"درآيندۀ نزديک امریکا چهار بم افگن و هند چهار هلیکوپتر جنگی میدهد"

کابل (پژواک،۱۵قوس۹۴): لوى درستيز کشور می‌گوید قرار است درآينده نزديک، امريکا چهار بال طياره بم افگن؛ و هند چهار هليکوپتر جنگى را در اختيار قواى هوايى کشور قرار دهد.
همچنان مقام‌هاى امنيتى، وجود نيروهاى خيالى در صفوف اردو و پوليس را رد می‌کنند و می‌گویند تلاش دارند که مخالفين مسلح را از طريق عمليات هاى چريکى و ديسانت شده، ضربه بزنند.
سترجنرال قدم شاه شهیم لوی درستیز وزارت دفاع ملی و ستر پاسوال محمد ایوب سالنگی معین امنیتی وزارت داخله، امروز به مجلس عمومی مشرانوجرگه غرض ارایه معلومات در مورد وضعیت امنیتی فرا خوانده شده بودند.
شهيم گفت که قرار است تا يک ماه ديگر، ايالات متحده امريکا چهار بال طیاره بم افگن که توان انتقال راکت های زرهی را نیز دارد، در اختيار افغانستان قرار دهد.
موصوف همچنان افزود که هندوستان نيز وعده کرده است که در ٤٥ روز آينده، چهار بال هلیکوپتر جنگی را به قوای هوایی افغان تسليم کند.
اين درحالى است که نيروى هوايى افغانستان، نيازمند امکانات و کمک ها است و مقام‌هاى افغان بارها از جامعه جهانى خواستار تقويۀ اين نيروها شده است.
موصوف خاطرنشان کرد که نيروى هوايى کشور، مى تواند با استفاده از اين طياره ها دشمن را در هر نقطۀ کشور هدف قرار دهد.
اما شهيم افزود که تنها جنگ مشکل را حل نمی کند و باید در راستای حکومتداری خوب، تامین عدالت، بسیج مردم به خصوص قشر سیاسی، جلوگیری از تبلیغات زهرآگين و رشد اقتصادى نيز تلاش شود.
گفتنی است که قبلا نمایندگان مردم در شورای ملی و برخی مقام های حکومت به شمول رییس جمهور محمداشرف غنی، از موجودیت پولیس، داکتران، مکاتب، شفاخانه ها و معلولین خیالی سخن گفته بودند.
اما لوی درستیز، در نشست امروز گفت که تمام منسوبین اردوی ملی، ریفورم شده اند و تمام منسوبين وزارت دفاع، ازطريق بانک معاش اخذ می‌کنند و تشکيلات خيالى در اين وزارت وجود ندارد.
به گفته او، در برخى مناطق به دليل نبود نمايندگى هاى بانک، در قسمت رسيدن معاش به وقت آن، مشکلات وجود دارد که آن هم به زودى حل خواهد شد.
موصوف، جنگ فعلی در کشور را جنگ غیرمتعارف، غیرمنظم و تحمیلى خوانده گفت: "همچو جنگ به مصارف بیشتر نیاز دارد و بدبختانه دستاورد کمتر دارد؛ اما ما می توانیم با استفاده از عملیات چريکی و دیسانت ، به مخالفین مسلح دولت ضربه بزنیم."
او به گونه مثال افزود: "در هشت ماه گذشته ۴۹ عملیات دیسانت شدۀ خاص شبانه، ۶۹۷ عملیات پلان شده در ۲۰۷ ولسوالی ۲۹ ولایت، و ۳۴۴ عملیات خاص کماندو راه اندازی شده است."
به گفته موصوف؛ مخالفین مسلح دولت در سال جاری اهداف بزرگی داشتند و می خواستند تا قسمت اعظم کشور را در تصرف داشته باشند.
به گُفته وى، مخالفين مسلح مى خواستند که شوراى کویته و شورای پشاور خود را به داخل افغانستان انتقال بدهند که ناکام شدند و مردم افغانستان، برنده این جنگ می باشند.
وی بر هماهنگی نیروهای امنیتی تاکید کرده گفت که هماهنگی در سطح رهبری وجود دارد؛ اما تلاش می شود تا در سطوح پايين نيز وجود داشته باشد.
شهیم، به عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی اشاره کرده افزود: "به راه اندازی عملیات ها در آن سوی خط دیورند امیدواری نداشته باشید. اگر می خواهند که عملیات بکنند؛ باید در پشاور، کراچی و کویته بکنند؛ عملیات در وزیرستان به جز از تاثیرات منفی، تاثیرات مثبت در افغانستان نداشته است."
پاکستان گفته است که پيش از آغاز گفتگوهاى صلح، بايد طرح عمليات مشترک افغانستان و پاکستان نهايى شود.
معين امنيتى وزارت داخله نیز موجودیت پولیس خیالی در صفوف پولیس ملی را رد کرد و گفت: "۹۵ درصد منسوبین پولیس ملی، با استفاده از سیستم برقی معاش شانرا به دست می آورند، و پنج درصد متباقی در آینده نزدیک شامل سیستم خواهد شد."
او افزود: "دشمنان مردم افغانستان می خواهند با استفاده از کلمه های خیالی و غیره، نظام افغانستان را نزد جامعه جهانی بی اعتماد بسازند تا از حمایت نیروهای امنیتی دست بکشند."
به گفته وی، وزارت داخله بالای سیستم هايی کار را آغاز کرده است تا هیچ نوع پول فزیکی در قطعات استفاده نشود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تقرری ها در اين وزارت، مداخله صورت می گيرد گفت: "بدبختانه در تعيین بعضی قوماندان هاى امنیتی ولسوالی و جزوتام ها تداخل صورت می گیرد و این کار جریان دارد."
او در مورد جزئیات بیشتر نداد؛ اما افزود: "تداخل باعث شده تا برخی افراد، از ما ناراض شوند که بعضى اوقات حتی علیه وزارت داخله ایستادگی نیز صورت گرفته است."
سالنگی گفت: "نیروهای امنیتی، درهماهنگی تلاش دارند تا از سرمای زمستان به منظور سرکوب مخالفین استفاده اعظمی بکنند."
به گفته موصوف، پولیس ملی در هشت ماه گذشته ۲۶۸ عملیات مستقل و ۲۵۲۲ عملیات مشترک داشته اند.
وى افزود که در اين عمليات، بیش از سه هزار مخالف مسلح دولت کشته شده، ۲۰۰۳ تن آنها مجروح گرديده، ۳۴۴ طالب و ۵۴۷ تن مشکوک بازداشت شده اند.
او در مورد تلفات نيروهاى امنيتى در اين مدت چيزى نگفت.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.