Daikundi security forces professionally improved: officials

نيلى (پژواک،١٠حمل٩٤): وضعيت امنيتى ولسوالى کجران، نسبت به گذشته خوب است و ضريب توانايى نيروهاى امنيتى چند برابر شده است.
عبدالحق شفق سرپرست ولايت دايکندى، در مصاحبه با آژانس خبرى پژواک گفت که  نيروهاى پوليس، اردو وامنيت ملى در اين ولايت فعال اند و يکتعداد سربازان اردو در کجران جابجا شده و سلاح ثقيله نيز انتقال يافته است.
وى افزود که نيروهاى امنيتى، چند پوسته را درکجران که توسط مخالفان مسلح تصرف شده بود، دوباره تصرف کرده اند.
سرپرست ولايت دايکندى علاوه  نمودکه صرف وزارت امور داخله تشکيل يکصد نفرى پوليس محلى را تنقيص کرده و مسوولان محلى تلاش نموده اند که وزارت دراين رابطه تجديد نظر کند؛ اما نتيجه نداده است.
اين درحالى است که هفتۀ گذشته، ابراهيم رحمانى عضوشوراى ولايتى دايکندى گفته بود که اخيراً هفت قريه به شمول غرمه، مناره وچوبزارکجران به دست مخالفان مسلح افتاده، نيروهاى امنيتى از مرکز دايکندى به کجران اعزام گرديده اند؛ اما کافى نيست واگر نيروهاى امنيتى تقويت نشوند، امکان سقوط کجران وجود دارد.
به گفتۀ وى، مخالفان مسلح به دو کيلومترى مرکز کجران رسيده اند.
هفتۀ گذشته دوم څارن سيد حبيب حسينى قوماندان امنيۀ ولسوالى کجران، در انفجار ماين مجروح شد و يک پوليس، جان باخت؛ اما طالبان ادعاى کشتن پنج پوليس را نموده بودند.
دايکندى ازجملۀ ولايات مرکزى وامن بوده وصرف ولسوالى کجران که با ولايات هلمند وارزگان سرحد دارد، گاهگاهى مورد تهديد امنيتى مخالفان مسلح ازاستقامت اين دو ولايت بخصوص ولسوالى چهارچنيو قرار ميگيرد.
هفتۀ گذشته جنرال مراد علی مراد قوماندان عمومی نیروهای زمینی وزارت دفاع که براى استجواب در مورد اوضاع امنيتى به ولسى جرگه خواسته شده بود، گفت که با تشدید عملیات نیروهای اردوى ملى در ولسوالی سنگین و شمال ولایت هلمند، مخالفان مسلح تلاش دارند که به دایکندی، ازجمله ولسوالی کجران فشار آورند تا تمرکزعملیات را از هلمند به این مناطق کشانده و مسیرهای جدیدی را باز کنند و باعث توقف عملیات اردوى ملى در هلمند گردند.
سرپرست ولايت دايکندى، در مورد رهايى مسافرين و رانندگانى که ازکندهار به دايکندى مى آمدند و اخيراً در ولسوالى چهارچينوى هلمند توسط مخالفان مسلح اختطاف شده بودند، گفت: "هميشه يک تعامل است، وقتى که طالبان حمله ميکنند و شکست ميخورند، راه را بند ميکنند و يا از موترها پول ميگيرند."
شفق افزود که ٢٣ تن شامل رانندگان، مسافرين و دکانداران که اکثريت شان باشندگان ولسوالى هاى کجران و کيتى بودند، ١٣ تن آنان دريک نوبت و ١٠ تن ديگر در نوبت ديگر آزاد گرديدند.
وى علاوه نمود که در رهايى اين افراد، هيچگونه معامله صورت نگرفته و اين افراد با وساطت موسفيدان محلى رها شده اند.
مسوولان محلى کجران گفته بودند که مخالفان مسلح، ٢٠ موتر مواد غذايى اين افراد را نيز در مسيرهلمند- کجران توقف داده بودند که باعث قلت و گرانى مواد خوراکه در بازارکجران گرديده است.
ماه گذشته ٣٠ مسافرى که در دوموتر بس به کابل مى آمدند، در ولسوالى شاه جوى ولايت زابل (شاهراه کندهار-کابل) نيز توسط مخالفان مسلح ربوده شده و تاحال از سرنوشت شان خبرى نيست.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.