Parliamentary vote schedule to be announced on Monday

کابل(پژواک، ٢٦ جدى ٩٤): رييس کميسيون مستقل انتخابات، در نشست امروز ولسى جرگه گفت که اين کميسيون، روز دوشنبه (٢٨ جدى) تقويم انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى را اعلام می‌دارد.
احمديوسف نورستانى، امروز به ولسى جرگه فراخوانده شده بود تا در مورد انتخابات اين جرگه و شوراهاى ولسوالى معلومات ارايه کند.
نورستانى گفت که در انتخابات رياست جمهورى در سال١٣٩٣؛ در بخش توازن در مراکز راى دهى، استخدام کارمندان موقت انتخابات و غيره مشکلات وجود داشت؛ اما اقداماتى براى رفع اين مشکلات در پلان جديد در نظر گرفته شده است.
وى افزود که کميسيون مستقل انتخابات، بعد از برگزارى انتخابات رياست جمهورى، دو بار در سال ١٣٩٣ و يک بار در سال ١٣٩٤ پلان انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى را به حکومت پيشکش کرد؛ اما به آن توجه نشد و در مورد ايجاد کميته گزينش، بالاتر از قانون اقدام گرديد.
او علاوه کرد که به اساس پلان اين کميسيون، قرار است در انتخابات براى مراکز راى دهى از مکاتب استفاده شود، کارت هاى جديد راى دهى توزيع و فهرست راى دهندگان ترتيب گردد و از کارمندان دولت به خصوص معلمان، به حيث کارمندان موقت انتخابات کار گرفته شود.
موصوف گفت که به اساس پلان، مراکز راى دهى مشخص شده است.
به گفتۀ او کميسيون، اين پلان را به ارگان هاى امنيتى می‌سپارد تا اين ارگان ها مطابق پلان در مورد تامين امنيت انتخابات اقدام نمايند.  
نورستانى بدون ارايه جزئيات گفت که بودجه انتخابات نيز مشخص شده و کميسيون، آن را به حکومت پيشنهاد مى­کند تا جامعه جهانى، در مورد تمويل آن همکارى کند.
بر اساس قانون اساسی، بايد انتخابات ولسى جرگه در ماه هاى ثور و يا جوزا برگزار و دور جديد اين مجلس شوراى ملى، در اول سرطان امسال آغاز به کار می‌کرد؛ اما رياست جمهورى به دليل مشکلات تخنيکی و مالی، کار اين جرگه را تا زمان اعلام نتايج انتخابات ولسی‌جرگه تمديد کرده است.
همچنان حکومت به دنبال جنجال ها و ادعاهاى تقلب گسترده در انتخابات گذشته رياست جمهورى و به اساس توافقنامه ايجاد حکومت وحدت ملى، کميسيون اصلاحات انتخاباتى را ايجاد کرده است.
اما شوراى ملى، فرمان رييس جمهور در مورد هفت ماده بستۀ پيشنهادى کميسيون اصلاحات انتخاباتى را که ايجاد کميتۀ گزينش کميشنران کميسيون هاى انتخاباتى نيز شامل آن می‌باشد، رد کرده است.
به اساس قانون، زمان کار کميشنران کنونى کميسيون هاى انتخاباتى در سال ١٣٩٨ پايان مى­يابد و رد يا تاييد فرامين تقنينى نيز از صلاحيت هاى شوراى ملى است.
اما معاون دوم رييس جمهور، به تاريخ ٢٢ جدى ضمن تاکيد بر انتخابات ولسى جرگه در سال آينده گفت که با پيشرفت کار«کميتۀ گزينش» کميسيون هاى جديد انتخاباتى شکل خواهند گرفت.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.