برخى مقام‌هاى ننگرهار و وزارت معارف به مشرانوجرگه فراخوانده ميشوند

کابل (پژواک، ١٩عقرب ٩٤): مشرانوجرگه، برخى مقام‌هاى ننگرهار و وزارت معارف را فرا می‌خوانند تا در مورد بلندکردن پرچم هاى طالبان و داعش در پوهنتون ننگرهار و تدريس کتاب هاى پاکستانى در يک مکتب کندهار، جواب دهند.
دو روز قبل، شمارى از محصلين پوهنتون ننگرهار، در جريان يک مظاهره در مورد مشکلات ليليۀ پوهنتون، پرچم هاى سفيد و سياه را که به مخالفين مسلح دولت(طالبان و داعش) ارتباط دارد، بلند کرده بودند.
لیلما احمدی عضو مشرانوجرگه در نشست امروز جرگه در اين مورد گفت: "رییس پوهنتون ننگرهار بايد مسوولین امنیتی را در جریان می گذاشت، سهل انگاری صورت گرفته است."
وی افزود: "باید کسانی که بی تفاوتی اختیار کرده اند و مانع افکار طالبانی و داعشی در یک نهاد تحصیلی نشده، باید مجازات شوند."
نبیه مصطفی زاده عضو دیگر این جرگه نیز بر مسوولان پوهنتون ننگرهار انتقاد کرده گفت: "ستون پنجم از برکت حکومت وحدت ملی در نهاد های تحصیلی هم راه پیدا کرده است."
او افزود در صورتی که جلو افکار طالبانی و داعشی در ننگرهار گرفته نشود؛ ممکن در سایر نهادهای تحصیلی نيز برخى ها دست به انجام اين عمل بزنند.
نثار حارث عضو ديگر اين مجلس شوراى ملى، ضمن اشاره بر افکار طالبانی و داعش در پوهنتون ننگرهار، گفت که در يک مکتب خصوصى در کندهار، سرود ملی پاکستان و کتاب های پاکستانی که رهبر و قهرمانان آنها را به معرفی گرفته است تدریس می شود.
او افزود: "بلند کردن بیرق طالب و داعش در نهاد های تحصیلی  و تدریس کتاب های پاکستانی در مکاتب ما نشان میدهد که پاکستان در افغانستان دست باز دارد."
به گفته وی، در افغانستان رهبر و قهرمانی وجود ندارد که پاکستانی ها به معرفی گرفته میشود و در مغز اطفال، افغان پیچکاری می شود.
فرهاد سخی نماینده مردم کابل در مشرانوجرگه نیز بر بلند شدن پرچم هاى طالبان و داعش در میان محصلین پوهنتون ننگرهار انتقاد کرده گفت: "ما پوهنتونى را که افکار  داعش و طالبی در آن ترویج شود و ذهنیت سازی شود کار نداریم."
شمار ديگرى از اعضای این جرگه والی، قوماندان امنیه و رییس پوهنتون ننگرهار را به بی کفایتی در قبال این قضیه  متهم کردند و خواستار فرا خواندن آنها  به مجلس عمومی جرگه شدند .
محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه گفت: "تحرکاتی که صورت گرفته متاسفانه تهدید کننده برای تمام افغانستان است، کار دشمن و بی کفایتی مسوولین است ."
وی افزود: "مظاهره کردن حق هر شهروند به اساس قانون است؛ اما باید به شکل معقول خواستار حق شان شوند."
او به کمیسیون های فرهنگی و امنیتی جرگه هدایت داد تا این قضیه را بررسی و در هفته آینده مسوولین ولایت و پوهنتون ننگرهار را به مجلس فرا خوانند.
در همین حال مقام‌ها در ننگرهار مى گويند که قضيۀ پوهنتون ننگرهار را پيگيرى مى کنند.
احمدضياءعبدالزى رييس دفتر و سخنگوى والى ننگرها به پژواک گفت که سليم خان کندزى والى اين ولايت، با رييس امنيت ملى و ساير ارگان هاى امنيتى در مورد اين موضوع نشست ها داشته و تحقيقات خود را در اين زمينه آغاز نموده اند و این قضیه پیگیری می شود.
وزارت تحصيلات عالى در مورد مظاهره يادشده در پوهنتون ننگرهار، با نشر اعلاميه اى گفته است که  راه اندازی تظـــاهرات مطابق قوانین نافذه کشــــور حق مســــلم هر تبعه کشور می باشد؛ اما هر گونه حرکت مغرضانه که در تقابل با منافع ملی و نظم عامه باشد، نه تنها تجویز قانونی ندارد بلکه مورد تائید منطق جمعی نیز نمی باشد.
در خبرنامه آمده است: "وزارت تحصیلات عالی مصمم است که با مرتکبین اقدامات خلاف منافع عمومی به ویژه آنانى که تلاش دارند تا روند رو به رشد سکتور تحصیلات عالی کشور را مختل سازند، برخورد قانونی نموده و آنانرا به مراجع عدلی و قضایی معرفی نماید."
وزارت تحصيلات عالى، از نهاد های امنیتی تقاضا نموده تا آنانی را که باعث اخلال در روند عادی تحصیلات عالی می گردند، شناسایی و مورد تحقیق قرار دهند تا دسایس دشمنان علم و دانش کشور خنثی و زمینه های بهتر تحصیل علم برای جوانان میسر گردد.
همچنان محمدعلم ايزديار در نشست امروز مشرانو جرگه، به کمیسیون امور دينی و فرهنگی این جرگه وظیفه سپرد تا رییس معارف ولایت کندهار و مسوولین وزارت معارف را به منظور ارایه معلومات در مورد تدریس کتاب های پاکستانی در کندهار به مجلس فراخوانند.
محمدهيواد نظرى معاون تدريسى رياست معارف کندهار، به پژواک گفت که يک ليسه خصوصى به نام روشان، از دو سال به اين طرف در شهر کندهار فعاليت داشت.
وى گفت که اين ليسه، دو روز پيش مسدود شده و مسوولان آن به څارنوالى معرفى شده؛ زيرا در اين ليسه از کتاب هاى آکسفورد به لسان انگليسى و داراى محتويات پاکستانى تدريس ميشد.

 

 

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.