"جبهه ملی نوین افغانستان" اعلام موجودیت کرد

کابل (پژواک، ۲۴جدی۹۴): جبهه ملی نوین افغانستان ضمن اعلام موجودیت، حکومت وحدت ملی را به صورت مطلق ناکام خواند و خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری شد.
این جریان سیاسی امروز در نشستی با حضور شماری از احزاب و اعضای شورای ملی به رهبری انوارالحق احدی، به طور رسمی آغاز به فعالیت کرد.
انوار الحق احدی گفت که این جریان سیاسی، تقویت حاکمیت قانون، اصلاحات سیاسی، مبارزه با فساد، تحقق مردم سالاری و تامین عدالت اجتماعی ایجاد شده است.
وی با اشاره به کارکرد حکومت در یک و نیم سال اخیر گفت: ((حکومت وحدت ملی مطلق ناکام است و باید انتخابات زود هنگام برگزار شود .))
احدی افزود: ((ما تا سه سال دگر تحمل این حکومت را نداریم از این رو می‌خواهیم تا انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری برگزار شود دقیقا همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی‌ها، حکومت وحدت ملی ضعف مشروعیت دارد و ادامه کار آن تحمل پذیر نیست.))
به گفته رئیس جبهه ملی نوین افغانستان، اصلاحات انتخاباتی تاکنون بوجود نیامده و حکومت در این زمینه هم ناکام بوده است و افزون بر آن، آنچه که کمیسیون ویژه اصلاح انتخاباتی در زمینه اصلاح نظام انتخابات پیشنهاد کرده ناقص است.
وی با اشاره به دور تازه گفتگوهای صلح گفت: ((روند صلح ناکام بوده است و خبر‌های آمدن صلح از سوی دولت فقط حرف‌های عوام فریبانه است؛ دولت در مدیریت روند صلح ضعیف عمل کرده و این روند را آسیب رساند و در شرایط کنونی پیشبرد مذاکرات صلح هیچ سود ندارد از این رو باید راهبرد تازه‌یی برای صلح ایجاد شود.))
انوارالحق احدی در عین حال با اشاره به اعلام حکومت مبنی بر برگزاری انتخابات در تابستان و خزان سال آینده، خاطر نشان کرد که برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در این زمان امکان پذیر نیست.
به باور وی، امکان برگزاری لویه جرگه قانون اساسی نیز بسیار ضعیف است و احتمال اینکه انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها و لویه جرگه در این سال برگزار نشود.
رئیس جبهه ملی نوین افغانستان در بخش دیگری از این نشست در مورد موافقتنامه ایجاد حکومت وحدت ملی نیز صحبت کرد و گفت: ((برای ما ادامه کار ریاست اجراییه پذیرفتنی نیست زیرا این ریاست بر بنیاد یک تفاهم شکل گرفته و در تضاد با قانون اساسی است، ما حتی نمی‌خواهیم نظام ریاستی به صدارتی مبدل شود، باید نظام کنونی به جایش باقی بماند و از طریق انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری، حکومت عوض شود.))
صدیق احمد پتمن، عضو شورای رهبری این جبهه ملی نوین افغانستان گفت که این جبهه با حضور شش حزب رسمی و ۱۱ حزب غیر رسمی و شماری از اعضای شورای ملی ایجاد شده است.
وی گفت: ((ما اولین اپوزیسیونی هستیم که برنامه مشخص داریم و در آینده این برنامه‌ها را مشخص خواهیم کرد.))
پتمن در مورد نشستی که امروز از سوی شماری از «فعالان مدنی» علیه این جبهه برگزار شده بود، واکنش نشان داد و گفت که این افراد به تحریک «شورای امنیت ملی» گرد همه آمده بودند.
مولوی قلم الدین، رئیس حزب حرکت اسلامی و عضو رهبری جبهه مذکور ضمن با اهمیت خواندن اتحاد و یکپارچگی مردم افغانستان گفت که طبقه بندی افغان‌ها به اساس قوم، سمت، مذهب و غیره به نفع ما نیست بلکه به نفع دشمنان مردم افغانستان است. »  
وی نیز با ابراز نارضایتی از کارکرد رهبران حکومت وحدت ملی گفت: «ما نمی‌خواهیم حکومت را چپه کنیم، اما با گذشت هر روز فاصله میان مردم وحکومت بیشترشده، بیکاری به اوج خود رسیده، و فساد افزایش یافته است. »
مولوی قلم الدین در مورد چگونگی کار حکومت نیز گفت: «حکومت دوسره در شریعت حرام است . »
سید جواد حسینی، از دیگر اعضای شورای رهبری این جبهه نیز از کارکرد حکومت انتقاد کرد و گفت که رهبران حکومت فعلی توان تصمیم گیری را ندارند و به همین منظور حق حکومت کردن را نیز ندارند.
در ادامه این نشست، برخی دیگر از شرکت کنندگان نیز از کارکرد حکومت وحدت ملی انتقاد کردند و خواستار برگزاری زود هنگام انتخابات ریاست جمهوری شدند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.