Add new comment

Ghani to sign BSA in first week if elected

 
واشنگتن (پژواک، ١٠ جوزا٩٣): داکتر اشرف غنى احمدزى نامزد پيشتاز انتخابات رياست جمهورى مى گويد که اگر انتخابات را ببرد، سند امنيتى با امريکا را در اولين هفتۀ حکومت خود امضا خواهد کرد.
اشرف غنى گفت که اين سند، منافع ملى افغانستان را تامين مى کند و براى صلح منطقه و جهان مهم است.
موصوف، اين اظهارات را به روز جمعه طى سخنانى در يک مرکز فکرى موسوم به شوراى انتلانتيک مقيم امريکا، از طريق اسکايپ ابراز داشت.
اشرف غنى گفت که افغانستان، حالا از يک مرحلۀ حساس ميگذرد؛ افغان ها بعد از اين خشونت نمى خواهند و آغوش خود را براى مردمسالارى باز کرده اند.
وى افزود که جوانان، اکثريت نفوس اين کشور را تشکيل مى دهند؛ اما به جاى اينکه براى تغيير نظام مانند "بهارعربى" به راه ها و کوچه ها برايند، ميخواهند از طريق سياسى به هدف خود برسند.
اشرف غنى علاوه کرد که باوردارد برندۀ انتخابات ٢٤ جوزا ميباشد.
وى گفت که بعد از پيروزى، سند امينتى را در هفتۀ اول آغاز کار رسمى اش امضا خواهد کرد.
اشرف غنى همچنان در سخنانش از فيصلۀ اخير بارک اوباما رييس جمهور امريکا استقبال کرد، که طبق آن ٩٨٠٠ سرباز امريکايى بعد از ٢٠١٤ ميلادى، براى مدت دو سال در افغانستان مى ماند.
اشرف غنى که يکى از مذاکره کنندگان کليدى از طرف افغانستان در مورد امضاى سند امنيتى ميان امريکا و افغانستان نيز بود، گفت که افغانستان به تعهدات دوامدار جامعۀ بين المللى نياز دارد.
وى افزود که تعهد امريکا قبلاً اين بود که سربازان امريکايى، طبق سند امنيتى بعد از سال ٢٠١٤ ميلادى تا ده سال آينده نيز در افغانستان حضور خواهند داشت؛ اما در اعلام جديد رييس جمهور اوباما، حضور نظامى براى مدت دو سال به پايين آورده شده است.
اشرف غنى علاوه کرد که با اين کار، همه بهانه جويى هاى مخالفين مسلح براى جنگ، از بين رفته که گويا امريکا نيت خروج از افغانستان را ندارد.
موصوف گفت: "حالا لازم است که برنامۀ آموزش و تجهيز نيروهاى خود را سريعتر سازيم."
اشرف غنى احمدزى يادآورى نمود که گفتگوى صلح با مخالفين مسلح، در دو سال آينده از اولويت هاى کارى وى خواهد بود و در پهلوى آن، بر نقش کشورهاى منطقه در تامين صلح افغانستان نيز تاکيد کرد.
قرار است که دور دوم انتخابات رياست جمهورى افغانستان، به تاريخ ٢٤ جوزاى سال جارى برگزار گردد.
اشرف غنى، در اين دور با رقيب پيشتاز خود داکتر عبدالله عبدالله، که در دور اول ٤٥ درصد آرا از آن خود کرده بود، رقابت خواهد کرد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.