Add new comment

نامزدان بخاطر ثبات کشور و پايه هاى ديموکراسى با هم کار کنند

 
ميمنه (پژواک،٢٨جوزا ٩٣): نهادهاى جامعۀ مدنى فارياب، از کميسيون هاى انتخاباتى خواست که نتيجۀ انتخابات را بدون تحت تاثير قرار گرفتن نامزدان و هواداران شان، به مردم اعلام نمايند.
نهادهاى مدنى ولايت فارياب، در نشست امروز تحت عنوان "احترام به راى ملت" از سپرى شدن موفقانۀ دور دوم انتخابات حمايت کرده و نقش رسانه ها، نهادهاى مدنى و امنيتى را قابل قدر خواندند.
اين نهادها از دو نامزد رياست جمهورى، طرفداران آنها و نهادهاى انتخاباتى خواستند که به راى مردم احترام بگذارند و از پيشداورى و اعلام نتايج خوددارى کنند.
انجنيرامين الله انتظار رييس شبکۀ نهادهاى مدنى فارياب، درين محفل که بيش از يکصد تن شرکت داشتتند، گفت که انتخابات باوجود چالش ها موفقانه گذشت و نهادهاى مدنى، منحيث نظارت کننده از تطبيق قانون، نظام مردمسالار و نهادينه شدن ارزش هاى ديموکراتيک از انتخابات حمايت ميکنند.
وى افزود: "در مورد تقلبات سرو صداهايى وجود دارد؛ اما تقلبات از ديد ما نسبت به دور اول کمتر بوده و نمى تواند نتيجۀ انتخابات را متاثر سازد و يا به بحران سوق دهد."
محمد اشرف اشرفى، فعال ديگر جامعۀ مدنى فارياب گفت که در تاريخ افغانستان، براى اولين بار است که قدرت از طريق انتخابات از يک شخص به شخص ديگر انتقال ميشود و مردم جسارت خود را در انتخابات به جهان نشان دادند که به ارزشهاى ديموکراسى پابند اند.
اشرفى از نامزدان خواست که از هر نوع پيشداورى در مورد نتايج انتخابات بپرهيزند و اذهان عامه را مغشوش نکنند و اجازه بدهند که کميسيون هاى انتخاباتى، کار خود را مطابق به قانون انجام بدهند.
وى علاوه کرد که نهادهاى مدنى، از اصل انتخابات بدون درنظرداشت اينکه به نفع چه کسى تمام ميشود، حمايت قاطع نموده و از کميسيون هاى انتخاباتى ميخواهد که نتيجه را بدون تحت تاثير قرارگرفتن نامزدان و هواداران شان به مردم اعلام کند.
 طبق جدول زمانى، نتايج ابتدايى دور دوم انتخابات ٢٤ جوزا که در آن بيش از هفت ميليون تن اشتراک کردند، به تاريخ ١١ سرطان و نتايج نهايى آن، به تاريخ ٣١ سرطان اعلام ميگردد.
ذکيه معصومى عضو ديگر جامعۀ مدنى فارياب در مورد گفتۀ معاون اول داکتر عبدالله که در بعضى ولايات انتخابات دوباره برگزار شود، گفت که اين کار خلاف قانون است و اقتصاد دولت هم تقاضاى انتخابات مجدد را نمى کند، بايد به کميسيون هاى انتخاباتى اجازه داده شوند که نتايج انتخابات را بيطرفانه اعلام کنند.
وى علاو کرد که نامزدان، مشاجراتى را که در جريان کمپاين هاى انتخاباتى داشتند، کنار بگذارند و بخاطر ثبات کشور و پايه هاى ديموکراسى با هم کار نمايند.
خانم معصومى گفت باوجودى که مردم شاهد انفجار و حملات مسلحانه در روز انتخابات در کشور بودند و باعث تلفات و جراحات به مردم ملکى و نيروهاى امنيتى گرديد؛ اما ديگر هيچ کسى نمى خواهد که قربانى انتخابات شود.
اين عضو جامعۀ مدنى تصريح کرد: "هيچ زنى ديگر نميخواهد که شوهرش قربانى انتخابات شود، هيچ دخترى نمى خواهد که برادرش را از دست بدهد و هيچ مادر، تحمل ندارد که در سوگ فرزندش بنشيند."
نجلا متفکر محصل سال اول پوهنتون ولايت بلخ، به آژانس خبرى پژواک گفت که در سايت وترنرى شهر ميمنه مرکز فارياب، هنگامى راى داد که پنج تن به اثر انفجار زخم برداشت؛ اما هراسى نداشت و ميخواهد که سرنوشت وطن با راى مردم رقم زده شود.
اين محصل افزود: "از کميسيون هاى انتخاباتى، ناظرين ملى و بين المللى و دولت ميخواهم که دست مداخله گران را درامور کميسيونهاى انتخابات کوتاه نموده و پروسۀ شمارش آرا بيطرفانه حفظ شود."
محمد آصف که فارغ صنف ١٤ و اکنون در شهر ميمنه تيل فروشى ميکند، به اين باور است که نبايد انتخابات، قربانى خواسته هاى شوم چند مافياى قدرت شود.
وى خاطرنشان کرد که از آغاز کمپاين دور اول انتخابات تا حال که ماه ها ميگذرد، کار تجارت به رکود مواجه شده و از لحاظ اقتصادى خسارات زيادى به مردم وارد گرديده و نبايد انتخابات به بحران کشانده شود.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.