‘Only Loya Jirga can steer country out of turmoil’

کابل(پژواک،٣٠ميزان۹۴):انجمن واليان افغانستان،اوضاع موجوددرکشور را تکان دهنده خوانده وبخاطر بيرون رفت ازاين وضعيت،خواستار تدويرلويه جرگه و مشخص شدن زمان برگزارى انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى گرديد.
اين انجمن که متشکل از ٦٥ والى سابق،١٥والى فعلى و تعدادى از وزرااست، ميگويدکه وضعيت نابسامان امروز هرلحظه گلوى ملت رامى فشاردو نيازاست که يک سلسله راهکارهاى خوبى روى دست گرفته شود.
عبدالجبار "تقوا "عضو انجمن واليان و والى سابق کابل که به نمايندگى از ديگران درنشست خبرى امروز صحبت ميکرد،گفت که وضعيت ناگوار درکشور سبب شده است که روزانه صدها جوان از راه هاى قانونى و غيرقانونى کشور را ترک نمايندکه اين درد استخوان سوزى است که متوجه کشور ميباشد.
وى افزودکه حکومت،راه هاى اقتصادى را جستجو کند تاجلو فرار جوانان گرفته شود،اقتصاد مستقيماًبرامنيت تاثيردارد،بسيارى ازافراديکه درصف مخالفان مسلح پيوسته وسلاح برداشته  اند، ناشى از مجبوريت هاى اقتصادى ميباشد.
اين عضو انجمن واليان علاوه کردکه دست هاى اجانب درکاراست و ازطريق استخبارات منطقه ، زمينه ها همه روزه از افغانها گرفته ميشود و بايد هُشيارانه کارکرد و لازم است که حکومت    انسجام را در بهبود اداره به وجود آورد تاجلو نابه سامانى ها گرفته شود .
تقوا تصريح کرد :(( پيشنهاد ما به عنوان کسانيکه تجربه داريم اين است که براى خروج از اين بُن بست بايد راهى جستجو شود ويگانه راهى را که ما مى بينيم تدوير لويه جرگه است تا نمايندگان بزرگ وباصلاحيت ملت، کشور را از بحران موجود خارج نمايند.))
وى تاکيدکردکه اگردر شرايط فعلى  زمينه براى برگزارى لويه جرگه که در قانون اساسى تعريف شده مساعد نيست، بايد لويه جرگه عنعنوى برگزارشود.
والى سابق کابل گفت : ((هرگاه حکومت ها به مشکل کُل واداره کشور نرسند وکمبودها وجود داشته،تاريخ افغانستان گواه است که آن مشکل و گِره،توسط انگشتان نمايندگان مردم از طريق  لويه جرگه ها گشوده شده است .))
عضو انجمن واليان علاوه کردکه حکومت درکنار برگزارى لويه جرگه بايد تاريخ انتخابات را تعيين نمايدکه اين مسئله نيز ميتواند از فشار موجود، يک اندازه بکاهد.
وى افزود : ((درحال حاضر ولسى جرگه سرپرست است ،قسماً واليان،وزرا و حتى قسماً رهبرى حکومت سرپرست است وبايد ما از اين سرپرستى ها خارج  شويم  و داراى حکومت قانونى با اقتدار و باصلاحيت شويم . ))
تقوا گفت که عدم صلاحيت کارى واليان و چنددستگى ها درحکومت سبب ضعف اداره و ناامنى ها شده است ،واليان تنها مسوول امضاى چندقرار داد نيستند،بلکه نمايندگان رييس جمهوراند و بايدبراى شان  صلاحيت کلى داده شود .
عضو انجمن واليان خاطرنشان ساخت که  ريشه هاى حکومت مرکزى را حکومت محلى تشکيل ميدهد، اما واليان داراى صلاحيت نيستند که در قانون ذکرشده است .
 اين انجمن در ماه اسدسال روان اعلام موجوديت نموده است .
مسوولان آن ميگويند که انجمن،مرجع معترض وانتقاد کننده نبوده ،بلکه  يک مرجع تحقيقاتى ،مشوره دهنده  وپيشنهادکننده است و همه حرف هايش در چوکات پيشنهاد به ملت و حکومت استوار است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.