هند خواستار ادامۀ حمایت جامعه جهانی از افغانستان شد

 
کابل (پژواک، ٢٢ سنبله ٩٣): وزیر خارجۀ هند می گوید مطمئن است که افغانستان می تواند از مرحلۀ کنونی با موفقیت عبور کند و جایگاه تاریخی را احیا نماید؛ اما  به حمایت متحدانۀ جامعه جهانی نیاز دارد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، در خبرنامه ای که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، گفته است که سوشما سواراج وزیر خارجه هند، این موضوع را در نشست روز گذشتۀ ١٤مین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای در شهر دوشنبه تاجکستان بیان کرد.
خانم سواراج گفت که این کشور، از تهدیدی که از سوی تروریست ها متوجه مردم و منطقه است، آگاهی کامل دارد و شاهد است که جناح های مختلف از طریق شبکه های تروریسیتی با هم در ارتباط بوده و در تلاش ترویج ایدیولوژی، افراطیت، استخدام، آموزش و تمویل تروریسم می باشند، که این وضعیت مستلزم پاسخ جدی و جامع از طرف جامعه بین المللی می باشد.
وی افزود: "هند باور کامل دارد که افغانستان می تواند گذار امنیتی، سیاسی و اقتصادی خود را موفقانه به اتمام رسانده و جایگاه تاریخی خود را منحیث بستر تجارتی و گذرگاه ترانزیتی منطقه احیا کند."
به باور این مقام ارشد هندی، در این مرحلۀ گذار، جامعه بین المللی باید متحدانه حمایت خود از افغانستان را ادامه دهند تا این کشور دستاوردهايی را که در مبارزه علیه تروریسم و تهدیدهای فرا راه امنیت ملی خود طی یک دهه گذشته داشته است، حفظ نماید.
در ادامه این نشست بین المللی، شماری از مقام های ارشد کشورهای عضو سازمان شانگهای نیز در سخنان خود، در مورد افغانستان صحبت کردند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت که به طور یقین، وضعیت کنونی در جهان دشوار است و افغانستان بخش عمدۀ مشکلات منطقوی را تشکیل می دهد.
وی افزود: "روسیه از پایان هرچه زودتر پروسه انتخابات افغانستان حمایت می کند. ما انتقال مسوولیت ها(از خارجی ها) به افغان ها از نزدیک نظارت می کنیم."
شی جین پینگ رییس جمهور چین، در بخشی از سخنانش گفت که این مسوولیت و وظیفه مشترک سازمان همکاری های شانگهای است تا به اعضای این سازمان و مردم آن، امنیت و آسایش بیشتر بیاورد.
وی گفت که کشورهای عضو این سازمان، باید امکانات همکاری های بیشتر و گسترده را در عرصه های تجارتی و سرمایه گذاری بخاطر همگرایی اقتصادی منطقوی بررسی کنند. 
حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز گفت که امروز اغلب کشورهای عضو سازمان شانگهای، کم و بیش با خطر افراط و تروریزم روبه رو هستند.
به باور وی، بناءً برنامه ریزی سازمان یافته، همکاری های دو جانبه و چند جانبه، معاملات سیاسی و اطلاعاتی و مقابله با فقر فرهنگی و اقتصادی و حمایت سران کشورهای عضو از این اقدامات؛ تنها راه حل مقابله با این بحران و عبور از مشکلات روبه رشد آن است.
اسلام کریموف رییس جمهور ازبکستان نیز در مورد افغانستان گفت که اوضاع این کشور، می تواند بر وضعیت منطقه تاثیر جدی بگذارد.
وی افزود: "گزینه نظامی نمی تواند زمینه را برای تامین صلح و ثبات در افغانستان مساعد سازد. مردم افغانستان از سالهای متمادی فقر و جنگ خونین خسته اند؛ هر افغان خواهان صلح می باشد."
حامد کرزی رییس جمهور نیز در سخنانی، از ارتباطات منطقه ای و همگرایی اقتصادی، به عنوان محرک های اساسی امنیت درازمدت و رفاه مشترک منطقه نام برد و بر اهمیت همکاری مشترک افغانستان و اعضای این سازمان در زمینه های مورد نظر، تاکید کرد.
وی در حاشيۀ اين اجلاس، با رهبران کشورهای عضو و کشورهای ناظر این سازمان دیدار و صحبت کرد.
حامد کرزی در دیدار با امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان، دورنمای گسترش بیشتر همکاری های دو جانبه میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.
رؤسای جمهور دو کشور در ارتباط به تقویت ظرفیت های ترانزیتی میان دو کشور در ساحات انرژی و حمل و نقل محموله های تجارتی نیز صحبت کردند.
حامد کرزی و امام علی رحمان همچنان در این دیدار در مورد گسترش همکاری ها میان دو کشور در عرصه امنیت سرحدی و مبارزه با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و اسلحه گفتگو نمودند.
حامد کرزی در دیدار با قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، در مورد گسترش روابط میان  دو کشور در عرصه های مختلف بحث و تبادل نظر کرد.
رییس جمهور، ضمن ابراز خرسندی از همکاری های امنیتی میان دو کشور، پروژه های منطقوی را در رفاه و آسایش مردم منطقه مفید خواند.
رییس جمهور ترکمنستان با اشاره به پروژه انتقال برق به افغانستان گفت که در نظر است تا برق صادراتی این کشور به افغانستان، تا آخر سال جاری به ۷۵۰ میگاوات افزایش یابد.
وی پروژه تاپی یا انتقال گاز کشور از طریق افغانستان به پاکستان و هند را یکی از پروژه های موثر و مفید برای منطقه خواند و گفت اگر این پروژه تطبیق گردد، بر ثبات و آرامش منطقه تاثیر خواهد داشت.
قربان قلی بردی محمدوف، همچنان خاطرنشان کرد که کشورش در ولایات مرزی با افغانستان مساجد، مکاتب و شفاخانه هایی را اعمار خواهد کرد و شمار بورس های تحصيلی به محصلین افغان را در رشته های طب، انجنیری و تربیه معلم، بیشتر خواهد ساخت.
اجلاس سال جاری سازمان همکاری های شانگهای به ریاست تاجیکستان، در شهر دوشنبه پایتخت این کشور برگزار شد. قرار است اجلاس سال آیندۀ این سازمان، در شهر اوفه روسیه برگزار شود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.