هوتکی: کار تطبیق فیصله های کمیسیون شکایات امروز آغاز میشود

کابل (پژواک، ٢١ ميزان ٩٣): مسوولان کمیسیون انتخابات می گویند کار تطبیق فیصله های کمیسیون شکایت های انتخاباتی در مورد انتخابات شوراهای ولایتی را، امروز آغاز می کنند.

عبدالرحمن هوتکی معاون این کمیسیون، امروز در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که آنان پس از دریافت فیصله های کمیسیون شکایت های انتخاباتی در مورد انتخابات شوراهای ولایتی، اعتراض های خود را در سه کتگوری به آن کمیسیون فرستاده اند.

کمیسیون شکایات پس از رسیدگی به شکایت های نامزدان شوراهای ولایتی، فیصله های خود را به روز جمعه (١٨ ميزان) به این کمیسیون فرستاد.

هوتکی گفت که کمیسیون انتخابات در بعضی موارد اعتراض داشت و آن را دوباره به کمیسیون شکایات فرستاده است.

وی افزود: "البته در سه کتگوری ما اعتراض داشتیم، کتگوری اول ابطال محلات و مراکز رای دهی که در اینجا باید دلایل قانع کننده وجود می داشت. وقتی که فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به کمیسیون مستقل انتخابات رسید، در آنجا دلایلی وجود نداشت."

به گفتۀ هوتکی، آنان از کمیسیون شکایات در مورد بازشماری و باطل سازی آرا وضاحت خواسته اند تا بگويد که "در کدام حالت و به چه شکل، اینها آرا را بازشماری کرده و باطل کرده" است.

معاون کمیسیون انتخابات گفت که در مجموع در ٢٠٥٦١ محل براى انتخابات رياست جمهورى راى دهى صورت گرفته است؛ آراى ١٥٨٣ محل بازشمارى، آراى ١٠٢٤ محل بازرسى و آراى ٥٨٨ محل که ٢٠٠٥٣٣ راى مى شود، در سراسر کشور بى اعتبار شده است.

بر اساس معلومات هوتکى آراى ٦٤ محل ديگر به علت اشتباه در کُد گذارى و يا هم "ساير مشکل ها"، از روند شمارش خارج شده است.

معاون کمیسیون انتخابات در عین حال گفت که آنان سایر تصمیم های کمیسیون شکایت های انتخاباتی در مورد انتخابات شوراهای ولایتی را که به گفتۀ وی مشکل نداشت، وارد سیستم می سازند و این کار سر از امروز آغاز می شود و چند روزی را در بر خواهد گرفت.

هوتکی افزود: "امروز هرآنچیزی که شامل سیستم می شود، این فیصله های کمیسیون رسیدگی به شکایت انتخاباتی است. فیصله های آنها را ما باید شامل سیستم کنیم و از آن نتایج نهایی انتخابات شورای ولایتی را برای کاندیداهای محترم اعلام کنیم که انشاالله عنقریب این پروسه تکمیل خواهد شد."

هوتکی گفت، حدود ٥٨٠ مورد فيصلۀ کمیسیون شکایت های انتخاباتی را دوباره به آن کمیسیون فرستاده اند که آن را در ساختار همسان ترتیب کند و دوباره بفرستد تا روند تطبیق آن در سیستم را زمان گیر نسازد.

انتخابات شوراهای ولایتی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ١٦ حمل برگزار گردید. زمان گیر شدن این انتخابات، با انتقادهای فراوانی از سوی نامزدن و فعالان جامعه مدنی به همراه بوده است.

آنان می گویند در هیچ کشوری در دنیا روند انتخابات اینقدر به دارازا نکشیده و این کار نمایانگر بی کفایتی این کمیسیون است که با گذشت شش ماه نیز نتوانسته است به آن نقطه پایان بگذارد.

اما معاون کمیسیون انتخابات، برگزاری همزمان دو انتخابات و به چالش کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری را عامل عمدۀ زمانگیر شدن انتخابات شوراهای ولایتی دانسته گفت که تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت.

هوتکی افزود: "کمیسیون مستقل انتخابات هم بخاطر شفافیت، بخاطر اعتمادسازی، تمرکز بیشترش روی انتخابات ریاست جمهوری بود؛ چون تقاضای جدی در سطح ملی وبین المللی هم همین بوده که تمرکز بیشتر روی انتخابات ریاست جمهوری صورت بگیرد."

در انتخابات شوراهای ولایتی، نزدیک به ٢٦٠٠ تن به شمول ۳۰۸ زن با هم رقابت ورزیدند.

کمیسیون انتخابات، به تاریخ ٣٠ ثور نتايج ابتدايى شوراهای ولایتی را اعلام نمود که براساس آن، ۴۵۸ تن بشمول ۹۷ زن برنده اعلام شد. طبق قانون این نتایج به هدف رسیدگی به شکایت های نامزدان به کمیسیون شکایت های انتخاباتی فرستاده شد.

به نسبت مشکلات ناشی از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، به تاخیر افتاد.

کار رسیدگی به شکایت ها و نهایی سازی نتایج انتخابات شوراهای ولایتی به نسبت جنجال های برخاسته از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری متوقف گردید و پس از حدود يکماه توقف، به تاریخ ٢٥ اسد از سر گرفته شد.

سرانجام کمیسیون شکایات فیصله های خود را به روز جمعه (١٨ ميزان) به این کمیسیون فرستاد.

تا هنوز مشخص نیست که کمیسیون انتخابات، نتایج نهایی انتخابات شورای ولایتی را چه زمانی اعلام خواهد نمود.

قرار بود نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی، بعد از بررسی و رسیدگی به شکایات، به تاریخ ١٧ جوزای سال جاری اعلام شود؛ اما این کار تا به حال صورت نگرفته است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.