقسیم کرده؛ حالا دو برادر، به نام نصرالله بریالی ارسلایی و حاجی دین محمد نیز در رأس فیصله های دو گروه رقیب قرار دارد.
ارسلایی با داکتر عبدالله و حاجی دین محمد با  اشرف غنی احمدزی، از اعضای عالیرتبۀ تیم های انتخاباتی می باشند.
نصرالله بریالی ارسلایی پسر امان الله جبارخیل، در سال١٣٣٧ در ولایت ننگرهار به دنیا آمده است.
ارسلایی در کابینۀ امیر شیرعلی خان به حیث وزیر امور خارجه، به خانوادۀ ارسلاخان منسوب و برادر حاجی عبدالقدير و عبدالحق قوماندان کشته شدۀ جهادی می باشد.
حاجی عبدالقدير، در حکومت عبوری به رهبری حامد کرزی به حیث والی ننگرهار و وزیر فوایدعامه اجرای وظیفه می کرد، که پس از سال ٢٠٠٢ در کابل توسط افراد نامعلوم با فیر مرمی کشته شد. عبدالحق هم در سال 2001 در لوگر از سوی طالبان به قتل رسيد.
بریالی ارسلایی، تعلیمات ابتدایی و ثانوی خود را در لیسه عالی ننگرهار، تعلیمات عالی را در پوهنځی زراعت پوهنتون ننگرهار و تعلیمات تخصصی خود را در بخش اداره و مدیریت در آلمان تکميل کرده است.
وی در جهاد و مقاومت سهم فعال داشت، بنیاد شهید عبدالحق را ایجاد نمود، مؤسس مجله ماهانۀ افغان یووالی و در ولایات جنوبشرق و برخی مناطق، شوراهای مردمی را ایجاد نموده است.
ارسلایی در انتخابات سال ١٣٨٨ ریاست جمهوری نامزد بود؛ اما پس از آن به نفع داکتر عبدالله عبدالله از نامزدی خود گذشت.
در آن زمان نيز راه وی و حاجی دین محمد جدا بود؛ دین محمد برای حامد کرزی کمپاین می کرد.
حاجی دین محمد در سال ٢٠٠٢ تا ٢٠٠٤ در ننگرهار و از سال ٢٠٠٥ تا ٢٠٠٩ در کابل به حیث والی اجرای وظیفه می کرد و همچنين عضو شورای عالی ننگرهار هم بود.
دین محمد پسر امان الله جبارخیل و از قوم غلجایی ارسلاخیل است؛ پدر وی در ولایات مختلف به حیث ولسوال ایفای وظیفه نموده است. دو کاکای وی محمد رفیق جبارخیل و حاجی زمان جبارخیل، در زمان شاهی افغانستان عضویت دورۀ هفتم پارلمان را داشتند.
دو برادر حاجی دین محمد، حاجی عبدالحق و حاجی عبدالقدیر در مقابل روس ها قوماندان جهادی بودند.
دین محمد معاون حزب اسلامی مولوى خالص بود و در حکومت مؤقت مجاهدین، وزیر امنیت و معارف تعيين شد.
در جریان حکومت طالبان در افغانستان، دین محمد بیرون از کشور بود؛ اما زمانیکه نظام طالبان توسط امریکا و جوامع بین المللی از میان رفت، نامبرده با برادرش حاجی عبدالحق تلاش کردند تا در افغانستان در سال ٢٠٠١ حکومتى با پایه های وسیع را ایجاد نمایند.
عبدالحق در سال ٢٠٠١ از سوی طالبان همراه با برادرزادۀ خود عزت الله صالحی که پسر دین محمد بود، در ولایت لوگر اعدام شد.
زمانیکه برادر بزرگ حاجی دین محمد (حاجی قدير) از سوی افراد نامعلوم در کابل کشته شد، دین محمد ولی ننگرهار تعین شد.
حاجی دین محمد مسوول کمیته سیاسی کمپاین داکتر اشرف غنی احمد زی ميگويد که خانوادۀ آنها در تغیيرات مهم سیاسی، از قبل سعی و تلاش نموده و شمار زیادى از اعضای خانوادۀ خود را از دست داده اند.
