تنش هاى انتخاباتى اجاره داران مواد نفتى در بغلان را متضرر کرده است

 
پلخمری (پژواک،١٧ سنبله٩٣): درحاليکه آمريت عمومى مواد نفتى ولايت بغلان، از افزايش عوايد خود خبر ميدهد؛ اجاره داران و مردم، جنجال هاى انتخاباتى را باعث بلند رفتن قيمت تيل و سردى بازار خود ميدانند.
عبدالکریم شاهین، آمرعمومی مواد نفتی بغلان میگوید که عواید آنها در پنج ماه اول سال گذشته، ٩ ميلیون افغانی بود؛ اما در پنج ماه امسال به ١٢ ميلیون و پنجصد هزار افغانی رسيده است.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که اين عوايد، از درک کرایۀ ملکيت هاى آمريت مواد نفتى، ذخاير تیل دولتى و گردش تانک های تیل تجارتی به دست آمده است.
شاهين علاوه کرد که يک علت بلند رفتن عوايد اين بوده که تانکهاى تيل دولتى را سال گذشته، ٣٠٠ هزار افغانى به اجاره ميدادند،؛ اما امسال سکتور خصوصى، آنرا از طريق داوطلبى به ٧٠٠ هزار افغانى اجاره گرفته است.
آمرعمومی مواد نفتی بغلان، ايجاد ١٥ تانک تيل ديگر دربغلان را، از عوامل ديگر بيشتر شدن عوايد خود عنوان ميکند.
در ولایت بغلان بيش از يکصد تانک تیل تجارتی و ١٢ تانک تیل دولتی، فعالیت میکند.
اما اجاره داران، تنش هاى انتخاباتى را باعث سرد شدن بازار خود ميدانند.
یارمحمد یکتن از تانکداران شهر پلخمری مرکز بغلان گفت که دوسال میشود یک تانک تیل دولتی را در منطقۀ انحصارات، سالانه هفتصد هزار افغانی به اجاره گرفته است.
وى افزود: "در سالهای قبل کار و بار ما خوب بود؛ اما شش ماه میشود که فروش نیست و ما پول اجاره را از جیب خود میپردازیم."
يار محمد علاوه کرد که در گذشته در يکماه ٢٠ هزار ليتر تيل ميفروختند؛ اما حالا پنجهزارليتر هم فروش نمى شود و نقص ميکنند و اگر وضعیت بازار همينگونه ادامه پیداکند، قرارداد خود را فسخ خواهند نمود.
اما آمر موادنفتى بغلان ميگويد که فعلاً اجاره داران، پول خود را پرداخته اند و بعد از آنکه وضعيت انتخابات مشخص شود، نظر به شرايط داوطلبى، صورت خواهد گرفت.
شاه محمد نماینده تانکداران در شهر پلخمری نيز گفت که تمامی معامله های تانکداران قرضه میباشد و از آغاز انتخابات تا کنون، معامله داران هیچ معامله نميکنند و این وضعيت، باعث شده که تاجران متضرر شوند.
رانندگان نيز شکايت دارند که تنش هاى انتخاباتى، سبب بلند رفتن قيمت تيل شده است.
گل احمد که در شاهراه بغلان- کندز تکسيرانى ميکند، گفت که به علت بلند رفتن قيمت تيل، ناگزير است کرايه را بلند ببرند، که تعداد مسافرين آنها کاهش يافته است.
وى افزود: "بعضى مردم، وختى که موتره دست ميتن و بريش ميگم که از شهر پلخمرى تا حسين خيل در شاهراه بغلان – پلخمرى دوصد افغانى ميرم، عصبانى شده و ده موتر بالا نميشن و ميگن که کرايه چقدر بالا اس."
اين درحالى است که فعلاً يک ليتر پترول، در پلخمرى  ٦١ افغانى عرضه ميشود؛ حال آنکه قبل از جنجال هاى انتخاباتى ٤٨ افغانى بود. قيمت ديزل نيز به همينگونه بلند رفته است.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.