Add new comment

پيامهاى مردم جوزجان به رییس جمهور آیندۀ کشور

 
شبرغان(پژواک، ١٠ سنبله ٩٣): مردم جوزجان  به ریيس  جمهور  آینده پيام دارند که از منابع  طبیعی اين ولايت استفادۀ اعظمى نموده، زمینه های اشتغالزایی را فراهم کرده و به جنگ و ناآرامى خاتمه بدهد.
دور اول انتخابات، در ١٦ حمل و دور دوم در ٢٤ جوزا برگزار شد؛ اما بنابر اختلاف بين ستادهاى انتخاباتى، تا حال نتيجۀ نهايى اعلام نشده و روند تفتيش کل آرا ادامه دارد. کميسيون مستقل انتخابات مى گويد که قرار است نتايج نهايى انتخابات را فردا(١١ سنبله) اعلام نمايد.
رييس جمهور حامدکرزى که مدت کارش بر اساس پيشنهاد ملل متحد يکماه تمديد شده بود، تاکيد نموده که نتايج انتخابات، بايد به زودى مشخص گرديده و مراسم تحليف رييس جمهور جديد در ١١ سنبله بجا شود.
اما ملل متحد مى گويد که پروسۀ بازرسى آرا ١٠ روز ديگر را نيز در بر گرفته و برگزاری مراسم تحلیف، بعد از آن عملی خواهد بود.
مذاکرات سیاسی بین دو نامزد ریاست جمهوری، بخاطر ایجاد حکومت وحدت ملی جريان داشته و تنها اختلاف روى صلاحيت رييس اجرايى بين طرفين باقى مانده است و کوشش مى شود که به نتيجۀ نهايى برسند و پروسۀ انتخابات پايان يابد.
اما طولانى شدن روند انتخابات، افغانستان را با چالش هاى اقتصادى، امنيتى و غيره روبه رو ساخته و مردم دچار نگرانى و سردرگمى شده اند.
مردم ولايت جوزجان، طولانى شدن پروسۀ انتخابات را به ضرر تاجران و کسبه کاران نيز خوانده و خواهان اعلام هرچه زودتر نتايج انتخابات و برگزارى مراسم تحليف رييس جمهور جديد هستند.
اسد الله باشنده  ولسوالی  آقچه  و مالک تانک  تیل  گفت: "ما  دربدر  استیم،  سرنوشت  ما  معلوم  نیس،  امنیت  خراب  شده  و طالبا تانکر های  ما  ره هر  روز  میسوزانن. "
وى که ٤٠ سال  دارد افزود که هر روز مى گويند که رييس جمهور جديد تعيين مى شود؛ اما انتظار، مردم را خسته کرده است و به رييس جمهور جديد پيام دارد که کشور را ازين حالت بيرون نمايد  تا  مردم نفس راحت بکشند.
عبدالله ٤٥ ساله که در ولسوالی  فیض آباد  خبازی  دارد، گفت: "کار و غریبی  نیس،  ما ده ولایت  خود  نفت  و گاز  داریم، مگر  کسی  نيس که اوره بکشه و به مردم توزيع کنه."
موصوف از ریيس جمهور آینده خواست که  صلح و آرامی را تامین  کند و استخراج نفت و گاز شبرغان را بيشتر سازد.
جوزجان از نفت و گاز سرشار بخصوص ذخاير گاز در مناطق خواجه گوگردک و جرقُدق شبرغان   برخوردار است. گاز شبرغان به شهريان شبرغان و فابريکۀ کود و برق مزار شريف ولايت بلخ تمديد يافته؛ اما ده ها چاه گاز ديگرى وجود دارد که از آن استفاده نمى شود.
منابع گاز طبيعى شبرغان در اوایل دهه ١٩٦٠ میلادی پس از انجام  تحقیقات که قبلاً روی آن صورت گرفته بود، فعال گردید و گاز تا اوایل سال ١٩٨٨ به جانب اتحاد شوروی سابق صادر مى شد؛ اما بعد از ختم قرارداد در آن سال، چاه های گازی توسط متخصصین روسی مسدود گرديد و علاوه بر توقف صادرات آن به شوروى، کارهای تفحصاتی آن  نیز متوقف شد.
احمد فهیم  فیضی  مبارز گفت که زعيم آينده برای  جوانان  زمینه  اشتغالزایی  را  فراهم  کند، هرگاه  جوانان  مصروف  کار شوند  اقتصاد  مردم  بالا  میرود و میتواند  بر  بحران  کنونی  کشور  تاثیرگذار  باشد.
مبارز گفت: "سه سال  میشود  که از پوهنتون  فارغ  شده ام و مثل من هزارها  جوان  دیگر بیکار  است، ما  از  ریيس  جمهور  برای  جوانان  کار  میخواهیم."
محمد  اسماعیل  ٣٠  ساله باشنده  قریه بابه علی  شهر شبرغان  مرکز جوزجان  گفت که  از ریيس  جمهور  آینده  میخواهد تا  براى دهاقين کمک کند، کود کيمياوى و تخم بذرى بدهد و بندهاى آبگردان بسازد.
اين دهقان  اضافه  کرد: "بخاطر انتخابات  کشور ما تکه تکه شد و ما میخواهیم  که ریيس جمهور نو  یک آرامی ره بياره."
نقیب الله  ٣٢ ساله  کارمند یکی از  ادارات دولتی در جوزجان گفت که انتخابات به یک پروسه طولانی  تبدیل شده و برای مردم چالش ها و مشکلات زیادی به ميان آورده است.
دختران نيز به رييس جمهور آينده پيام دارند.
نرگس انصاری ٢٧ ساله  عضو انجمن خواهران همنوا در شهر  شبرغان، از ریيس جمهور  آینده  میخواهد  که به بحران کنونی  خاتمه  بدهد.
وى گفت: "مردم ما در سه دهۀ گذشته  مشکلات  زیادی را متقبل  شده اند و باید به این معضله نقطه  پایان  داده  شود، امنیت  تامین گردد و برای مردم بخصوص زنان و دختران زمينۀ کار در ادارات دولتى فراهم گردد."

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.