نورستانى : ازاصلاحات قانونى درکميسيون انتخابات استقبال ميکنيم

کابل(پژواک،١٤عقرب٩٣): رييس کميسيون مسقل انتخابات ميگويد که شوراى ملى، صلاحيت معرفى مقامات کميسيون های انتخاباتی به څارنوالى و درخواست نمودن برکنارى آنان را ندارد.

ولسى جرگه، امروز يوسف نورستانى رييس کميسيون مستقل انتخابات را غرض پاسخگويى در مورد اعلام نتايج نهايى شوراهاى ولايتى، فراخواند؛ ولى وى به جرگه حاضر نشد و عبدالرحمن هوتکى معاون خود را فرستاد؛ اما جرگه وى را نپذيرفت.

دراجلاس ولسى جرگه فيصله شد که رييس جمهور اشرف غنى، بايد در موردحاضرنشدن رؤساى کميسيون هاى انتخاباتى پاسخ بگويد.

اين درحالى است که مشرانوجرگه به تازگى فيصله نموده که بايد اعضاى کميسيون هاى انتخابات، به څارنوالى معرفى شوند.

اما رييس کميسيون مستقل انتخابات، در واکنش به اين اقدام شوراى ملى گفت: "شوراى ملى براساس قانون، صلاحيت فراخوانى اعضاى کميسيون مستقل انتخابات را ندارد و هم اين حق را ندارند که برکنارى اعضاى کميسيون را بخواهند و يا آنان را به څارنوالى معرفى کنند."

نورستانى ادعا کردکه تعدادى از افراد درشوراى ملى وجود دارند که خود آغشته به فساد و تقلب در انتخابات هستند که بايد مورد پيگرد نهادهاى عدلى و قضايى قرار بگيرند.

نورستانى از کسى نام نبرد و به آژانس خبرى پژواک گفت که از هرگونه اصلاحات درکميسيون که قانونى باشد، استقبال ميکند و هيچکس بالاتر از قانون نيست و کميسيون، خواستار اصلاحات در تمامى نهادها به شمول شوراى ملى است.

اين درحالى است که عبدالستار سعادت رييس کميسيون شکايات انتخاباتى که درحال حاضردربيرون از کشور به سرميبرد نيز فراخوانی مقامات کميسيون های انتخاباتی را ازسوی مشرانوجرگه، خارج از صلاحيت آن مجلس خوانده، می گويد که اگر در کابل هم می بود، به اين تصميم گردن نمی گذاشت.

رييس کميسيون مستقل انتخابات، از آمادگى درمورد انتخابات شوراى ملى نيز خبرداده گفت که روى تقويم اين انتخابات، کارجريان دارد که در هفته آينده اعلام ميشود.

وى افزود که کشورها و نهادهاى کمک کننده نيز بخاطر تمويل انتخابات شوراى ملى، اعلام آمادگى نموده اند.

نورستانى در پاسخ به پرسشى مبنى براينکه آيا انتخابات شوراى ملى نيز مانند انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى، طولانى و با چالشها مواجه خواهد بود؟ گفت: "تازمانيکه احصائيه دقيق وجود نداشته باشد و تذکره الکترونيکى توزيع نشود، انتخابات بامشکلات مواجه خواهدبود و هرکسى را که در کميسيون بياوريم، همين مشکلات وجود خواهد داشت."

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.