Senate has no power to summon me: IECC chief

کابل (پژواک، ١٣ عقرب ٩٣): عبدالستار سعادت رئیس کمیسیون شکایت های انتخاباتی، فراخوانی مقامات کمیسیون های انتخاباتی را از سوی مشرانوجرگه، خارج از صلاحیت آن مجلس خوانده می گوید که اگر کابل هم می بود، به این تصمیم گردن نمی گذاشت.

سعادت و شماری از اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی، فعلاً در یک سفر رسمی به امریکا به سر می برند.

مشرانوجرگه، به روز یکشنبه 11 عقرب، مقامات کمیسیون شکایات انتخاباتی را به جلسۀ آن مجلس فراخوانده بود تا در مورد نگرانی نامزدان ناکام و معترض شورای ولایتی جواب بدهند، که آنها را به تقلب و برخورد سیاسی متهم می کنند.

عبدالرحمن هوتکی معاون کمیسیون انتخابات، تنها مقامی بود که خواست مشرانوجرگه را پذیرفت؛ اما جوابات وى سناتوران را قانع نساخت.

مشرانوجرگه فیصله نمود که به هدف بررسی نتایج نهایی شوراهای ولایتی، حکومت محکمۀ خاص را ایجاد کند و مقامات کمیسیون شکایات انتخاباتی، به څارنوالی معرفی شوند.

در اثر بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی، 47 نامزد شورای ولایتی که در اولین نتایج فهرست کمیسیون انتخابات برنده اعلان شده بودند، ناکام شناخته شدند و به جای آنها نامزدان دیگر به شوراهای ولایتی راه پیدا کردند، که از جمع 47 تن، برخی آنها سناتوران فعلی در مشرانوجرگه استند.

این سناتوران، خود را در شوراهای ولایتی نامزد کرده بودند که بتوانند بار دیگر به مشرانوجرگه راه پیدا کنند.

سعادت، در صفحه فیسبوک خود نوشته است که از سوی مشرانوجرگه، بخاطری فرا خوانده شده بود که چرا آنها برخی اعضای شان را از فهرست کشیده اند.

سعادت اضافه کرده است: "ما از سوی امریکا دعوت شده ایم، اینجا انتخابات سنا(مشرانوجرگه) و برخی والی های آن کشور است. سفر به حکم رئیس جمهور و به مصرف منابع بین المللی تنظیم شده است."

سعادت گفته است که فراخوانی مقامات کمیسیون شکایات انتخاباتی، از صلاحیت های مشرانوجرکه نیست.

وی خاطرنشان ساخت که اگر در کابل هم می بود، به این تصمیم گردن نمی گذاشت.

نامبرده گفته است: "باآنکه در مشرانوجرگه افراد با عزت وجود دارد؛ اما برخی از اين (عزتمآبان) کسانى اند که این جرگه را بی عزت ساخته اند؛ بناءً با تمام احترامى که به مجلس سنا دارم، در حال حاضر دور استم؛ اگر آنجا هم می بودم، نمی رفتم."

سعادت افزوده است که مشرانوجرگه، بايد در محدودیت های قانونی خود عمل کند.

رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی، شنبه گذشته در صفحۀ فیسبوک خود نوشته بود که یک عضو مشرانوجرگه در انتخابات شورای ولایتی، که بسیار تقلب نموده بود، به یک کمیشنر آن کمیسیون از طريق تیليفون هشدار داده است.

سعادت، نام این سناتور را نگرفته؛ اما گفته است که در بررسی های آن کمیسیون، این سناتور که خود را لچک معرفی می کند، گفته است که از لچکی، خود را به این مقام رسانده و فعلاً نام وی از فهرست کشیده شده است.

این سناتور افزوده است: "مه ... استم! کلگی مره می شناسه که لچک استم؛ اما ایطور مالوم می شه که شما به ای نمی فامین. مه پیش از ای که سناتور شوم هم، لچک بودم و به لچکی به همی جه رسیدیم و... زمانیکه فیصله نهایی را کردین، این لچک بیچاره در آن ناکام شده بود."

رئیس شکایات انتخاباتی نوشته است که آنها با جدیت و به طور مشخص، رأی ها را شمارش و بررسی نموده اند.

داوود اساس از ولایت زابل و رفیع الله گل افغان از ولایت کابل، از سناتورانی اند که در فهرست نخست کمیسیون انتخابات برنده اعلام شده بودند؛ اما در فهرست نهایی ناکام اعلان شده اند.

اما در کنار آن، احمد جاوید رووف از ولایت هرات و لطف الله بابا از ولایت ننگرهار، دو سناتوری اند که پس از بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی، دو باره موفق شدند.

از سوی دیگر مشرانوجرگه، بار دیگر از حکومت خواسته که مراسم تحلیف اعضای شوراهای ولایتی را تا زمانی به تاخیر اندازد که محکمۀ خاص، اعتراض ها را بررسی نماید و حق به حقدار برسد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.