Senate calls minister, appoints team to probe airport attack

کابل(پژواک،٢٢قوس٩٤): مشرانوجرگه، وزير تحصيلات عالى را در ارتباط با اعتصاب و شکايت استادان برخى پوهنتون هاى کابل استجواب می‌کند و حمله بر ميدان هوايى کندهار را نيز تحت بررسى قرار می‌دهد.
حسیب الله کلیمزی وردک نماینده مردم در مشرانوجرگه، امروز در نشست عمومی این جرگه گفت: "بیشتر فرامین رییس جمهور خلاف قانون بوده است؛ حالا با فرمان تقنینی که درمورد قانون تحصیلات عالی صادر کرده، می خواهد سرنوشت اولاد وطن را با خاک یکسان بکند."
برخی استادان پوهتنون هاى کابل، طبی، پولیتخنیک و تعلیم و تربیه کابل، در اعتراض به فرمان تقنينى يادشده، از ده روز به این طرف اعتصاب کاری کرده و گفته اند تا زمانى که در اين مورد تجديد نظر نشده به اعتصاب ادامه می‌دهند.
به گفته آنها، به اساس فرمان تقنينى رييس جمهور، بیش از ۲۵۰۰ استاد منفک می­شوند و به تعداد ۷۸۵ استاد دیگر به تقاعد سوق می‌گردند.
کلیمزی گفت در صورتی که مشکل استادان رفع نشود و آنها از اعتصاب دست نکشند، تحصیلات عالی کشور با مشکلات فراوان روبرو خواهد شد .
وی از هیئت اداری خواست تا هر چه زودتر به مشکلات استادان رسیدگی شود .
جمعه الدین گیانوال عضو دیگر این جرگه نیز بر رسیدگی به مشکلات استادان تاکید کرده گفت: "اگر مشکلات استادان رفع نشود، برعلاوۀ اینکه جوانان از درس باز می مانند، وزارت تحصیلات عالی صدها کدر مسلکى را از دست خواهد داد."
وی و شمارى از اعضای دیگر اين جرگه، خواهان فراخواندن فريده مومند وزير تحصيلات به مجلس عمومى اين جرگه شد تا در مورد وضاحت دهد.
محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه که ریاست نشست امروز را برعهده داشت، گفت که به خواست های مشروع استادان پوهنتون ها باید رسیدگی شود و «ما نباید استادان مجرب را از دست دهیم.»
مشرانوجرگه با اکثریت آرا فیصله نمود تا وزیر تحصیلات عالی، هفته آینده به جرگه فرا خوانده شود.
در همین حال، برخی اعضای این جرگه، حمله بر میدان هوایی کندهار را پرسش برانگیز خواندند و خواهان بررسی این  حادثه شدند.
شب پنجشنبه گذشته، گروه ۱۲ نفری از مخالفين مسلح دولت که با بمب هاى دستى، سلاح هاى ثقيل و خفيف مجهز بودند، داخل ميدان هوايى کندهار شدند و ٢٠ ساعت با نيروهاى امنيتى درگير بودند.
 به اساس گزارش ها، دراين حمله ٣٨ فرد ملکى، ١٠ سرباز اردوى ملى و دو پوليس کشته شده و ١٧ سرباز اردوى ملى، چهار پوليس و ١٤ فرد ملکى جراحت برداشتند.  
رحمت الله اڅکزی باشنده کندهار و عضو مشرانو جرگه گفت: "ما که سناتور هستیم و تمام مامورین میدان هوایی ما را می شناسند، در چندین چک پاینت تلاشى می کنند؛ اما چگونه مهاجمین توانستند داخل شوند؟ سوال بر انگیز است."
 وی خواهان بررسی اين حمله شده گفت که به اساس معلومات مقام های امنیتی کندهار، مهاجمین سلاح و مهمات را در داخل میدان هوایی به دست آورده بودند.
رنا ترین عضو انتصابى اين جرگه از کندهار، گفت که مهاجمین چگونه وارد میدان شده اند؟
به گفته او، اين در حالى است که مقام های حکومتی و محلی کندهار، بدون پشت سر گذاشتن چندین تلاشی داخل ميدان هوايى يادشده شده نمی توانند.
او رویداد میدان هوایی کندهار را جنایت ضد بشری خوانده افزود: "اگر سهل انگاری شده باشد، باید شناسايی شود و در صورتی که سهل انگاری نشده، باید تدابیر جدی گرفته شود تا بار دیگر دشمنان از خلاها استفاده نکنند."
برخی اعضای این جرگه به شمول  خانم ترين نیز خواهان بررسی و توظیف هیئت به ولایت کندهار شدند.
محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه که نشست امروز را رهبری می کرد گفت که بيشتر قربانيان حمله کندهار، مردم ملکى به شمول زنان و کودکان می‌باشند.
او افزود دشمنان مردم افغانستان یکبار دیگر نشان دادند که به ارزش های اسلامی و افغانی پابند نیستند .
مشرانوجرگه، با اکثریت آرا فيصله نمود تا هیئتى از اين جرگه به منظور بررسی رویداد میدان هوایی کندهار به آن ولایت فرستاده شود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.