وی به آژانس خبری پژواک گفت که خانوادۀ آنها سابقه جهادی دارد؛ به همین اساس شمار زیادی از مردم جمع شده اند و در اکثر نقاط کشور هوادار دارند.
وى افزود: "ما در جهاد سهم داشتيم، شهدا داديم، براى خير و رفاه اين ملت کار کرديم، سابق هم هرنوع قربانى داديم و حالا نيز براى قربانى آماده هستيم."
حاجى دين محمد در پاسخ اين پرسش که چرا برادرش از يک نامزد پيشتاز حمايت کرده و خود وى در پهلوى يک نامزد ديگر ايستاده است؟ گفت که در خانواده اى که تعدد اشخاص سياسى بيشتر باشد، پس توليد افکار گوناگون سياسى نيز يک امر طبيعى است.
وى افزود که خانوادۀ آنها يک خانوادۀ سياسى است و بر اساس اصول ديموکراسى، اشخاص سياسى خانواده، افکار خود را دارند و در حمايت از کدام گروه، خودمختار هستند.
حاجى ظاهر نمايندۀ مردم ننگرهار در ولسى جرگه نيز به اين خانواده منسوب است که در رقابت هاى انتخاباتى، مسوول نظارت کمپاين داکتر اشرف غنى احمدزى بود.
آژانس خبرى پژواک تلاش نمود که در مورد، نظر بريالى ارسلايى مسوول کمپاين داکتر عبدالله و برادر حاجى دين محمد را نيز داشته باشد؛ اما وى در مورد از اظهار نظر خوددارى کرد.
شمارى از آگاهان امور سياسى نيز ميپذيرند که اين خانواده مطرح است و در مردم نيز نفوذ دارد؛ اما مى افزايند که اين تقسيم براى منافع اقتصادى ميباشد.
محمد انور سلطانى آگاه امور سياسى و استاد اسبق پوهنتون ننگرهار، به پژواک گفت که سياست فعلى افغانستان، به دو دسته تقسيم شد که يک دستۀ آن احزاب پيشين و دومى گروه هاى کنونى ميباشند.
وى افزود که احزاب پيشين و خانواده هاى شان، به دو بخش تقسيم شدند و اين تقسيم آنها تنها به خاطر بقا و منافع شان ميباشد.
موصوف گفت: "در هزاره ها، تاجک و يک تعداد اقوام ديگر نيز مردم به دو دسته تقسيم شده اند؛ آنها فکر ميکنند که هر دسته به پيروزى رسيد، اعضاى خانواده و حزب با آنها يکجا خواهند بود و منافع آنها مصون خواهد شد."
به گفتۀ سلطانى، اعضاى خانواده ها و گروه هايى که با هردو دستۀ اتتخاباتى ايستاده اند، هيچ نوع تاثير بر انتخابات کشور ندارند.
اما خوشحال خليل تحليلگر مسايل اجتماعى گفت که خانوادۀ حاجى دين محمد، به حيث سران غلجى در قوم پشتون است.
وى به پژواک گفت که ارسلاخان وعصمت الله، از نخستين پشتون هاى غيربارکزى بود که از اين خانواده در زمان حکومت امير شيرعلى خان، به حيث وزرا توظيف شده بودند.
موصوف افزود که اين خانواده در زمان جهاد نيز مطرح بود و بعد از آن، در حکومت رييس جمهور حامد کرزى نيز مطرح شد.
 وى افزود: "اين خانواده در زمان جهاد در حزب مولوى خالص بود، او يک رهبر صرف به نام بود؛ ديگر تمامى صلاحيت ها در دست اعضاى اين خانواده بود."
به گفتۀ وى، عبدالله روابط نزديک با بريالى ارسلايى دارد و در هنگام انتخابات رياست جمهورى گذشته، به ولسوالى خود در حصارک نيز سفر داشت.
خوشحال خليل نيز بدين نظر است که اين دو برادر، براى تامين منافع اقتصادى خود به دو تيم جداگانه پيوسته اند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.