Add new comment

Militants' surrender to bolster poll security

 
باميان (پژواک،٤جوزا ٩٣): با پیوستن گروپى از مخالفان مسلح در ولايت باميان، امنيت مراکز انتخاباتى دور اول انتخابات که تحت تهديد امنيتى قرار داشت، در دور دوم تامين ميشود.
اين گروپ مسلح، شامل ٢٠ تن بوده و از ولسوالى تاله و برفک ولايت بغلان، به پروسۀ صلح در ولايت باميان پيوسته است.
سه محل انتخاباتى، در منطقه اشپشته ولسوالى کهمرد باميان در سرحد با ولسوالی تاله وبرفک، در دور اول انتخابات(١٦ حمل) تحت تهدید بلند امنیتی بود و حتی تا ساعت٦ شام، مورد حملات مسلحانه قرار داشت.
کميسيون ساحوى انتخابات در باميان، از همين ناحيه ابراز نگرانى نموده و خواستار تامين امنيت اين منطقه شده بود.
اما گروپى که به پروسۀ صلح پيوسته، تعهد نموده است که به اين محلات، در دور دوم انتخابات(٢٤جوزا) هيچ تهديد امنيتى مواجه نخواهد بود.
شاروال ضمیر که با افراد مسلح خود، توسط امنیت ملی بامیان به پروسه صلح پیوسته، به آژانس خبرى پژواک گفت  که علت مخالفت شان، بیعدالتی برخى از مسوولان محلى ولسوالی تاله و برفک بخاطر دوسیه یک قتل بوده است.
وی ادعا نمود: "اين مسوولان، علناً از قاتل دفاع نموده و مارا مجبور کرد که تفنگ برداریم وبا ولسوالی درگیر شویم و از دو سال بدينسو، با افراد نظامی خود در کوه ها بودیم."
اما شاروال ضمیر، تعهد نمود که بعد ازين ازساحه تاله وبرفک  که با ولسوالی کهمرد سرحد طولانی دارد، تهدید نشده و مراکز انتخاباتى که در دور اول انتخابات مورد تهدید قرار داشت، این بار هیچگونه ناامنی به بار نخواهد آمد.
وى که به گفتۀ خودش، از شش شوراى ولسوالی تاله و برفک نمایندگی میکند، گفت به دليلى سلاح هاى دست داشته شانرا تحویل بامیان داده است که در این ولایت، قانون حاکمیت دارد  و آنها ميخواهند بعدازين، در فضاى امن زندگى نموده و با دولت همکار باشند.
سلاح هاى تحويل داده اين گروپ را کلاشنکوف، راکت انداز، نارنجک و ماين های ضد پرسونل تشکيل ميدهد.
شاروال ضمير خاطرنشان کردکه بعدازين، ميخواهند در فضاى صلح زندگى نموده و با دولت همکار باشند.
غلام علی وحدت والی بامیان، یکجا شدن مخالفان مسلح را به فال نیک گرفته ابراز امیدواری نمود که در فضای صلح و دوستی، مردم بامیان با مناطق همسرحد شان زندگی نمایند.
پنجاه تن شامل متنفذین، علما و موسفیدان ولسوالى تاله و برفک همراه با شاروال ضمير و افرادش به باميان آمده بودند.
 ملا عبداللطیف یکی از متنفذین  گفت که قبل از این، دوسه گروپ کوچک در بامیان به پروسه صلح پیوسته؛ اما این بار این گروپ یکی از گروپهای مطرح منطقه بوده که مربوط به سه هزار خانواده میشود.
وی افزود که قرار است گروپهای دیگر مخالف مسلح، در تاله و برفک نيز به زودی در بامیان به پروسه صلح بپیوندند.
ملا امین الله یکی از متنفذین ديگر ميگويد که مخالفت های مسلحانه، زمینۀ انکشاف رشد تعلیم و تربیه را از منطقه شان گرفته بود.
وی افزود: "طبیعی است در جايی که هرج ومرج باشد، انکشاف بوده نمیتواند؛ به همین علت است که ولسوالی تاله و برفک، نسبت به هر ولسوالی دیگر کمتر بازسازی شده است."
محمد صادق على یار ریيس کمیته صلح ولایت بامیان خطاب به مخالفین مسلح گفت: "پیوستن شمارا به پروسه صلح، کار عقلانی و مسلمانی میدانم و به یقین که پیوستن تان به دولت، زمینه رشد و انکشاف منطقه را فراهم خواهد ساخت."
وی افزود که همین مخالفت ها و جنگهای داخلی، باعث میشود که زمینه حضور نیروهای خارجی را در افغانستان مهیا سازد و اگر مردم باهم صلح نمایند و جنگی وجود نداشته باشد، نیروهای نظامی از کشورهای خارجی نیز در افغانستان نخواهد بود.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.