پاک کارى مسير پروژۀ "تاپى" از ماين تا سه ماه ديگر آغاز می‌شود

کابل (پژواک، ۶جدی٩٤): وزیر معادن و پترولیم افغانستان می­گوید که برای تامین امنیت پروژه "تاپى" تا هفت هزار تن گماشته می‌شوند و کار ماين پاکى مسير اين پروژه تا سه ماه ديگر آغاز می‌گردد.
کار پروژۀ انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هندوستان "تاپی"، به تاریخ ۲۲ قوس از ترکمنستان آغاز يافته است.
  خط انتقال گاز تاپی از منطقه دولت آباد ترکمنستان آغاز و با عبور از ١٤٧ کيلومتر در خاک آن کشور، به طول ٧٥٠ کیلومتر از طریق ولایات هرات، فراه، هلمند، نیمروز و کندهار افغانستان تا پاکستان امتداد پيدا می ‌کند و پس از ٨٠٠ کیلومتر امتداد در خاک پاکستان، در منطقه فاضیلکاى هندوستان به پایان مى­ رسد.
شماری ازاعضای مشرانوجرگه، ضمن استقبال از پروژۀ تاپی، وضعیت امنیتی مسیر اين پروژه را نگران کننده خواندند.
مولوی محی الدین منصف نماینده مردم در مشرانوجرگه گفت: "به جز مشکلات امنیتی، ما هیچ نوع مشکل دیگر در راستای تطبیق این پروژه نداریم؛ اگر امنیت تامین نشود و قبل از سروی و ماین پاکی ولسوالی های هلمند تصفیه نشود، ما نمی توانیم پروژه تاپی را تطبیق کنیم."
عبدالله قرلق منشی مشرانوجرگه نیز گفت: "اگر اقدامات جدی گرفته نشود و مسیر لوله گاز از وجود مخالفین مسلح دولت پاک نشود، تطبیق پروژه تاپی با مشکلات روبرو خواهد شد."
او و شماری از اعضای دیگر این جرگه، خواهان توجه بیشتر حکومت در راستای تامین امنیت پروژه شدند.
اما داوود شاه صبا وزیر معادن و پترولیم که امروز در مجلس عمومی مشرانوجرگه، در مورد پروژه تاپی معلومات می داد، گفت: "هیچ نوع نگرانی امنیتی وجود ندارد، کمیته امنیتی پروژه تاپی تشکیل شده و قرار است از پنج تا هفت هزار تن، تنها در بخش امنیت این پروژه استخدام شوند."
به گفته وزیر، ولایات هرات، کندهار و فراه هیچ نوع مشکلی امنیتی در مسیر این پروژه ندارند و در ولایات هلمند و نیمروز مشکلات امنیتی وجود دارد که با ایجاد نیروهاى خاص، مشکلات امنیتی در این دو ولایت نیز رفع خواهد شد.
وی همچنان گفت که با ایجاد تشکیل نيروى امنیتی جدید به منظور تامین امنیت پروژه تاپی، شاهراه نمبر یک کشور (هرات –کندهار) نیز امن خواهد شد.
برخى آگاهان امور، به اين باوراند که اين پروژه مشکلات امنيتى نخواهد داشت؛ زيرا در اين پروژه برعلاوۀ افغانستان؛ منفعت پاکستان، کشورى که متهم به همکارى با مخالفين مسلح دولت افغانستان است،  نيز نهفته می‌باشد .
وزير معادن، خاطر نشان کرد که  در حال حاضر، ظرفیت های خوب ماین پاکی در سطح کشور وجود دارد و از این ظرفیت ها در پاکسازی مسیر لوله گاز پروژه تاپی استفاده خواهد شد .
او گفت که کارهای تدارکاتی ماین پاکی مسیر لوله گاز در افغانستان، تا یک ماه دیگر تکمیل می شود و در اوایل ماه اپریل سال آینده میلادی، پاک کارى اين مسير از ماين عملا آغاز خواهد شد .
صبا افزود: "کار مدیریتی و سروی اجتماعی و فزیکی پروژه تاپی، در داخل خاک افغانستان تا چند روز آینده آغاز خواهد شد."
بنا بر معلومات موصوف، دیزاین پروژه یادشده، حدود یک سال طول خواهد کشید و عملا کار فزیکی این پروژه دراوایل سال  ۲۰۱۷ همزمان در چند نقطه در افغانستان آغاز خواهد شد و به اساس پیشبینی ها در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی تکميل مى شود.
به اساس معلومات وزارت معادن و پتروليم، از طريق اين پروژه، افغانستان در ده سال اول ٥٠٠ ميليون متر مکعب گاز، در ده سال دوم ١٠٠٠ ميليون متر مکعب گاز و در ١٠ سال سوم ١،٥ ميليارد متر مکعب گاز خريدارى کرده مى­تواند.
به گفته وى، افغانستان از طريق ترانزيت اين لولۀ گاز و لين برقى که در کنار اين لوله از ترکمنستان به پاکستان تمديد مى شود، سالانه حدود ٥٠٠ ميليون دالر امريکايى عايد خواهد داشت.
موصوف گفت که در اين پروژه، برعلاوۀ هفت هزار تنى که در بخش امنيتى استخدام مى شوند، براى هفت هزار تن ديگر نيز زمينۀ کار مساعد مى شود.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.