Add new comment

Nimroz insecurity a bigger threat to runoff vote

 
زرنج (پژواک،٢٠ جوزا ۹۳): مردم از ناامنى دور دوم انتخابات در برخى مناطق ولايت نيمروز، نگرانى نموده ميگويند ساحاتى وجود دارند که دولت در ١٢ سال گذشته، درآنجاها کنترول نداشته است.
محمد نادر بلوچ معاون شوراى ولايتى نيمروز ميگويد که بعضى قريه هايى وجود دارد که اصلاً دولت نتوانسته در بيش از يکدهۀ اخير، به آنجا برود.
وى، از قريه هاى رودبار و رباط ولسوالى چهاربرجک، ديوالک و رزى ولسوالى خاشرود و کچ ستار و فيروزى ولسوالى دلارام ياد کرد و به آژانس خبرى پژواک گفت که مخالفان مسلح، در اين محلات فعاليت دارند.
بلوچ علاوه کرد که دولت در برخى ساحات اين ولسوالى ها عمليات تصفيوى را انجام ميدهد؛ اما آنرا دوباره رها ميکند و مخالفان مسلح، مجدداً از ولايات فراه و هلمند به آنجا بر ميگردند.
معاون شوراى ولايتى گفت: "درصورتى که وضعيت اينگونه باشد، چطور امکان دارد که انتخابات برگزار شود."
خداى نظر باشندۀ ولسوالى چهار برجک گفت که در دور اول انتخابات، صندوق هاى رايدهى به مرکز ولسوالى انتقال داده شد؛ اما از قريه هاى رودبار و رباط، کسى براى راى دادن نيامد و اين پروسه در خود مرکز ولسوالى نيز کمرنگ بود.
وى افزود: "دور اول انتخابات شفاف نبود؛ دور دوم نيز همانگونه خواهد بود."
دور اول انتخابات رياست جمهورى، در ١٦ حمل برگزار شد و دور دوم در ٢٤ جوزا برگزار ميشود.
اما سمونيار رحمت الله ناصر آمر امنيت قوماندانى امنيۀ نيمروز گفت که هفتۀ گذشته در ولسوالى چهاربرجک، عمليات نموده و طى آن مرکز سوق و ادارۀ مخالفان مسلح تصفيه شد و مواد انفجاريه به دست آمد؛ مخالفان فرار کردند و اکنون زمينه براى برگزارى انتخابات مساعد است.
وى افزود که ٦٢ مرکز در سطح نيمروز، در دور دوم  انتخابات فعال خواهد بود، صرف پنج سايت در دلارام تحت تهديد امنيتى بلند و شش سايت، در تهديد پايين قرار دارد.
آمر امنيت افزود که قرار است سراز امروز، عمليات تصفيوى در خاشرود و دلارام  آغاز شود و زمينۀ امنيت کامل براى انتخابات فراهم گردد.
اما خدايداد باشندۀ ولسوالى دلارام گفت که دولت در اکثر قريه ها کنترول ندارد و اين بارهم مانند دور اول، مردم آن به علت تهديد طالبان در انتخابات شرکت نخواهند توانست.
وى افزود که در دور اول، مردم مرکز ولسوالى، به دليل تهديدات در انتخابات کمتر شرکت نمودند و در دور دوم نيز انتخابات درست برگزار نخواهد شد و اگر برگزارهم شود، در خود مرکز ولسوالى بوده و به نفع يک نامزد مشخص تقلب صورت خواهد گرفت.
اما دفتر ولايتى کميسيون انتخابات ميگويد که هيچ مشکل امنيتى، در برابر دور دوم انتخابات وجود ندارد.
احمدشاه قانونى رييس اين دفتر گفت که مقامات امنيتى در جلسۀ امنيتى، وعده داده اند که امنيت تمام ٦٢ مرکز انتخاباتى را تامين ميکنند.
قانونى علاوه کرد که مواد حساس انتخاباتى، به مرکز نيمروز رسيده و قرار است که در جريان دو روز آينده، به ولسوالى ها منتقل گردد.
کميسيون مستقل انتخابات، به تازگى اعلام کرده که براساس ارزيابى هاى نهايى نهادهاى امنيتى، از جملۀ بيش از ٦٤٠٠ مرکز رايدهى درسطح کشور، ١٨٤ مرکز به علت تهديدات بلند امنيتى غيرفعال خواهند بود.
اما شورای امنیت ملی  می گوید که در نتیجه بررسی تهدیدات بالقوه امنیتی که به طور مشترک توسط نیروهای امنیتی، اعضای کمیسیون های انتخابات، والیان و متنفذین محلی صورت گرفته؛ فیصله شده است که از جملۀ تمام مراکز رایدهی ۹۰۶ مرکز در روز انتخابات مسدود خواهد بود.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.