"حکومت افغانستان هیچ اراده برای تدویر انتخابات ندارد"

کابل(پژواک، ٣قوس۹۴): برخى اعضای مشرانوجرگه، ضمن تاکید بر مشخص شدن زمان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها می گویند در صورتی که فشار وارد نشود، حکومت اراده ای برای برگزاری انتخابات ندارد.
 در ماده هشتاد و سوم قانون اساسى آمده است: "اعضاى ولسى جرگه، توسط مردم ازطريق انتخابات آزاد، عمومی، سرى و مستقيم انتخاب می گردند. دوره کار ولسى جرگه به تاريخ اول سرطان سال پنجم، بعد از اعلام نتايج انتخابات به پايان می‌رسد و شوراى جديد به کار آغاز می‌نمايد. انتخابات اعضاى ولسى جرگه، درخلال٣٠ الى ٦٠روز قبل از پايان دوره ولسى جرگه، برگزار می‌گردد."
به اساس اين ماده قانون، انتخابات ولسى جرگه بايد در ماه ثور و جوزاى امسال برگزار ميشد؛ اما کميسيون مستقل انتخابات گفته است که اين کار، به دليل نبود امکانات مالى به تاخير افتاده است.
همچنان رییس جمهورمحمد اشرف غنى بتاریخ ۲۷ جوزا، مدت کار ولسی جرگه تا برگزاری انتخابات را تمديد کرده است. درعين حال حکومت، کميسيونى براى اصلاح نظام انتخاباتى نيز ايجاد کرده است.
گل احمد اعظمی عضو مشرانوجرگه، در نشست امروز این جرگه ضمن تاکید بر ملاقات با رییس جمهور کشور در مورد انتخابات گفت: "اگر فشار وارد نشود، سال آینده چه که دو سال بعد هم انتخابات برگزار نخواهد شد."
او افزود که عدم برگزاری انتخابات، باعث فاصله میان حکومت و مردم و همچنان نا امیدی مردم نسبت به آینده حکومت شده است.  
وی افزود که حکومت، اراده برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه وشوراهای ولسوالی ندارد و در صورتی که زمان انتخابات مشخص نشود و زمینه برای برگزاری فراهم نگردد،  سال آینده رییس جمهور، شورای ملی غیرقانونی را افتتاح خواهد کرد؛ زيرا زمان کار ولسى جرگه پايان يافته و يک ثلث اعضاى مشرانو جرگه به دليل عدم برگزارى انتخابات شوراى ولسوالى وجود ندارند و زمان کار ثلث ديگر اين جرگه نيز تا دو ماه ديگر تکميل مى شود.
او علاوه کرد که رییس جمهور باید در مورد تدویر انتخابات، عدم توزیع تذکره هاى برقى و گسترش ناامنی ها به اعضای جرگه معلومات بدهد.
 نادر بلوچ عضو دیگر این جرگه نیز بر رهبران حکومت وحدت ملی انتقاد کرد و گفت: "عملکرد رهبران خطرناکتر از عملکرد دشمنان است، حکومت افغانستان هیچ اراده برای تدویر انتخابات ندارد و این عملکرد شان بحران زا شده است."
وی افزود: "رهبران حکومت از طریق دموکراسی به قدرت راه یافتند؛ اما حالا خلاف دموکراسی عمل می کنند."
به گفته موصوف در صورتی که رهبران حکومت عملکرد شانرا تغییر ندهند، بحران های دیگر در کشور به وجود خواهد آمد .
او از حکومت خواست تا مطابق اراده مردم عمل بکنند.
بلوچ نیز خواستار مشخص شدن زمان انتخابات شد و افزود: "تاخیر در توزیع تذکره هاى الکترونیکی، مشخص نشدن زمان انتخابات و عملی نکردن وعده های رهبران، باعث ایجاد فاصله میان حکومت و مردم شده است."
شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز خواهان مشخص شدن زمان انتخابات و آغاز کار کمیته گزینش کمیشنران کميسيون هاى انتخابآتى شدند .
گفتنى است که اعضاى کميتۀ گزينش، معرفى شده و قرار است تا آخر هفته جارى آغاز به کار نمايند.
 محمد آصف صدیقی نایب دوم مشرانوجرگه نیز بر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی تاکید کرده افزود که حکومت مکلف است زمینۀ برگزاری انتخابات را فراهم نماید و تقویم آن را اعلام کند.
او افزود که حکومت نباید نبود امنیت را براى تاخير در انتخابات بهانه گيرد؛ زیرا تامین امنیت نیز جزء مسوولیت های حکومت می باشد .
وی در خصوص ملاقات اعضاى جرگه با رهبران حکومت گفت: "چندین بار از وزیر دولت در امور پارلمانی خواسته ایم که زمان ملاقات اعضای جرگه را با رییس جمهور مساعد بسازند؛ اما تاکنون موفق نشده ایم."
صدیقی افزود که رهبران حکومت وحدت ملی، باید در مورد وضعیت کنونی کشور به جرگه پاسخ قناعت بخش بدهند .

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.