"طرح کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتى بايد ضمانت اجرایی داشته باشد"

کابل (پژواک، اول اسد ٩٤): نهادهای ناظر بر انتخابات، ایجاد کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی را یک گام موثر دانسته، می­گویند که اگر اختلافات حکومت در کمیسیون انتقال یابد، دسترسی به اصلاحات بی طرف، مسلکی و همه جانبه ناممکن می­گردد.
رييس جمهور هفتۀ گذشته طى فرمانى، حکم تشکيل مجدد کميسيون اصلاحات انتخاباتى را ، صادر نمود. این کمیسیون دیروز رسما آغاز به کار کرد.
بر اساس اين فرمان؛ معاون سرمحقق شاه سلطان عاکفى به حيث رييس، صديق الله توحيدى معاون، کاوون کاکړ، محمدعلى اميرى، عبدالقدير کرياب، بشير فاروق، اسدالله سعادتى، فيض الله ذکى، صالح محمد ريگستانى، شاه محمود مياخيل، صبرينا ثاقب، داکتر عالمه، عبدالمجيد غنى زاده نمايندۀ وزارت عدليه و تاداميچى ياماموتو، به حيث اعضاى اين کميسيون انتخاب گرديده اند.
دیده­ بان انتخابات افغانستان و سازمان خط نو، امروز در یک نشست خبری مشترک در کابل تاکید داشت  که هرگاه طرح و پیشنهادات کمیسیون از ضمانت اجرایی از سوی حکومت برخوردار نباشد، جنبه تیوریک می­داشته باشد و هیچ نوع تغیير بنیادی در قبال نخواهد داشت.
شاه محمود مل هماهنگ کننده بخش پارلمانی موسسه دیده ­بان انتخابات افغانستان، در این نشست گفت که کمیسیون باید بررسی های خود را از بُعد تخنیکی، قانونی و مداخله جریان های سیاسی و عواملی که سبب عدم شفافیت و تقلب در انتخابات گذشته شد، آغاز نماید و طرحی را به حکومت پیشکش نماید.
موصوف افزود که حکومت به اين کميسيون سه ماه وقت داده است؛ اما  اگر هدف ارزیابی همه جانبه نواقص نظام انتخاباتی باشد، سه ماه کفایت نمی­کند و اگر هدف کمیسیون دادن طرح بدون ارزیابی باشد، به بی راهه خواهد رفت و هدفی را که تدویر بهتر انتخابات است، از آن منحرف می­شود و صرف یک نوع بازی خواهد بود.
فهیم صدیقی رییس سازمان خط نو گفت ک کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، در فضای ایجاد شده که تمامی اعضای آن از دو جناح معرفی گرديده و مایه نگرانی نهادهای مشاهد از انتخابات می­باشد.
موصوف افزود این پرسش وجود دارد که کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، چقدر به مردم افغانستان تضمین می­دهد که دنبال مجراها و احزابی نمی­روند که از طریق آن داخل کمیسیون شده اند و چقدر بر ماهیت اصلی اصلاح نظام انتخاباتی فکر می­کنند.
مسوولان نهادهای ناظر بر انتخابات، ضمن ارایه پیشنهادات، از اعضای کمیسیون خواستند که از تقابل دیدگاه های سیاسی در درون کمیسیون پرهیز نموده، به طور مستقل، بی طرف و مسلکی به مسئله اصلاح نظام انتخاباتی بپردازند.
هر دو نهاد طی اعلامیه مشترک، پیشنهاد نمودند که کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، با در نظرداشت شفافیت، معلومات اجراآت کاری اش را با نهادهای مدنی و از طریق مطبوعات با مردم شریک سازند.
به گفته آنها در غير آن، کار کميسيون يادشده نتايج مثبت در پى نخواهد داشت.
اين نگرانى نهادهای ناظر بر انتخابات، در حالی است که معاون سرمحقق شاه سلطان عاکفى رييس کميسيون اصلاحات انتخاباتى، دیروز در اولین نشست آغاز کار این کمیسیون گفت که اعضاى کميسيون، تلاش نهايى خواهند کرد تا وظايف شان را با سرعت، دقت، استقلاليت و بى­طرفى لازم انجام دهند.
به باور عاکفی، کميسيون اصلاحات انتخاباتى بخاطر کدام شخص، گروه و يا کميسيون ديگرى کارنمی­کند، بلکه بخاطر اصلاحات لازمى و ضرورى در سيستم انتخابات کار خواهد کرد تا انتخابات هاى بعدى در کشور بدون جنجال و سر و صداها برگزار شود.
همچنان صديق الله توحيدى معاون کميسيون اصلاحات انتخاباتى، درنشست خبرى امروز ا‌طمینان داد که در جریان کار کمیسیون، اعضای آن از هیچ جناحى اثرپذیرنبوده و اگر درزمینه سعی شود، آنرا با مردم شریک خواهند ساخت.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.