اعضای کمیسیون حقیقت یاب کندز به مشرانوجرگه فراخوانده میشوند

کابل(پژواک، ٣قوس۹۴): اعضاى کمیسیون حقیقت یاب سقوط کندز به دست مخالفين مسلح دولت، هفته آینده به منظور ارایه معلومات به نشست عمومی مشرانوجرگه فرا خوانده می­شوند.
کندز در ششم ميزان سال روان، به دست طالبان افتاد و بعد از دوهفته، اين شهر در پى عمليات نيروهاى امنيتى به تدريج زيرادارۀ دولت درآمد.
رياست جمهورى، بتاريخ ١٨ ميزان هيئت پنج نفرى تحت رياست امرالله صالح رييس سابق امنيتى ملى و فاروق وردک وزير سابق معارف را موظف نمود تا موضوع سقوط شهر کندز را به شکل همه جانبه بررسى کند.
اين کميسيون، نتايج يافته هاى خود را در  ٢٠٠ صفحه بتاريخ هفتم عقرب به رياست جمهورى سپرد.
کميسيون حقيقت ياب گفته است که در سقوط کندز، هيچگونه دسيسۀ سازمان يافته در کار نبوده، بلکه دلايل عمدۀ آن ضعف رهبرى، خلا و پيچيدگی ساختارها و استفادۀ نادرست از امکانات بوده است.   
اين کميسيون گفته است که خلاها آشکار شده است؛ دريک بُعد خلا، نياز به ريفورم از سوى دولت و در بُعد ديگر، نياز به محاکمه و څارنوالى است.
رحمت الله اڅکزی عضومشرانوجرگه در نشست امروز اين جرگه، ضمن انتقاد بر کارکرد اين کمیسیون  گفت: "اعضاى کمیسیون باید فرا خوانده شوند تا معلوماتى که با مردم شریک نشده است شریک شود، گفته های زیاد در مورد هیئت و رویداد کندز وجود دارد که کمیسیون به آن نپرداخته است."
وی بدون ارایه جزییات افزود: "هیچ چیز نباید از چشم مردم دور نگهداشته شود، کسی که سهل انگاری کرده، باید به همه معلوم و مورد پیگیرد قرار بگیرد تا عبرت به دیگران باشد."
به گفته او در صورتی که حکومت افغانستان به یافته های کمیسیون حقیقت یاب توجه نکند و به پيشنهادات آن عمل نکند، مردم دیگر اعتماد به ایجاد کمیسیون سازی و توظیف هیئت حقیقت یاب نخواهد داشت .
زلمی زابلی عضو ديگر اين مجلس شوراى ملى نیز بر فراخواندن اعضای کمیسیون حقیقت یاب کندز تاکید کرد و گفت: "کمیسیون حقیقت یاب در مقابل رسانه ها باید معلوماتی را که در مورد سهل انگاری و ضعف مدیریتی شریک نکرده اند، شریک بکنند تا اعتماد مردم نسبت به ایجاد کمیسیون ها اعاده شود."
محمد آصف صدیقی نایب دوم مشرانوجرگه که ریاست نشست امروز جرگه را برعهده داشت، به دنبال خواست اعضای جرگه گفت که این قضیه مهم است و باید نمایندگان مردم با جزییات معلومات داشته باشند که عامل سقوط کندز به دست مخالفين مسلح چه بوده است .
در پايان با اکثریت آرا فیصله شد تا اعضاى کمیس

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.