Ghoris want next president to disarm illegal groups

 
فيروزکوه (پژواک، ٩ سنبله ٩٣): مردم غور در پيام هاى شان به رييس جمهور آينده، خواستار نقش بارز مردم اين ولايت در ادارات دولتى، خلع سلاح افراد مسلح غيرقانونى و بازسازى هستند.
دور اول انتخابات در ١٦ حمل و دور دوم در ٢٤ جوزا برگزار شد؛ اما بنابر اختلاف بين ستادهاى انتخاباتى، تا حال نتيجۀ نهايى اعلام نشده و روند تفتيش کل آرا ادامه دارد.
طولانى شدن روند انتخابات، افغانستان را با چالش هاى اقتصادى، امنيتى و غيره روبرو ساخته و مردم را نگران کرده اند.
سازمان ملل متحد مى گويد که مذاکرات سیاسی بین دو نامزد ریاست جمهوری، بخاطر ایجاد حکومت وحدت ملی جريان داشته و کوشش مى شود که به نتيجۀ نهايى برسند و پروسۀ انتخابات پايان يابد.
رييس جمهور حامدکرزى که مدت کارش بر اساس پيشنهاد ملل متحد يکماه تمديد شده بود، تاکيد نموده که نتايج انتخابات بايد به زودى مشخص گرديده و مراسم تحليف رييس جمهور جديد در ١١ سنبله بجا شود.
اما ملل متحد مى گويد که پروسۀ بازرسى آرا ١٠ روز ديگر را نيز در بر گرفته و برگزاری مراسم تحلیف، بعد از آن عملی خواهد بود.
مردم ولايت غور، خواستار خاتمه دادن هرچه زودتر پروسۀ انتخابات و مراسم تحليف رييس جمهور جديد بوده، مى گويند که نقش آنها در ادارات دولتى تا حال  کمرنگ و حتى صفر حساب مى شود؛ زعيم   آينده بايد به اين مشکل رسيدگى کند.
مولوی رمضان قاسمی عضوشورای ولایتی غور، از رئیس جمهور آینده خواست که مردم غور را درقدرت سیاسی شریک سازد؛ زيرا در ١٣ سال اخير هیچنوع مشارکت در دولت نداشته تا مشکلات خود را به گوش دولتمردان برسانند.
وى گفت: "ما نه وزیر داشتیم، نه معین و نه سفير؛ به همین خاطرکسی به ما توجه نکرده."
خلع سلاح  افراد مسلح غیرقانونى و تامین امنیت، خواسته هاى مهم ديگر مردم غور بوده و از رييس جمهور جديد مى خواهند که گليم افراد مسلح را جمع کند.
محمد سرور باشندۀ ولسوالی تولک گفت که ميخواهند افراد مسلح غيرقانونى که عرصۀ زندگی را به مردم تنگ ساخته اند، خلع سلاح و مجازات شوند.
وى که يک سرباز است افزود: "رئیس جمهور آینده، نیروهای امنیتی را تقویت نماید و تشویق کند و معاش شان را بلند ببرد و ازرها نمودن زندانیان طالبان جلوگیری کند؛ چون هر روزمردم وهمقطاران ما بیرحمانه توسط طالبان و القاعده کشته میشوند و باید به آنها رحم نشود."
اين درحالى است که مسوولان محلى غور ميگويند که بیش از٦٥٠٠ نفر مسلح غیرقانونى در قالب بيش از ١٣٠ گروپ  و حدود ٣٥٠٠ تن از طالبان، در مناطق مختلف این ولایت فعالیت دارند که مانع تامین امنیت و اجرای قانون می شوند.
غور، ولايت صعب العبور بوده و حل مشکلات مواصلاتى، خواست ديگر آنها را تشکيل مى دهد.
عبدالقدیر غفوری ٢٨ ساله باشنده ولسوالی دولینه گفت: "نبود سرک سبب شده است که مردم غور با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فقر روبه رو بوده وشش ماه این ولایت در زمستان در محاصره برف مى باشد؛ یگانه خواست ما از رييس جمهور آینده، اعمار سرک غور- کابل وغور- هرات است."
خدایار واقف مسوول مجتمع جامعه مدنی و باشندۀ ولسوالى چهار سده گفت که پيامش به رييس جمهور آينده اين است که بند برق اعمار نمايد.
وى افزود که غور ولایتی است که سه دریای مشهور به نام هاى مرغاب، هریرود و فراه رود ازآن میگذرد؛ اما باداشتن چنين دریاهای خروشان و سرشار از منابع آبى، هنوز از نور برق محروم بوده، مردم درتاریکی به سر می برند و یک کیلووات برق جنراتوری ٦٠ افغانی است.
غور ولايت زراعتى بوده و دهاقين، خواستار توجه جدى زعيم آينده در ين بخش نيز هستند.
عبد الصمد ٤٠ ساله، باشنده ولسوالی دولتیار گفت: "دولت به ما توجه نکده، مه از رئیس صاحب جمهور آينده میخايم  که برى ما کمک کنه و بندهاى آب بسازه."
وى علاوه کرد که غور، بهترين آب و هوا دارد و اگر در عرصۀ زراعت و باغدارى سرمايه گذارى شود، تنها سيب تمام کشور را تامين خواهد کرد.
گل محمد باشنده ولسوالی ساغر که اکثر مردم آن مصروف مالداری و باغداری است، گفت که زمینه خوبی برای باغداری فراهم است، در صورتى که حکومت آينده توجه کند، هم درعرصه باغداری و هم درعرصۀ مالداری، این ولایت نمونه بوده و بسیارى مناطق همجوار خودرا میوه ولبنیات خواهد داد.
نقیب الله شاگرد صنف دوازدهم يکى از ليسه هاى فيروزکوه مرکز غورگفت: "من به رئیس جمهور آینده پيام دارم که به معارف وتحصیلات عالی توجه کند و موسسات تحصیلات عالی غور را به پوهنتون ارتقا بدهد."
به گفتۀ وى، حالا تنها یک موسسه تحصیلات عالی به ظرفیت پایين و بدون امکانات و ساختمان درين ولایت وجود دارد؛ چون اکثر جوانان غور به دلیل فقر نمیتوانند به دیگر ولایات بروند و ادامۀ تحصیل نمایند؛ معارف باید رشد نماید، مکاتب فعال شوند و از سوء استفاده و رشوت جلوگیری گردد.
فریده ناصر باشنده ولسوالی تیوره گفت که دختران، به مکاتب وتحصیلات عالی دسترسی نداشته و بسيارى آنها از درس و تعلیم محروم هستند.
اين دختر، از رييس جمهور آينده خواست که در حل اين مشکلات توجه جدى مبذول نموده و به دختران و زنان، در عرصه هاى تعليم و تحصيل و ادارات دولتى سهم بارز بدهد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.