کابل (پژواک، ۲۴ عقرب ۹۷): حزب اسلامی، از توافق ۲۷ جریان سیاسی مطرح برای تشکیل تکت انتخاباتی ریاست جمهوری خبر داده می گوید که به زودی اعضای این تکت را معرفی می کنند.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان، امروز در یک نشست خبری که پیرامون «مشوره با نامزدان انتخابات دور هفدهم ولسی جرگه» در کابل تدویر یافته بود، گفت که بحث تشکیل تکت های انتخاباتی میان جریان های سیاسی، ریاست جمهوری و ریاست اجرایی حکومت جریان دارد؛ اما هیچ یک از این دسته ها موقف رسمی خویش را اعلام نداشته اند.
وی افزود که حزب اسلامی تاکنون با ٢٥ حزب از جمله جمعیت اسلامی بحث و تبادل نظر داشته است و با آنان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری پیش رو باهم گفتگو کرده اند؛ اما دیدگاه حزب جمعیت را متفاوت خواند.
موصوف می گوید که گفته های وجود دارد که رییس جمهور محمد اشرف غنی مصصم است، تا تکتی را با ترکیب سرور دانش، عطامحمد نور، داکتر عبدالله عبدالله، محمد یونس قانونی و ضرار احمد مقبل تشکیل دهد که این یک تکت موفق نیست.
حکمتیار، پیروزی تکت انتخاباتی اشرف غنی را ضعیف خوانده گفت که این یک تکت ناکام است و کسانی به اشرف غنی و عبدالله به دلایل حساسیت های قومی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، دوباره رای نمی دهند.
وی، با بیان این که شماری از احزاب موثر تحت عنوان «مجموعه بزرگ متحد ملی» باهم به توافق رسیده اند، تا در مورد انتخابات گذشته ولسی جرگه و ریاست جمهوری پیش رو موضع واحد داشته باشند، گفت: «باید موقف روشن و واضح داشته باشند و محکم بایستند و همه افراد داخلی و خارجی را وادار کنند که به خواسته های معقول شان تمکین کنند و در مورد ریاست جمهوری هم به توافق رسیدند که تکت واحد و کاندید واحد داشته باشند.»
او تصریح کرد که با همه طرف های بین المللی نیز در مورد معرفی یک نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری، از سوی مجموعه تشکیل شده صحبت شده است و خارجی ها هم از این اقدام احزاب و جریان های سیاسی استقبال کرده اند.
موصوف، معرفی شخص بی طرف را به حیث نامزد ریاست جمهوری مهم عنوان کرده، گفت که این مجموعه باید روی شخصی به توافق برسد که با همه کشورها روابط نیک داشته باشد و اگر روی یک شخص وابسته به یک کشور توافق صورت بگیرد، در آن صورت جنگ استخباراتی و نیابتی بار دیگر بالای افغانستان تحمیل می شود.
وی، با اشاره به این که در این مجموعه همه احزاب تاثیرگذار و مهم حضور دارند، گفت: «مثل حزب اسلامی، وحدت اسلامی هر دو جناح آن، جنبش اسلامی، محاذ ملی، افغان ملت و احزاب سیاسی دیگر شامل اند و جمعیت هم با آن که خواست های ناموجۀ که داشت اعلان کرده و چیز پنهان نیست.»
موصوف، با بیان این که حزب جمعیت خواستار نظام صدارتی است، گفت: «در آن نظام رییس جمهور و صدراعظم موجود می باشد و تا زمانی که از طریق لویه جرگه تصویب می شود، ریاست اجرایی مشروط بر این که رییس جمهور پشتون باشد، رییس اجرایی و صدراعظم تاجک که می خواهند به این رنگ قومی بدهند و سهم تاجک ها هم بر گردد به جمعیت و جمعیت ممثل یگانه تاجک است و نظام هم فدرالی باشد و والیان منتخب و در مورد تذکره های برقی هم ملاحظات داشتند.»
وی گفت که جمعیت هم توافق کرده و تصمیم گرفته که هیئتی تعیین شود تا در مورد چگونگی ترکیب کابینه بعدی و کاندیدای ریاست جمهوری تصمیم نهایی را بگیرند، اما حزب جمعیت نباید شرط بگذارد.
به گفته وی، هیچ شکی نیست هر تکتی را که این مجموعه روی آن توافق کند در انتخابات ریاست جمهوری با اکثریت قاطع در دور اول انتخابات پیروز می شود.
حکمتیار، با اشاره به این که با نظام کنونی و قانون اساسی فعلی به سوی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می روند، اظهار امیداواری کرد که جمعیت اشتباه نکرده و راهی را انتخاب نکند که منتج به منزوی شدنش شود.
وی، با بیان این که با محمد حنیف اتمر، محمد عمر داوودزی و انوارالحق احمدی در این خصوص صحبت شده است گفت که اگر حزب جمعیت هم با این مجموعه یکجا شود، از آن استقبال می کنند.
رهبر حزب اسلامی، با ایجاد حکومت موقت مخالفت کرده گفت، زمزمه‌ های که مبنی بر تشکیل اداره موقت و تعویق انتخابات ریاست جمهوری شنیده می ‌شود، معمولا از سوی کسانی مطرح می‌ شود که در بین مردم افغانستان ریشه مردمی ندارند و از حمایت مردم برخوردار نیستند.
به گفته وی، ‌کسانی که تاکید بر تشکیل اداره موقت دارند تلاش می ‌کنند یک بار دیگر بخت خویش را بیازمایند، مگر هیچ گاه اجازه داده نمی شود که فاجعه بن یک بار دیگر تکرار شود.
وی می گوید که اگر حکومت به دنبال مهندسی و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باشد، در آن صورت احزاب و جریان‌ های سیاسی مجبور اند که بر ایجاد حکومت موقت تاکید کنند.
حکمتیار افزود: «ما مخالف به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری هستیم، ولی اگر حکومت افغانستان خواهان یک انتخابات پر تقلب ماننده انتخابات ولسی جرگه با وسایل کهنه باشد، در این صورت ما مجبور هستیم که روی انتقال قدرت به یک اداره موقت که مورد قبول همه احزاب سیاسی باشد، فکر کنیم.»

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.