کابل (پژواک، ٢ ميزان ۹۷): ائتلاف بزرگ ملى افغانستان از تصميم حکومت در مورد استفاده از تکنالوژى بايومتريک در انتخابات استقبال نموده و اعلام کرد که دروازه­هاى بسته شدۀ کميسيون انتخابات را باز کرده اند.
برخى احزاب سياسى و ايتلاف بزرگ ملى، پروسۀ ثبت نام رای دهندگان انتخابات ٢٨ ميزان ولسى جرگه  را ناقص، زمينه ساز تقلب و بحران آفرين خوانده، خواستار ثبت نام مجدد با استفاده از تکنالوژى بايومتريک شده بودند.
همچنان آنان طرحی را به منظور برگزاری انتخابات شفاف و تغيير سیستم کنونى (رای واحد غيرقابل انتقال) به نظام چند بُعدی (MDR)، به حکومت و کميسيون مستقل انتخابات پيشنهاد کرده اند.
احزاب سياسى در اعتراض به عملى نشدن خواست هاى شان، دروازه هاى دفاتر ولايتى کميسيون انتخابات را در ولايت هاى کندهار، هرات، بلخ و کندز بسته کرده بودند؛ اما اکنون تمام اين دروازه ها باز شده است.
اخيرا کمیسیون انتخابات گفته است که عملی شدن تمامی خواسته های احزاب در انتخبابات پیش رو عملی شده نمى تواند؛ اما به خاطر ایجاد شفافیت تلاش می شود تا در روز انتخابات رای دهندگان، بایومتریک شوند و احزاب از روند نظارت کنند.
همايون همايون يک تن از اعضاى ايتلاف بزرگ ملى يادشده، در نشست مشترک با برخى اعضاى اين ايتلاف در کابل گفت که با اين اقدام کميسيون، دروازه هاى بسته شده دفاتر آن باز شده است.
  به گفته او با آن که در پروسه توزيع تذکره و نصب استيکر به تذکره ها تقلب گسترده صورت گرفته است؛ اما اگر انتخابات از طريق بايومتريک صورت گيرد، امکان تقلب در آن منتفى مى شود و انتخابات ٩٠ در صد شفاف خواهد بود.
وى افزود که بايد هرچه زودتر ميان احزاب و کميسيون مستقل انتخابات گفتمان صورت گيرد و کميسيون براى احزاب جزييات بيشتر دهند که چگونه اين پروسه را عملى مى کند.
کميسيون مستقل انتخابات در ۳۱ سنبله گفته است که بررسى هاى اين کميسيون در مورد استفاده از سيستم بايومتريک، هفتاد در صد پيش رفته و نتايج آن را بعد از گفتگو با احزاب سياسى اعلام خواهد کرد.
همايون در مورد اين سيستم گفت: «در صورتى که شفافيت را بياورند، دروازه هاى کميسيون را باز مى کنيم و همکارى مى کنيم؛ اما اگر يک بازى سياسى را انجام دهند و در روز انتخابات سيستم بايومتريک نباشد، در روز انتخابات احزاب دروازه­هاى دفاتر کميسيون­ در ٣٤ ولايت را بسته مى کنيم.»
به گفته وى، توقع احزاب اين است که وقتى دستگاه هاى بايو متريک مى آيد و قبل از انتقال آن به تمام مراکز راى دهى، تمام سيستم آن براى احزاب نشان داده شود.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.