کابل (پژواک، ۲۵سنبله۹۷): کميسيون مستقل انتخابات و برخى اعضاى مشرانوجرگه، از بستن دفاتر اين کميسيون انتقاد مى کنند و رييس کميسيون، اين اقدام احزاب را تخريب پروسۀ انتخابات مى داند.
همچنان برخى اعضاى مشرانو جرگه مى گويند اگر حکومت نمى تواند در زمانى که به برگزارى انتخابات مانده است، از سيستم بايومتريک استفاده کند، باید قناعت معترضین را حاصل کند.
احزاب و جریان های سیاسی، دفاتر کميسيون مستقل انتخابات در ولايات کندهار، هرات و بلخ را مسدود کرده، هشدار داده اند که اگر خواسته هاى آنها پذيرفته نشود، دفاتر بیست ولایت دیگر را نیز مى بندند.
تبديل سیستم انتخاباتی راى واحد غيرقابل انتقال (اس ان تی وی) به سیستم انتخاباتی رای قابل انتقال (ام دی آر)، ثبت رای دهنده گان توسط سیستم بايومتریک و فراهم ساختن زمینه نظارت برای احزاب، ایتلاف های سیاسی و نهادهای مدنی در روند انتخابات، از خواسته هاى ده ها حزب و نهادهاى سياسى است که طى يک طرح به حکومت پيشنهاد کرده اند.  
اما عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون مستقل انتخابات، امروز در نشست خبری در کابل گفت که مسدود شدن دفاتر ولایتی این کمیسیون، فرهنگ نادرست و غیرقابل قبول است و به این فرهنگ باید پایان داده شود.
به گفته او مسدود کردن دفاتر، به معناى اين است که عاملان اين کار مى خواهند برگزارى انتخابات را به تاخير اندازند.
به گفته وى، مسئول تاخیر در برگزاری انتخابات، کسانی خواهند بود که دست به مسدود کردن دفاتر کمیسیون انتخابات می ‌زنند.
او گفت که عملی شدن سیستم بايومتريک در شرایط کنونی که فرصت کم به انتخابات مانده است، نا ممکن است و تغییر نظام انتخاباتی، از صلاحیت های حکومت و شوراى ملى می باشد؛ اما کميسيون  علاقمند است که احزاب در روند نظارت از انتخابات سهم لازم داشته باشد. 
موصوف در واکنش به مسدود شدن دفاتر اين کمیسیون  در قندهار، هرات و بلخ، از نیروهای امنیتی خواست تا به کسى اجازه ندهند که با بسته کردن دروازه های دفاتر این کمیسیون، مانع برگزاری انتخابات شوند.
همچنان رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در ادامۀ صحبت هايش گفت: "رهبری حکومت به والیان و ولسوالان دستور بدهد که جلو دخالت افراد زورمند در قریه‌ ها و نقاط دوردست را بگیرند؛ این زورمندان با استفاده از نفوذی که دارند، به کارمندان ما فشار وارد می ‌کنند و روند انتخابات را زیر سوال برده و زمینه‌ تقلب را فراهم می‌ سازند."
وی خاطر نشان ساخت که کمیسیون انتخابات، به برگزاری انتخابات شفاف و جلوگیری از تقلب متعهد است و هر کارمند کمیسیون انتخابات که در زمان ثبت نام رای ‌دهندگان و یا در هنگام قرعه‌ کشی تخطی کرده باشد، با آنان برخورد قانونی مى شود.
در همین حال، برخی اعضای مشرانو جرگه، ضمن اینکه خواستار تامین شفافیت در انتخابات مى باشند از حکومت می خواهند تا جلو کسانی را بگيرد که زير عناوین مختلف مانع روند انتخابات مى شوند.
لطف الله بابا نماینده مردم ننگرهار در مشرانوجرگه، در نشست امروز اين جرگه گفت که حکومت بايد مانع کسانى شود که مانع برگزارى انتخابات مى شوند.
همچنان او خاطر نشان کرد که شفافیت در انتخابات خواست مردم است؛ اما  تطبیق سیستم بايومتريک ممکن نيست؛ زيرا زمان کم براى برگزارى انتخابات مانده است.
برخى اعضاى ديگر اين جرگه نيز نظر مشابه داشتند.
زلمی زابلی عضو ديگر جرگه گفت: «اگرسیستم بايومتريک تطبیق نمی شود، حکومت مکلف است که به قناعت معترضین بپردازد و یا ميکانيزمى را روی دست بگیرد تا شفافیت تامین شود.»
فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه، ضمن تاکید بر شفافیت در انتخابات گفت که انتخابات شفاف و عادلانه، خواست ملت است و اگر حکومت در زمان کمى که به برگزارى انتخابات مانده است، نمى تواند از سيستم بايومتريک استفاده کند، باید به قناعت معترضین بپردازد.
او مسدود ساختن و ایجاد موانع در برابر پروسه انتخابات را غیر قانونی خواند و افزود: «مظاهره حق مدنی هر افغان است؛ اما نباید مانع یک پروسه ملی شوند.»
اين درحاليست که وزارت امور داخله، روز گذشته اعلام کرد که هيچ کس حق مسدود کردن دفاتر انتخابات را ندارد وتمامى مسئولین امنیتی را توظیف نمود که امنیت کامل دفاتر انتخاباتی را تامین نمایند و در صورت لزوم، ميتوانند به قوه قهريه نیز متوسل شوند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.