Speakers see unity govt as power-grabbing ploy

 
کابل (پژواک، ٤ اسد ٩٣): شمارى از آگاهان امور، روى طرح "حکومت وحدت ملی" انتقاد دارند و می گویند که برخى افراد، ميخواهند يک سلسله امتيازاتى را با تطبيق طرح حکومت وحدت ملى، حاصل نمايند.موضوع "حکومت وحدت ملی"؛ بعد از آن ورد زبان مردم شده است که رهبر هردو تيم انتخاباتى رياست جمهورى افغانستان، با وساطت جان کرى وزير امور خارجۀ امريکا، براى ايجاد حکومت وحدت ملى با هم آشتى کردند.
نامزدان رياست جمهورى، بعد از صحبت با جان کرى گفت که کل آرا، دوباره تفيش و حکومت وحدت ملى را ايجاد خواهند کرد.
جزئيات اين طرح تا کنون افشا نشده؛ اما گفته ميشود که بعد از تفتيش آرا، کانديد برنده رييس جمهور؛ و کانديد بازنده رييس اجرائيوى حکومت خواهد بود.
در مورد، اظهاراتى نيز صورت ميگرد که امکان دارد کانديد بازنده، رهبر اپوزيسيون شود.
شمارى از آگان هان امور، روى اين موضوع در دفتر مطالعات استراتيژيک افغانستان صحبت کردند.
خليل رومان آگاه امور سياسى، در اين نشست گفت که همچو طرح ايجاد حکومت ها، در کشورهايى تطبيق ميشود که در وضعيت بحرانى قرار دارند.
وى افزود: "احزاب مخالف و موافق سياسى، براى ايجاد يک دولت وحدت ملى با هم يکجا ميشوند؛ اما همچو دولت ها تا حل بحران ادامه مى يابند."
به گفتۀ وى، فعلاً بحران انتخاباتى در کشور نه، بلکه بحران جنگى وجود دارد و دراينجا بايد براى حل مشکلات انتخاباتى نه، براى حل بحران جنگ، حکومت وحدت ملى ايجاد گردد.
اما وى افزود: "در اينجا از مشکلات انتخاباتى يک بحران مجازى ايجاد شده، تا کرسى ها را در بين خود تقسيم نمايند."
رومان به هردو نامزد رياست جمهورى پيشنهاد نمود که اگر خواهان ايجاد حکومت ملى هستند، لازم است که مخالفين مسلح رانيز در آن سهيم سازند؛ وگرنه اين کشور با مشکلات زياد روبه رو خواهد شد.
وى افزود که معلومات لازم در مورد ايجادحکومت وحدت ملى، به مردم ارايه نشده و چگونگى ايجاد همچو يک حکومت مبهم است.
در اين نشست؛ نجيب الله منلى، آگاه ديگر امور نيز گفت: "حکومت ملى در وضعيت بحرانى ايجاد ميشود و ما فعلاً در وضعيت بحرانى قرار نداريم؛ در اينجا بايد حکومت مشارکت ملى ايجاد گردد، تا افغان ها در آن سهم داشته باشند."
منلى افزود که هردو تيم رياست جمهورى، براى به دست آوردن چوکى، با ايجاد يک حکومت وحدت ملى موافقه کرده اند.
وى گفت: "در اينجا انتخابات صورت گرفته، مردم در آن اشتراک کرده اند؛ اما مشکل در اينجا است که تيم بازنده شکست خود را نمى پذيرد. نياز به ايجاد حکومت ملى محسوس نمى شود، بايد به آراى مردم احترام گذاشته شود؛ اگر تيم بازنده آن را نمى پذيرد، کار خودش است."
به گفتۀ منلى، در افغانستان هيچ نوع بحران وجود ندارد؛ در اينجا "یک درامه یا یک مسخره" براى به دست آوردن امتيازات زير نام حکومت ملى، آغاز گرديده است.
موصوف، از هردو تيم خواست که تا اعلام نتايج انتخابات انتظار بکشند؛ زيراکه براى مردم حکومتى مشروعيت دارد که بر اساس آراى مردم ايجاد شده باشد.
در اين نشست عبدالحميد مبارز، آگاه ديگر امور سياسى نيز نظر مشابه داشت و گفت که همچو حکومت هاى وحدت ملى، تنها در حالات بحرانى ايجاد ميشود و آن هم بعد از ختم دورۀ بحرانى از بين ميرود.
به گفتۀ مبارز، اگر به اساس موافقۀ هردو نامزد؛ رييس اپوزيسيون نيز از سوى آنها انتخاب گردد، پس اين حکومت ديموکراسى نه، بلکه حکومت "دیکتاتورى" میباشد.
به نظر وى، هردو نامزد رياست جمهورى، فقط براى توزيع وزارتخانه ها و ولايات، در بين خود روى ايجاد حکومت ملى موافقه کرده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.