جلالى: چالشهاى افغانستان ريشه هاى استراتژيک دارد

کابل(پژواک،٢٢ميزان٩٣): على احمدجلالى رييس"جرگۀ فکروعمل" ميگويد که حکومت وحدت ملى، با چالشهاى زياد مواجه بوده و حل اين چالشها ايجاب ميکند که حد اکثر از ظرفيتهاى کشور، با يک ديد استراتيژيک استفاده شود.
جلالى وزير اسبق امورداخله، در نشست خبرى امروز در کابل گفت که در ١٣سال گذشته باوجود همه نابسامانى ها، مشکلات وهمه قربانى که مردم دادند، افغانستان به پيشرفتهاى زيادى نايل آمده که انکارناپذير است.
اما وى افزود که کاستى هاى زيادى نيز موجود بود و امکان داشت که از امکانات دست داشته در١٣سال گذشتهاستفاده بهترصورتميگرفت و اگر از امکانات استفاده بهترميشد، شايد وضعيت کشور امروز بهتر ميبود.
رييس "جرگۀ فکروعمل" علاوه کرد: "سرمايه گذارى ناکافى دردولت سازى، تکتيک بدون استراتژيک و عدم ادغام مراکز متعدد قدرت درافغانستان ومداخلات منطقه و کشورهاى ديگر درکشور، چهارعامل عمده يى است که از امکانات استفاده درست صورت نگرفت."
وزيرداخله پيشين، ازاقدامات اخيرحکومت جديد استقبال نموده، گفت که حکومت وحدت ملى باچالشهاى زيادى مواجه است، اين حکومت امکانات گذشته را ندارد، درحکومت فعلى نه نيروهاى خارجى هستند که امنيت را تامين کنند و نه جامعه جهانى حاضراست که به اندازه ١٣سال گذشته سخاوتمندانه کمک نمايد.
به گفتۀ جلالى، اين به معناى آن است که مشکلات بزرگ؛ اما امکانات کم است وبا امکانات کم بايد کارهاى بزرگ انجام شود.
وى علاوه کردکه راه حل اين مشکلات، بسيج مردم و استفاده ازظرفيت هاى ملى افغانستان است و مشکلات افغانستان، ايجاب ميکند که تا حد اکثر از ظرفيتهاى کشور با يک ديد استراتيژيک استفاده شود.
رييس"جرگۀ فکروعمل" گفت که مسايل و مشکلات افغانستان، ريشه هاى استراتيژيک دارد وحل آن نيز برخورد استراتيژيک ميخواهد و هيچ عملى استراتيژيک، بدون هدف روشن به نتيجه نميرسد و مفهوم ندارد.
وزير اسبق داخله گفت که حکومت فعلى، مشروعيت سياسى را از طريق انتخابات و تفاهم ملى به دست آورده است؛ بايد بعدازاين تمام توجه خودرا روى مشروعيت ساختارى متمرکز سازد تاهمه مردم درحکومت جمع شوند. مشروعيت ساختارى وقتى يقينى ميشود که مردم باخط مشى حکومت موافق باشند و يقين پيداکنند که آنرا تطبيق کرده ميتواند.
وى افزود که دراين روزها حرفهايى در مورد کارهاى مثبت شنيده ميشود و اميداست که همه اين کارها عملى گردد و نه تنها رهبران افغانستان، بلکه ملت با حکومت فعلى همکارى نمايد تا وعده هايى که صورت گرفته، جنبه عملى به خود بگيرد و در حد آرزوها باقى نماند.
جلالى در مورد امضاى قرارداد امنيتى با امريکا گفت که قرارداد امنيتى، دوايى نيست که علاج تمام درد ها رانمايد؛ عدم امضاى اين قرارداد به افغانستان صدمه ميرساند؛ اما امضاى آن به معناى آن نيست که همه مشکلات افغانستان را برطرف ميسازد.
رييس "جرگۀ فکروعمل" با بيان اينکه قرارداد امنيتى يک بيمۀ ناقص است، علاوه کرد که در قرارداد امنيتى؛ در مورد کمکهاى مالى، دفاع از افغانستان درصورت تجاوز و حضورنيروهاى امريکايى درافغانستان تعهد نشده است.
جرگه فکروعمل که از دوسال بدينسو فعاليت ميکند، ازحکومت وحدت ملى اعلام حمايت کرده، ميگويد که اگر درحکومت دخيل باشد يانباشد، منحيث تشکيل سياسى درسياست افغانستان کار کرده و درجستجوى راه حل استراتژيک براى مسايل کشور است.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.