با اعمار شهرک سيد جمال الدين افغان مسير سرک حلقوى تغيير داده شده است

کابل(پژواک،٢٣ دلو٩٣): مردم محل و وزارت فوايد عامه ميگويد که اعمار شهرک رهایشی سیدجمال الدین افغان، در پهلوی اینکه راه رفت و آمد هزاران خانواده را مسدود نموده، مسیر سرک حلقوی کابل را نیز تغییر داده است.
کاراين شهرک دراوايل سال ١٣٩٣ درمساحت بيش از ١٤٠٠ جريب زمین شخصى آغاز گرديده که ساحات ارزان قیمت و بُتخاک کمرى درشرق کابل را احتوا ميکند.
شهرک سيد جمال الدين افغان با تمام تسهيلاتى که براى يک شهرک از قبيل منازل رهايشى، پارک صنعتى و غيره نياز است به ارزش ٦٠ ميليون دالر امريکايى توسط شرکت معمار شهر اعمار ميگردد.
اما اهالی مناطق خاکجبار،بتخاک،قلعه محسن،ویا‌ړ احمدزی و مینه آباد شهر کابل شکايت دارند که اعمار این شهرک، از يکسو سبب تغيير سرک حلقوى کابل شده و از سوى ديگر، راه  رفت و آمد مردم را قطع نموده  و مردم از مسیر دور و بالای کوه رفت و آمد مى نمایند.
به گفتۀ آنها، اگر از داخل شهرک عبور کنند ١٠ دقيقه را در موتر در بر ميگيرد، اما حالا مجبور اند که سرک خامه را از راه  کوهها و تپه ها عبور کنند که بيش از نيم ساعت را در بر ميگيرد.
داکتر یحیی وياړ یکتن از باشندگان قلعه محسن میگوید که بیش از يکصدسال می شود که مردم از این سرک عبور و مرور میکنند، اما در حال حاضر راه رفت و آمد اهالى مسدود گردیده است.
ویاړبه آژانس خبرى پژواک گفت: "زمانی که میخواهیم از وسط شهرک بگذريم، محافظان شهرک براى ما اجازه عبور را نمى دهند و پول ميخواهند و در بعضی حالات بخاطر دوری راه مریض ما تلف ميشود."
به گفته وی، آنها اين مشکل را با والی کابل نیز در میان گذاشته اند، اما مشکل آنها جدی گرفته نشده و مشکلات مردم همچنان پابرجا است.
محمد زاهد احمدزی عضوشورای ولایتی کابل، نيز میگوید که چند بار با مسوولان شهرک دیدار نموده و آنها وعده کرده بودند که سرک قريه شان را جغل اندازی و قیر میکنند، اما ضمن اینکه سرک را قیر نکردند، راه رفت و آمد مردم را نیز مسدود نموده اند.
احمدزی گفت که تمام پولی که از طرف انکشاف دهات کمک شده بود، آنرا درجغل اندازى و اعمار پل هاى مسير سرکى که اکنون از داخل شهرک ميگذرد،به مصرف رسانده اند،حالا اين سرک کاملاً تخریب شده است.
این عضو شورای ولایتی افزود: ((مردم منطقه از یک متر جای خویش دفاع میکنند و به هیچکس اجازه نمیدهند که یک متر ملکیت آنها را تصرف و یا راه عبور و مرور شان را مسدود کنند.))
احمدزى هشدار داد که اگر به این مشکل رسیدگی نشود، آنها دست به مظاهره زده که مسوولیت بعدی آن  به دوش حکومت خواهد بود.
با اين حال، اسنادى که نزد پژواک وجود دارد، وزارت فوايد عامه گفته است که در سال ٢٠١٠ سروی که از سوی وزارت صورت گرفته، ساحه شهرک زمین سفید بوده و از سوی هیچ ارگان دولتی و غیردولتی رسماً به وزارت اطلاع داده نشده است.
اسناد نشان میدهد که در زمان سروی سرک حلقوی شهرکابل، شهرکی بنام " سید جمال الدین افغان" وجود نداشت.
نورگل منگل سرپرست وزارت فواید عامه، نيز میگوید: " ما هیچگاهی مسیر سرک را بخاطر اعمار شهرک ویا بلند منزل تغییر نمی دهيم، اگر ما مسیر سرک را تغییر بدهیم، منازل رهایشی سایر شهروندان تخریب می شود."
به گفته منگل، بعضی ها بدون تفاهم با وزارت های مسوول و شاروالی کابل، اقدام به اعمار شهرک و بلند منزل میکنند که طبعاً برخى مشکلات ایجاد میشود و وزارت فوايد عامه به هیچکس اجازه چنین کاری را نداده و هیچگاهی خلاف نقشه ماستر پلان شهر کابل کدام کاری نمی کند.
وی گفت که اگر مسیر سرک تغییر کند، ضمن اضافه شدن طول سرک، حجم کندنکاری و پُرکردن سرک بیشترشده، مصارف پروژه دوچند می شود و شمار زیادی از شهروندان متضرر می شوند.
سرپرست وزارت فوايد عامه ،سرک حلقوی شهر کابل، را یکی از پروژه های مهم به سطح کشور خوانده میگوید که سرک حلقوى ضمن اینکه مشکل ترافیکی در شهر را کم میکند، از آلودگى هوای شهر و ضایع شدن وقت مالکین موترهای باربری نیز جلوگیری مى نمايد.
به گفته منگل، این وزارت سعی نمود تا این پروژه را هر چه زودتر آغاز نماید اما نظر به بزرگی پروژه، کار آن به طول کشید.
وی گفت که در حال حاضر کارمندان تخنیکی آنها ارزیابی و سروی دوباره سرک حلقوى را آغاز کرده و آرزو دارند که بخشی از کار این سرک را در سال ٢٠١٥ ميلادى آغاز نمایند.
