Add new comment

ده ها شکایت انتخاباتی در بغلان و بامیان به ثبت رسیده است

 
 پلخمرى، بامیان (پژواک،اول سرطان٩٣): دفاتر کميسيون شکايات انتخاباتى در بغلان و بامیان می گویند که حدود ٨٠ شکایت که بیشتر آن مربوط به کارمندان کمیسیون انتخابات است در این دو ولایت به ثبت رسیده است.
نورالدین وردک، ریيس دفتر کمیسیون شکایات بغلان، به آژانس خبرى پژواک گفت که ٢٧ شکایت از کارمندان کمیسیون انتخابات، در مورد پُرکردن صندوق ها و انتقال محل رايدهى از يکجا به جاى ديگر به نفع يک نامزد مشخص رياست جمهورى، ثبت گرديده است.
وى افزود که ١٢ شکايت ديگر عليه تيم داکتر عبدالله و ١٠ شکايت عليه تيم اشرف غنى احمدزى ميباشد.
وردک گفت که در يک مورد، ناظران تیم اصلاحات وهمگرایی؛ توسط ناظران تيم تحول و تداوم لت و کوب گرديده، و در مورد ديگر تيم تحول و تداوم ادعا کرده که انگشت دست يک ناظر آنها توسط هواداران تيم رقيب قطع شده است.
اما عبدالله نمايندۀ تيم اشرف غنى احمدزى گفت که در مورد اين شکايات، بايد اسناد ارائه گردد؛ در غيرآن نبايد شکايات بيجا و بيمورد صورت بگيرد.
ریيس دفتر کمیسیون شکایات بغلان گفت که امروز از نمایندگان تیم اصلاحات وهمگرایی و کمیسیون انتخابات دعوت نمودند که به دفتر کميسيون شکايات آمده و در مورد شکایاتى که بالای شان است، پاسخ بدهند که با تاسف حاضر نشدند.
موصوف علاوه کرد که در جريان امروز، اين شکايات را در حضور ناظرین بنياد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان(فیفا)، نمايندگان جامعه مدنی و تیم تحول و تداوم به بررسى گرفت.
 وى افزود: "ما براى نمايندگان تيم داکتر عبدالله و کميسيون انتخابات، تا ساعت ٨ صبح فردا وقت داده ايم که اسناد ومدارک شانرا در دفاع از شکايات بياورند؛ در غیرآن ما تصميم نهايى اتخاذ کرده و آنها حق شکايت را نخواهند داشت."
منبع گفت که بعد از بررسى نهايى معلوم خواهد شد که چه تعداد محلات رايدهى قرنطين، چه تعداد آرا باطل و چه تعدادى از افراد متخلف، جريمۀ نقدى خواهند شد.
 
محمد عثمان شیرزی نماینده شبکه نهادهای جامعه مدنی بغلان گفت که اکثر شکایات بر کمیسیون انتخابات بوده؛ اما نمایندۀ این کمیسیون نیامده تا پاسخ بدهد که این کار، یکنوع فرار از مسوولیت های کميسيون است.

وى افزود که یکتعداد شکایاتى هم دیده ميشود که اسناد و مدارک وجود نداشته و نیاز است که خود شکایت کنندگان حضور داشته باشند و هردو کمیسیون، مکلفیت دارند که به قناعت نمايندگان هردو نامزد بپردازند .
عبدالخلیل فخری یکتن از کميشنران کمیسیون شکایات انتخاباتى نيز کميسيون انتخابات را متهم به بى توجهى در مورد بررسى شکايات نمود.
اما امان الله حبیبی ریيس دفتر کمیسیون انتخابات بغلان گفت: "بنابر مریضی که برایم پیش آمد، به خانه آمدم و برای معاون دفتر خود وظیفه داده بودم که در جلسات کمیسیون شکایات، حضور داشته باشد؛ اینکه چرا نرفته، من پرسان خواهم کرد."
وى افزود که دفتر کمیسیون انتخابات، همیشه حاضر است که به سوالات نامزدان و کمیسیون شکایات پاسخ بدهد.
اما رييس دفتر کميسيون شکايات بغلان ميگويد که عليه معاون دفتر کميسيون انتخابات، دو شکايت درج است که کارمندان را به نفع يک نامزد مشخص در روز انتخابات استخدام نموده بود، و وى با وجودى که برايش استعلام ارسال گرديده، به دفتر کميسيون شکايات نيامده است.
افزون براین، نعمت الله طنین رییس کمیسیون شکایات انتخبات ولایت بامیان به پژواک گفت که 30 مورد  شکایت در مورد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این ولایت به ثبت رسیده است.
وی گفت که از این تعداد؛ 13 مورد آن از سوی تیم تحول وتداوم علیه تیم انتخاباتی عبدالله، 16 مورد نیز از طرف این تیم از کارمندان کمیسیون انتخابات و یک مورد هم از سوی تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله علیه تیم انتخاباتی اشرف غنی احمد زی می باشد.
وی افزود که این شکایات مربوط به تقلب و تخطی ناشی از کمبود اوراق رای دهی، تهدید کارمندان انتخاباتی، تشویق وکمپاین در روز انتخابات به نفع تیم اصلاحات وهمگرایی و دخالت کارمندان این کمیسیون به نفع این تیم بوده است.
طنین گفت که کمیسیون ولایتی شکایات انتخاباتی از هر دو تیم خواسته است تا مدارک مربوط به شکایات خود را نیز ارایه کنند.
به گفته وی، اگر در مورد این شکایات اسناد کافی ارایه نشود از اعتبار ساقط و به آنها رسیدگی نخواهد شد.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.