Add new comment

پيام هاى مردم باميان به رييس جمهور آينده

 
باميان (پژواک، ٥ سنبله ٩٣): مردم ولايت باميان، از رييس جمهور آينده مى خواهند که امنيت سراسرى را تامين نموده و توافقنامه هايى را با کشورها امضا کند که به نفع مردم وکشور است.
دور اول انتخابات، در ١٦ حمل و دور دوم در ٢٤ جوزا برگزار شد؛ اما بنابر اختلاف بين ستادهاى انتخاباتى، تا حال نتيجۀ نهايى اعلام نشده و روند تفتيش کل آرا ادامه دارد.
طولانى شدن روند انتخابات، افغانستان را با چالش هاى اقتصادى، امنيتى و غيره روبه رو ساخته و مردم را نگران کرده اند.
مردم باميان به رييس جمهور آينده پيام دارند که در قسمت صلح و امنيت و بازسازى در کشور به ويژه بازسازى در باميان توجه خاص مبذول بدارد.
معصومه یعقوبی ٢٤ ساله کارمند يکى از دفاتر خارجى در بامیان گفت که پيامش به ریيس جمهور آینده این است که قانون را در کشور پیاده کند، عدالت اجتماعی را تطبیق و روحیۀ وحدت ملی را در بین جامعه  ایجاد نماید.
وی افزود که در قسمت توافقنامه ها بین دول نیز تلاش نماید و توافقنامه هايى را امضا کند که به نفع مردم و کشور است.
 اين درحالى است که رييس جمهور حامد کرزى ، سند امنيتى با امريکا را امضا نکرده و اين موضوع باعث تنش بين طرفين گرديده است، امريکا تاکيد نموده بود که اين سند قبل از آغاز پروسۀ انتخابات رياست جمهورى امضا گردد.
نامزدان انتخاباتى تعهد نموده اند که هر کدام آنها که رييس جمهور شوند، امضاى سند با امريکا را در صدر کار خود قرار خواهد داد.
زهرا متعلم صنف یازدهم مرکز بامیان گفت که از ریيس جمهور آینده مى خواهد در آوردن صلح وامنیت تلاش  کرده، معارف وتحصیلات عالی را رُشد داده و مشکلات در برابر دختران را از ميان بر دارد.
وی علاوه کرد که دختران در افغانستان با چالشها و مشکلات زیادی از جمله خشونت و محروم ماندن از تعليم مواجه اند و ریيس جمهور آینده، مکلف است که این موانع وچالشها را رفع نمايد.
ذکیه معراج زاده محصل سال اول پوهنځی علوم اجتماعی پوهنتون بامیان، گفت: "پیامم به ریيس جمهور آینده این است که در قسمت خانم ها توجه جدى نموده و جنگ و نا امنی را از بین ببرد وصلح را تامین کند."
وی افزود که جنگ سبب میشود زنان بیشتر از دیگر اقشار اجتماع، آسیب پذیر شوند؛ از همين جهت، لازم است که رييس جمهور آينده، تامين امنيت را در صدر کار خود قرار بدهد.
معلولين نيز به رييس جمهور آينده، پيام دارند.
عبدالباسط باشندۀ قریه بیگل ولسوالی سیغان که ٢٥ سال دارد و يک پايش را در جنگهاى گذشته از دست داده،  گفت که از ریيس جمهور مى خواهد که در قسمت معلولین و معیوبین توجه بیشتر نماید؛ زیرا آنان  توانايی کاری را ندارند و نمى توانند معيشت خانواده های خود را تامین کنند.
اين معلول گفت که حکومت در ١٣ سال گذشته، معلولين را که در جنگ قربانى داده، به فراموشى سپرده و بايد رييس جمهور آينده، زندگى اين قشر محروم را بهبود بخشد.
غلام سخی ٦٥ ساله دهقان از ولسوالی شیبر، به رييس جمهور آينده پيام دارد که به زراعت ومالداری توجه نموده و برای دهاقين کود کیمیاوی تخم اصلاح شده توزيع گردد.
وی افزود: "مردم از جنگ بسیار خسته شده، همى که ما طرف کابل میریم تا که پس مياييم، نمى فاميم که  زنده پس میایيم ویا ده راه، ما ره طالبا از بین میبرن."
محمد روحانی ٤٠  ساله یکی از فرهنگیان  ولسوالی یکاولنگ که فعلاً دکاندار است، به رييس جمهور آينده گفت که مشکل اساسی مردم، نبود وحدت وروحیۀ ملی است که باید در این زمینه توجه کند و روحیۀ وحدت ملی را ایجاد نمايد و این زمانی میسر خواهد شد که ریيس جمهور، همه اقشار جامعه را به یک نظر دیده و برنامه هایش را تطبیق نماید.
وى افزود: "توقع ديگر ما آوردن امنیت سراسری است، رييس جمهور بايد امنيت را به هر شکلى که مى شود، تامين کند تاکشور ازین وضعیت بیرون آید."
اين درحالى است که به علت تنش ها و طويل شدن پروسۀ انتخابات؛ ناامنى افزايش يافته، کمک هاى جامعۀ جهانى کم شده و مشکلات اقتصادى را نيز دامنگير مردم نموده و کار رييس جمهور آينده را مشکل ساخته است.
شمار ديگر، فساد را يکى از مشکلات اساسى خوانده و پيام شان به رييس جمهور آينده اين است که گليم اين پديدۀ شوم را جمع کند.
مرتضی ٣٥ ساله از ولسوالی ورث گفت: "رشوه خوری بسیار زیاد است ومردم را به فغان آورده، از رييس جمهور آينده مى خواهم که با قاطعيت عليه فساد مبارزه کند و عاملان آنرا به کيفر اعمال شان برساند."
وى که در مسير ورث رانندگى مى کند، افزود که باميان از حيث بازسازى، عقب مانده و ریيس جمهور آینده بخصوص در مورد ساخت سرکها توجه داشته باشد؛ زيرا سرکها بسیار خراب است و باعث تلفات انسانی مى گردد.
نامزدان انتخاباتى، در جريان کمپاين هاى انتخاباتى در ولايات و سخنرانى هاى شان، به مردم وعده کرده اند که براى حل مشکلات و ترقى کشور، برنامه هايى دارند و از جمله بازسازى در ولايات را رونق خواهند داد.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.