این سرک ٩٥ کیلومتر طول دارد که هزینه مجموعی آن ٣٠٠ ميلیون دالر می شود که ٥٠ در صد هزینه آن از سوی بانک انکشاف آسیایی و متباقىى آنرا بانک اسلامی می پردازد.
پروژه سرک حلقوی کابل، چهار نقطه را قطع می کند از ولسوالى چهار آسیاب شروع می شود از راه پروژه ارزان قیمت عبور می کند و  به تنگی ماهیپر وصل می گردد. اين سرک همچنان باعبور از تنگی ماهیپر به ولسوالی ده سبزو ازاين  استقامت ، کابل جدید را احتوا می کند و به طرف قلعه مراد بیگ و کاریز میر در شمال شهر کابل منتهى ميشود.
اما عبدالولی احمدیان مسوول بازاريابى شرکت معمار شهر میگوید که شهرک سید جمال الدین افغان، یک شهرک منظور شده بوده و مجوز آنرا از شاروالى کابل و وزارت شهر سازى اخذ نموده اند و کار اعمار شهرک رسماً در اوايل سال جارى با حضور شاروال کابل افتتاح گرديد.
وی افزود: "نمیفامم که چرا مردم این مناطق با سرک پُخته و قیر مشکل دارند، ما خو سرک خامه شانرا در داخل شهرک پُخته کردیم تا از آن عبور و مرور نمایند، دگه چه میخواهند؟"
به گفتۀ احمديان،این سرک تنها مربوط شهرک نیست بلکه متعلق به همه مردمی است که از ساحه عبور و مرور میکنند و هیچ کسی حق ندارد که راه عام را به روی کسی بسته کند.
مسوول بازاريابى شرکت معمار شهر میگوید: "مشکل اصلی ناهمآهنگی بین ادارات دولتی است، این شهرک دارای کوچکترین نواقص نیست اگر شهرک کدام مشکل قانونی میداشت از سوی شاروالی برایش مجوز داده نمی شد."
محمد یاسین نیازی، رییس طرح و تطبیق پلان شاروالی کابل نيز ميگويد که شهرک سیدجمال الدین افغان، بر اساس قباله دست داشته شان از طریق ریاست استملاک شاروالی ، تثبیت ملکیت شده و بالای ملکیت های شان مطابق ماستر پلان شهر ،پروژه رهایشی را پلان و ساخت و ساز کرده اند.
اما وى، در مورد مشکلات ایجاد شده از سوی شهرک، جزئیات نداد.
از سوى ديگر، در اسنادى که نزد پژواک وجود دارد،شرکت معمارشهر درمکتوب شماره٤٣٥ بر٣٠ مورخ٢٤ ثور ١٣٩٣ خود عنوان لوى څارنوالى نوشته است که با وجودى که آنها مجوز شهرک را در دست دارند وکار آنرا مطابق با ماستر پلان شهرى وبراساس مصوبۀ کميتۀ اقتصادى شوراى وزيران آغاز نموده اند،وزارت فوايد عامه خلاف قانون اساسى که ملکيت اشخاص و افراد را از تعرض مصوون حکم مينمايد و بدون مطالعۀ دقيق ماستر پلان منظور شدۀ شهرى،ميخواهد که سرک حلقوى از وسط شهرک سيد جمال الدين افغان بگذرد.
مسوولان شرکت گفته اند که عبور سرک از بين شهرک خساره بزرگ به شرکت معمار شهر وارد ميکند و خواهان رسیدگی به موضوع و جلوگیری از وارد شدن خساره به شرکت شده است.
لوى څارنوالى در جواب مکتوب شرکت معمار شهر نوشته است که څارنوالان موظف بعد از بررسى همه جانبه قرار خويش را در مطابقت با ماده ٢٢ قانون تشکيل وصلاحيت څارنوالى صادر کرد که طرف تاييد رياست بررسى و نظارت، ملاحظه شد و به وزارت فوايد عامه هدايت داده شده است که در مورد اجراآت نمايد.
مردم محل همچنان شکايت دارند که در این ساحه قرار بود که یک پارک صنعتی که گنجایش سه هزار فابریکه را داشته باشد نیز اعمار گردد، اما با اعمار شهرک سيد جمال الدين افغان، پارک صنعتی نیز ساخته نشد.
داکتر يحيى وياړ ادعا دارد که قرار بود که در پارک صنعتی یک ميلیارد دالر امریکایی سرمایه گذاری شود، اما مسوولان شهرک، ساحۀ پارک صنعتى را نيز غصب نموده و اجازۀ ساخت پارک را نمى دهند.
وى، اعمار پارک صنعتی را نسبت به شهرک ترجیح داده میگوید: "اگر پارک صنعتی ساخته میشد، ضمن اینکه اقتصاد کشور رشد میکرد، براى بیش از ٥٠ هزار تن زمينۀ کار مهيا ميشد."
داکتروياړهمچنان ادعا نموده که بانک انکشاف اسيايى که هزينه ساخت سرک حلقوى را تعهد کرده بود با تغييردادن مسير اين سرک ؛ حاضربه پرداخت اين پول نميباشد .
پژواک با تعدادى ازمسوولين بانک ياد شده درمورد تماس حاصل کرد اما آنها ازارايه معلومات درزمينه اباء ورزيدند .
همچنان پژواک زمانى که درمورد پارک صنعتى در شهرک سيد جمال الدين افغان با مسوولان ادارۀ حمايت از سرمايه گذارى افغانستان(آيسا)، وزارت شهرسازى و شاروالى کابل صحبت نمود، آنها مسووليت را به دوش يکديگر انداخته و از ارايۀ پاسخ خوددارى نمودند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.