ظاهر قدير: اگر اظهارات خود را ثابت نکردم استعفا می‌دهم

کابل (پژواک، ۹ قوس ٩٤): برخى اعضاى ولسى جرگه، بر اظهارات چند روز پيش ظاهر قدير نايب اول اين جرگه انتقاد دارند؛ اما قدیر می­گوید اگر اظهاراتی را که در مورد مشاور امنیت ملی داشته است، ثابت نکند، استعفا می دهد.
حاجی ظاهر قدير معاون اول ولسی جرگه که حدود سه ماه پيش به ننگرهار رفته بود تا با گروه داعش مبارزه کند، هفتۀ گذشته به کابل برگشت و در يک نشست اين جرگه مدعى شد که مسوولان گروه "داعش"،  در کابل زندگی می­کنند و تحت حمايت حکومت به خصوص مشاور شوراى امنيت ملى قرار دارند.
همچنان ظاهر قدیر گفت ادعایى که صدها داعشی از سوی اردو و پولیس ملى در ننگرهار کشته شده اند نادرست است؛ زيرا به گفته او افراد داعش از سوى ديگران کشته شده اند.
اما شوراى امنيت ملی و وزارت داخله، این اظهارات ظاهر قدير را عاری از حقیقت دانست و محمد اشرف غنى رييس جمهور، براى بررسى ادعاهاى ظاهر قدير هيئتى را موظف ساخت؛ اما توظيف اين هيئت با مخالفت ظاهر قدير و برخى اعضاى ولسى جرگه روبرو شد. آنها گفتند که اين هيئت بايد متشکل از نمايندگان سه قوه دولت باشد.
اما در نشست امروز ولسی جرگه، شماری از اعضای این جرگه بر اظهارات ظاهر قدیر انتقاد کردند و خواهان بررسی جدی این این موضوع شدند.
شینکی کروخیل نماینده مردم کابل در ولسی جرگه گفت: "اگر حکومت سقوط بکند، از دست شورا سقوط خواهد کرد، تمام جهان جمع شده اند تا علیه داعش مبارزه بکنند و دولت افغانستان را کمک هم مى کنند؛ اگر نزد دنیا دولت افغانستان بی اعتماد شود، کمک های جهانی قطع خواهد شد."
وی ضمن اشاره به صحبت های نایب اول ولسی جرگه افزود: "رییس جرگه این موضوع را باید دریک نشست حل کند؛ در غیر آن دشمنان مردم افغانستان از اظهارات معاون ولسی جرگه بر ضد دولت افغانستان استفاده خواهند کرد."
اين در حالى است که ظاهر قدير گفته بود که براى ثبوت اظهارات خود، اسناد در اختيار دارد.
گلالی نور صافی عضو دیگر این جرگه گفت: "یک هیئت از ولسی جرگه تعیین شود و اسناد معاون اول را بررسی بکند تا استخبارات منطقه و دشمنان مردم افغانستان سوء استفاده نکنند."
شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز از هیئت اداری خواستند تا در این موضوع مداخله نماید و با وساطت قضیه را حل و فصل نمایند؛ در غیر آن نمایندگان مردم در تقابل با یکدیگر قرار خواهند گرفت.
حاجی ظاهر قدیر نایب اول ولسی جرگه، خطاب به نمایندگان مردم گفت: "برخی افراد به خاطر امتیازات شخصی از دفاع برخی گروه ها بگذرند، نمایندگان مردم هستید و نباید از آدرس های مشخص دفاع بکنید، ادعاى بی جا نکرده ام...  با اسناد ادعايى که کرده ام ثابت می­کنم."
موصوف علاوه کرد: "کی از من دفاع خواهد کرد؟ به لحاظ قرآن، اسناد دارم، اگر شواهد بیاورم کي تضمین خواهد کرد که از بین نمی روند؛ هر چیز در دست دارم، اردو و پولیس امنیت اولاد ما است، شوراى امنیت گفته ام شخص را مشخص کرده ام، در لفافه صحبت نکرده ام، نام گرفته ام، اگر یک سیستم وجود داشته باشد، همه اسناد را در خدمت شان قرار می­دهم."
او افزود: "از دفاع حلقۀ مشخص بگذریم و از ملت باید دفاع شود، اگر ثابت نکردم استعفا می­دهم."
عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه به دنبال اعتراض هاى نمایندگان مخالف و موافق گفت: "این مسئله در داخل تالار حل نمى شود، باید یک هیئت از ولسی جرگه تعیین شود و با معاون صاحب جرگه ببینند و اسناد شانرا بررسی کنند، دامن زدن این موضوع به صلاح ملت نیست."
وی خطاب به اعضای جرگه کرده افزود: "هر عضو جرگه که علاقه مندی داشته باشد، می­تواند در ترکیب هیئت حضور داشته باشد، به هیئت اداری جرگه درخواست بدهد."

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.