برخی مردم باميان به حمايت از والى جديد این ولایت مظاهره کردند

کابل (پژواک،۲۰جوزا۹۴): ده ها تن از باشندگان ولایت بامیان، در حمایت از طاهر زُهير به حيث والى این ولایت، درکابل و باميان دست به تظاهرات زدند و خواهان برداشتن خیمۀ تحصن نمایندگان بامیان شدند.
ادارۀ مستقل ارگانهاى محلى دراوايل ماه جارى، طاهر زُهير را به حيث والى باميان تعيين نمود؛ اما  تعدادى از نمایندگان اين ولايت در ولسى جرگه (محمداکبری، صفورا ایلخانی، سید فکور بهشتی وعبدالرحمن شهیدانی) و شمار ديگر از باشندگان باميان، با تقرر او مخالفت نمودند و از سه روز به اين طرف به گونه اعتراض در باميان خيمه تحصن برافراشته اند.
زهير، تا حال وظيفه را اشغال نکرده؛ اما ده ها تن از باشندگان باميان، امروز طى يک راهپيمايى خواهان آغاز کار او به حيث والى اين ولايت گرديدند.
هدايت لله رهایی عضو پیشین مشرانو جرگه از بامیان و یک تن از اشتراک کنندگان تظاهرات امروز در مقابل شورای ملی به رسانه ها گفت: "حکم رییس جمهور باید تطبیق شود، ما والی به خواست نمایندگان مردم نمی خواهیم ."
او طاهر زُهير را یک جوان دلسوز ومدبر خوانده افزود: "نمایندگان مردم بامیان در ولسی جرگه، بخاطر منافع شخصی شان دست به تحصن زده اند ."
به گفته وی، در صورتی که شخصی دیگر به عنوان والی معرفی شود، براى اکثریت مردم بامیان قابل قبول نخواهد بود.
ثریا محسنی یک تن ازاشتراک کنندگان دیگر مظاهره به پژواک گفت: "حکومت باید هرچه زودتر طاهر زُهير را به معرفی بگیرد و کارش را آغاز نماید."
او افزود که والی معرفی شده به بامیان، یک جوان دلسوز و تحصیل کرده است و نباید بخاطر خواست شخصی یک تعداد افراد، شخصیت کشی شود .
موصوف طاهر زُهير را یک فرد آگاه از وضعیت بامیان بیان کرده افزود: "اگر طاهر زُهير معرفی نشود، ما کسی دیگر را نمی خواهیم ."
سه تن از اعضاى ولسى جرگه، با مظاهره کننده ها گفتگو نمودند.
منور شاه بهادری نماینده مردم هرات در ولسی جرگه که در جمع اين سه تن بود، بعد از ملاقات با مظاهره کننده ها در نشست عمومى اين جرگه گفت که مظاهره کنندگان، خواهان معرفی هر چه زودتر طاهر زُهير به حیث والی و برداشتن خیمه تحصن نمایندگان از مقابل ولایت بامیان هستند .
او علاوه کرد: "این مشکل باید حل شود و والی بامیان به کارش آغاز کند."
وى گفت که مظاهره کنندگان مربوط به احزاب سیاسی، نهاد های جامعه مدنی، اعضای شورای ولایتی و باشندگان بامیان هستند.
طبق يک خبرديگر، صدها تن درباميان نيز امروز درحالى به حمايت ازوالى جديد دست به تظاهرات زدند که  نمايندگان منتخب مردم اين ولايت، درمخالفيت با تقرر والى جديد براى سومين روز به تحصن خود ادامه ميدهند.
مردم باميان ميگويند باآنکه زهير به حيث والى تعيين گرديده؛ اما اين ولايت بدون والى بوده و يک خلا به وجود آمده است که بايد اين خلا با آمدن عاجل والى جديد پُر شود.
مظاهره کننده ها به حمایت از حکم ریيس جمهور مبنى بر گماشتن طاهر زُهیر، درحاليکه شعارهاى "ماخواهان تطبيق قانون و حکم رييس جمهور هستيم" را باخود حمل ميکردند، از بازار باميان تا چوک هریکین راهپیمایی کردند.
عبدالفتاح یکی از نمایندگان تظاهرکنندگان،  به پژواک گفت که اگر حکم ریاست جمهوری اجرا نشود، به معنای این است که قانون اساسی اجرا نمیشود .
وی افزود وکلايی که خیمه زده وتحصن کرده اند، نمایندگی از مردم بامیان نمیکنند و مخالفت آنان با حکم ریيس جمهور نظر شخصی شان است.
عرش الاحمد مراد یکتن دیگر از مظاهره کنندگان گفت: "متاسفانه وکیلان باعث نفاق در بامیان میشوند؛ در حالیکه همه والی جدید را قبول دارند."
آنان در قطعنامه پنج ماده ای خود تاکید کرده اند: "تمامی شهروندان بامیان از طاهر زهیر حمایت میکنند وآنرا به عنوان والی میپذیرند. مااز ریيس جمهور وریيس اجرایى ميخواهيم که هرچه زودتر بامیان را از خلاى مدیریتی بیرون آورده والی جدید را بفرستند."
مظاهره کنندگان ادعا دارند که وکلا با زهیر مشکل دارند و به همین خاطر، خیمه تحصن بر پا کرده اند.
اين درحالى است که محمد اکبری، صفورا ایلخانی، سید فکور بهشتی وعبدالرحمن شهیدانی اعضاى ولسى جرگه با شمار ديگرى از مردم، از سه روز بدينسودرمقابل دفترولایت خيمۀ تحصن برافراشته اند.
تحصن به عملى اطلاق ميشود که گروهى از مردم و يا شخص، خود را در حصار قراربدهد و در يکجا به حالت تحزن و يا قهر(بدون سخن گفتن) الى به دست آوردن اهداف شان بنشينند.
وکلا ميگويند که هدف ازتحصن شان، مخالفت با گماشتن طاهر زهیراست وباید ریيس جمهور حُکمش را پس بگیرد؛ زهير آدم تند است وبه همین لحاظ  وى را نمى خواهند که والی بامیان باشد.
محمد اکبرى گفت تازمانى که خواست هاى شان برآورده نشود، به تحصن خود پايان نخواهند داد.
والى جديد باميان باشنده ولسوالى درۀ صوف بالاى سمنگان است ودر رشتۀ جامعه شناسى از پوهنتون خصوصى کاتب سند ليسانس و ماسترى کسب نموده است.
وى درانتخابات رياست جمهورى سال ١٣٩٣ منحيث يکى از سخنگويان تيم تحول و تداوم به رياست  اشرف غنى، فعاليت ميکرد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.