"پاکستان در برنامۀ صلح افغانستان صداقت ندارد"

کابل(پژواک،۸ جدی۹۴): برخى اعضاى مشرانوجرگه به اين باوراند که پاکستان در برنامۀ صلح افغانستان صداقت ندارد و اميدوارى به همکارى صادقانۀ آن کشور در اين راستا، به جز ضايع کردن وقت چيزى ديگرى بوده نمى­تواند.
نمايندگان طالبان و دولت افغانستان، در ماه سرطان سال روان در اسلام آباد پايتخت پاکستان نشستى داشتند و قرار بود که همچو نشست ها ادامه پيدا کند؛ اما با نشر خبر مرگ ملامحمدعمر رهبر پيشين طالبان اين پروسه متوقف شد.
اما جنرال راحيل شريف لوى درستيزپاکستان، به تاريخ ششم جدى وارد کابل شد و  در اين سفر يک روزه، در زمینۀ چگونگی آغاز دوبارۀ روند صلح، با مقام‌های حکومت افغانستان گفتگو نمود.
مقام‌هاى افغان گفته اند که این دیدار‌ها روی چگونگی آغاز گفتگوهای صلح با طالبان مسلح و اعتمادسازی میان کابل – اسلام آباد و موضوعات مشترک هردو کشور، متمرکز بود.
اما شیرمحمد آخند زاده عضو مشرانوجرگه افغانستان، در نشست امروز این جرگه گفت که پاکستان براى افغانستان به جز ضایع کردن وقت، کدام کاری که امیدوارکننده باشد انجام نمی­دهد.
وی افزود: "آمدن راحیل شریف نمایشی است، سال گذشته هم چند بار آمد و اگر زنده بودیم در زمستان سال آینده هم چند بار خواهد آمد."
به گفته او، پاکستان هیچ گاه در قبال پروسه صلح افغانستان اقدامات صادقانه انجام نداده و نباید مردم و حکومت افغانستان، براى تامين صلح در افغانستان از طريق تلاش هاى پاکستان امیدواری داشته باشد.
نثار حارث عضو دیگر این جرگه گفت: "هیچ گاه پاکستان در پروسه صلح صادقانه عمل نکرده و تا زمانی که اجماع ملی و منطقوی به منظور پروسه صلح افغانستان ایجاد نشود و نشست بین الافغانی میان مخالفین مسلح و دولت تدوير نشود، صلح در کشور تامین نخواهد شد."
عبدالله قرلق منشی مشرانوجرگه نیز به سفر راحیل شریف به دیده شک نگريسته و ضمن اشاره به نفوذ پاکستان بالاى طالبان افغان گفت در صورتی که پاکستان صادقانه می­خواهد در تامين صلح کمک کند، مخالفین مسلح دولت افغانستان را وادار به آتش بس نمايد.
وی افزود: "اگر آتش بس نشود، مذاکرات به جايى نخواهد رسید و پاکستان مانند گذشته از سرمای زمستان به نفع خود استفاده خواهد کرد."
شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز پاکستان رامتهم به عدم صداقت در پروسه صلح افغانستان کرده گفتند که سفر لوی درستيز آن کشور به افغانستان، نمایشی بود و هیچ نوع دستاوردى نخواهد داشت .
محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه که ریاست نشست امروز را برعهده داشت گفت: "بار بار گفتیم که پاکستان در پروسه صلح صادق نیست و سفر راحیل شریف هم برای ما امیدوار کننده نمی­باشد."
به گفته موصوف، تا زمانی که پاکستان در سیاست خود در قبال افغانستان تجدید نظر نکند و دولت افغانستان جرئت پیدا نکند که روى میز مذاکره، خواست های مردم را مطرح کند، صلح در کشور تامین نمی‌شود .
او گفت که سفرهاى مقامات پاکستانى به افغانستان به جز از ضایع کردن وقت، چيز ديگرى بوده نمی‌تواند.
به گفته او، همه ساله مخالفين مسلح دولت افغانستان، در فصل زمستان به پاکستان می‌روند و پاکستان در اين فصل سال، از گفتگوهاى صلح سخن مى گويند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.