"مخالفين مسلحى که صلح را نمی‌پذيرند، نابود ميشوند"

کابل (پژواک،٢٢جدى٩٤): سرپرست وزارت دفاع ملی می‌گوید که "رقابت هاى محلى"، باعث شکل­ گيرى گروه هاى افراطى در کشور شده و جنگ، به دلايلی چون برخى زمينه سازى­ها و غيره، به شمال کشور کشانده شده است.
اما موصوف ضمن تاکيد بر همکارى مردم در تامين امنيت کشور، خاطر نشان کرد که نيروهاى امنيتى آماده اند مخالفين مسلحى را که صلح را نمی‌پذيرند، نابود سازند.
مشرانوجرگه، امروز محمدمعصوم ستانکزى سرپرست وزارت دفاع، مسعود اندرابى سرپرست رياست امنيت ملى و لوى پاسوال محمدايوب سالنگى معين امنيتى وزارت داخله را فرا خوانده بود تا در مورد وضعيت امنيتى کشور معلومات ارايه کنند.
سرپرست وزارت دفاع، با اشاره به افزايش ناامنی ها در سال گذشته میلادی و نفوذ مخالفین در شمال کشور گفت: "خروج قسمت اعظم قوای خارجی در سال گذشته، راه اندازی عملیات نظامی در وزیرستان شمالی و وارد شدن گروه های افراطی به داخل افغانستان و استفاده از دو استقامت به منظور ناامن ساختن شمال و زمینه سازی برای انتقال آنها از داخل، از عوامل ناامنی و گسترش نفوذ مخالفین به شمال می­باشد."
به گفته موصوف، گروه­ های افراطی که بیشتر شان ازبکستانی، تاجکستانی، چیچنی، قزاقی و غیره بودند، با استفاده از استقامت ولايت هاى غزنی، زابل، بادغیس و فاریاب و چترال پاکستان شمال کشور را نا امن ساختند.
او بدون ارايه جزييات افزود: "کسانی بودند که همراۀ موتر خود این گروه ها را انتقال دادند."
ستانکزی خاطر نشان ساخت که رقابت های محلی به منظور به دست آوردن امکانات، باعث شده که گروه های افراطی در نقاط مختلف شکل بگیرند. وى در مورد اين رقابت هاى محلى جزييات ارايه نکرد.
سرپرست وزارت دفاع ملی، ضمن اشاره به معدن لاجورد بدخشان و ناامنى ها در اين ولايت گفت هرجایى که معدن و منابع عايداتى است، آنجا از سوى دشمنان افغانستان ناامن می‌شود.
موصوف، در جواب سوالى، کم کاری نیروهای امنیتی را پذیرفت و گفت: "مشکلاتى که فعلا در کشور وجود دارد، نیروهای امنیتی به تنهایی نمی­تواند آن را حل کند؛ در جنگى دخیل هستیم که تمام گروه های افراطی منطقه در آن دخیل می‌باشند؛ تنها نیروهای امنیتی، توان ندارند در یک وقت آن را حل بکنند؛ باید همه متحد و با کمک سیاست مداران خود این مشکل را حل کنیم."
وى بر همکارى مردم با نيروهاى امنيتى تاکيد کرد و گفت که در حال حاضر، نیروهای امنیتی به خصوص پولیس سرحدی، نمی­توانند بدون همکارى مردم امنیت سرحدات کشور را تامین کنند.
موصوف افزود که در حال حاضر نيز همکارى مردم با نيروهاى سرحدى کشور وجود دارد.
سرپرست وزارت دفاع، در مورد سفر راحیل شریف لوی درستیز پاکستان به کابل گفت: "در تمام ملاقات هايى که با رهبران حکومت صورت گرفت، بحث اساسی روی سه مورد بوده است؛ به هر صورتی که مى­شود انداخت از آن سوی مرز قطع شود؛ اگر بحث صلح روی دست گرفته مى­شود، باید پالیسی روی دست گرفته شود و دوعنصر اساسی در آن گنجانیده شود؛ افغان­هايى که از جنگ دست می کشند، برای آنها فضای سیاسی داده شود تا درمذاکرات حضور پیدا کنند و کسانى که  صلح  نمی­کنند و به ادامه جنگ دامن می زنند، فضا طوری محدود شود تا آنها نتوانند به فعالیت های نظامی بپردازند."
وی افزود: "تازمانى که یک تعداد دست به خشونت می زنند، وظیفه نیروهای امنیتی است تا با قاطعیت با آنها برخورد نمایند، صلح تنها با زاری نمی­آید."
ستانکزی علاوه کرد: "تا زمانى که دولت و مردم افغانستان موقف روشن در قبال صلح و ثبات نداشته باشند، نیروهای امنیتی حمایت و تقویه نگردند و تلاش برای از بین بردن جنگ صورت نگیرد، صلح در کشور تامین نخواهد شد."
محمد ایوب سالنگی معین امنیتی وزارت امور داخله که در نشست امروز این جرگه حضور داشت گفت که پلان عمليات بر ضد مخالفين مسلح دولت، برای فصل زمستان و بهار سال آینده طرح شده است.
وى ازدادن جزئیات در مورد اين پلان خوددارى کرد.
او در مورد تفاوت امتیازات منسوبین پولیس گفت: "قبلاً ولایات طبقه بندی شده بود و به اساس تهدیدات به تشکیلات ولایات برعلاوۀ معاش، امتیازات نیز داده ميشد؛ مرور مجدد ولایات آغاز شده و با ختم این بررسی ها، ولایات طبقه بندی و امتیازات برای آنها داده خواهد شد."
اظهارات این دو مقام امنیتی، قناعت اعضای جرگه را فراهم کرد؛ اما نشست امروز جرگه براى اظهارات سرپرست رياست امنيت ملى سرى شد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.