"حکومت مشترک معامله با آراى مردم است"

 
کابل (پژواک، ٢٠ اسد ٩٣): "افغان ملی غورځنگ"، از ايجاد حکومت مشترک هردو نامزد رياست جمهورى انتقاد کرده مى گويد که ايجاد حکومتى تحت نام "حکومت وحدت ملى"، به معناى معامله با آراى مردم است.
انتخابات دور دوم رياست جمهورى، بعد از آن با چالش مواجه شد که تيم اصلاحات و همگرايى به رهبرى داکتر عبدالله عبدالله، تيم انتخاباتى داکتر اشرف غنى احمدزى را به تقلب هاى گسترده در انتخابات متهم کرد.
از همين رو انتخابات با بن بست مواجه شد؛ اما بعداً هردو نامزد رياست جمهورى، با وساطت جان کرى وزير امور خارجۀ امريکا و نمايندۀ ملل متحد، بر ايجاد "حکومت وحدت ملی" به توافق رسیدند.
در این توافقنامۀ سه ماده یی آمده است که نامزد برندۀ انتخابات ١٣٩٣، پس از آن که زمام امور را در دست گرفت، بدون درنگ توسط یک فرمان، به ایجاد "پست ریاست اجرائیوی حکومت" می پردازد.
طبق اين توافقنامه؛ رييس جمهور، پست رهبر اپوزيسيون را ايجاد نموده و به کسى داده ميشود که از سوى نامزد دوم، معرفى خواهد شد.
نظيم سمون عضو "افغان ملی غورځنگ"؛ امروز به نمايندگى از اين جريان، در کابل به خبرنگاران گفت که هردو نامزد رياست جمهورى، تحت نام "حکومت وحدت ملى"، ميخواهند "شرکت سهامى سياسى" ايجاد کنند.
به گفتۀ وى، اين کار در مغايرت با قانون قرار دارد و براى ملت افغانستان قابل قبول نيست.
 وى افزود: "اين سازش و معامله با راى مردم و اقدام عليه منافع ملى است."
 به گفتۀ سمون؛ "افغان ملی غورځنگ"؛ از هردو نامزد رياست جمهورى ميخواهد که معلومات و توضيحات دقيق  در راستاى توافقات صورت گرفته را به طرفداران و در مجموع به مردم ارائه دهند.
موصوف علاوه کرد: "به نظر من هم اکنون که ما صاحب نظام رياستى هستيم، زورآزمايى و قدرت طلبى را در داخل دولت ميبينم؛ اگر يک محور ديگر قدرت تحت نام صدراعظم، در اين کشور که آمادۀ آن نيست، ايجاد گردد،  کشور ما براى ابد از ثبات سياسى محروم خواهد شد."
خان آغا احمدزى يکى از اعضاى ديگر اين نهاد، در نشست امروزى گفت که هردو نامزد، بايد به حاکميت قانون اولويت دهند و بر پايۀ اين اصل، راه را براى ايجاد نظام سياسى و تحکيم مردم سالارى هموار سازند.
 وى با بيان اينکه مردم در مورد چگونگى اصطلاح "حکومت وحدت ملی" نگرانى هاى شديد دارند گفت: "نخبگان سياسى کشور ما بايد امکانى را فراهم سازند که ملت افغانستان براى بار اول جشن خوشى انتقال قدرت سياسى را به شکل مسالت آميز تجليل نمايند."
افغان ملى غورځنگ، از چند نهاد مدنى ساخته شده و فعاليت خود را در ماه جوزا سال گذشته آغاز کرده است. اين حرکت، در انتخابات رياست جمهورى، از داکتر اشرف غنى احمدزى حمايت کرده بود.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.