Add new comment

تنش هاى انتخاباتى، اقتصاد مردم سيغان را سخت ضربه زده است

 

 
 باميان (پژواک، اول سنبله ٩٣): تنش هاى انتخاباتى، سطح بيکارى در ولسوالى سيغان ولايت باميان را بيشتر نموده و باعث بلند رفتن قيمت موادغذايى گرديده؛ تا حدى که مردم هشدار داده اند که به مناطق ديگر بيجا خواهند شد.
محمد جلیل هدایت مدیر قریه هاى ولسوالی سیغان ميگويد که جمعیت تخمینى اين ولسوالی، به چهل هزار تن میرسد و بيکارى به اوج خود رسيده است.
وی به آژانس خبرى پژواک گفت که قبل از جنجال هاى انتخاباتى، حدود یکهزار تن در سيغان از بیکارى رنج مى بُردند؛ اما حالا حدود شش هزار بيکاراند.
هدايت افزود که بیکاری، تاثیر بسیار بدی بر زندگى مردم گذاشته و خانواده ها به سختی مى توانند مایحتاج اولیۀ خود را تامین نمایند.
محمد عمر بیانی ولسوال سیغان، با ابراز نگرانی ازین وضعیت گفت که تاخیر در روند انتخابات، باعث شده است که باشندگان سيغان که در ولايات ديگر کار مى کردند، کارهاى خود را از دست داده و  به ولسوالی برگردند؛ حال آنکه دراينجا کار نيست و بحران بيکارى بيداد مى کند.
بيانى گفت که مردم سیغان ٦٠ درصد  مواد غذايی شانرا از شهرهای دیگر تامین مى کنند و این، توسط کارگران تامین مى شد که در شهرهای مانند کابل، مزارشریف، پلخمرى و مرکز بامیان کار مى کردند.
وی افزود که هزاران نفر بیکار از شهرها برگشته و این بیکاری ها وضعیت اقتصادی فامیلها را با سقوط مواجه ساخته است.
ولسوال سيغان مى گويد که نرخ مواد غذایی بالا رفته و این نگرانی را به وجود آورده که در آیندۀ نه چندان دور، مردم با نبود مواد غذایی مواجه شوند.
بيانى هشدار داد: "اگر جنجال هاى انتخاباتى، کمی دیگر طولانی شود، مردم مجبوراند که به ولايات و کشورهای دیگر بروند."
احمدالله یکتن از ساکنان سیغان که برای خرید آرد  به  بازار ولسوالی آمده بود، گفت یک بوری آرد هفت سیره، به ١٦٠٠ افغانی رسیده؛ درحالیکه قبل از انتخابات ١٢٠٠ افغانی بود.
وی علاوه کرد که در سیغان، آب زراعتی هم کم است و دهاقین فقط مى توانند یک فصل سال خوراک خود را از زمینهای زراعتى تامین نمایند.
موصوف افزود: "کانديدا، ديگه از قدرت طلبى تير شون و به حال مردم غريب و بيچاره رحم کنن؟"
غلام یحیی که در کابل در شرکت هنگرسازی کار مى کرد، گفت که از میان ٢٥ کارگر درین شرکت، فقط سه تن باقی مانده وبقیه همه بیکار شده و ناگزير کابل را ترک نموده به سيغان برگشتند.
وی افزود: "خانوادۀ ما در سیغان به شدت به کار من نیاز داشته و مخارج خانه را توسط کارگری تامین مینمودم؛ اما حالا بیکارم و نمیدانم چه کنم؟"
 اين درحالى است که اخيراً ریاست بورد عالی مشورتی متشبثین افغانستان، اعلام کرد که به علت جنجال هاى انتخاباتى، حدود يکصد فابريکه در کابل غيرفعال شده و صدها کارگر، کار شانرا از دست داده اند.
عبدالحی یکی از دکانداران ولسوالی سیغان نيز گفت دوماه ميشود که ازدحام در بازار ولسوالی بيشتر  شده و اکثراً کارگران بیکار، در بازار دیده میشوند که از شهرها بازگشته اند.
اين دکاندار علاوه کرد که  کاروبار، برای دکانداران هم کم شده ومردم فقط مواد خوراکۀ خود را از دکانداران مى خرند و بازار آنها مانند سالهای قبل گرم نيست.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.