انتخابات در سرپل در فضاى امن انجام شد

سرپل (پژواک، ٢٤ جوزا ٩٣): هزاران تن در فضای عاری از رویدادهای امنیتی، در ولایت سرپُل به پای صندوق های رای رفتند و به نامزد دلخواه شان رای دادند.
سرپل هرچند در ماه های اخیر، شاهد افزایش حملات مخالفان مسلح دولت بوده؛ اما نیروهای امنیتی درهماهنگی با مردم توانستند شرایط را در اکثر نقاط این ولایت برای برگزاری انتخابات مساعد بسازند.
به گفتۀ عبدالرحمن فرید رییس دفتر ولایتی کمسیون مستقل انتخابات سرپل، انتخابات مطابق به طرزالعمل انتخابات از ساعت ٧ صبح روز شنبه آغاز شد و نظر به گزارشاتى که از تمام نقاط ولایت سرپل به کمسیون انتخابات رسیده، بدون موانع امنیتی در فضای امن  برگزار شد.
فرید افزود که ازجمله ١١١ مرکز راى دهى که درتمام نقاط ولایت سرپل وجود داشته، فقط یک مرکز در ولسوالی  کوهستانات، به دليل دوری راه وصعب العبور بودن آن، مواد انتخاباتی انتقال داده نشده.
به گفتۀ وى رسانيدن مواد انتخاباتى به اين ولسوالى، حدود هشت ساعت را در بر مى گرفت تا با استفاده از حيوانات، اين مواد انتقال يابد و اينکه باوجود آن هم امکان تقلب وجود داشت کميسيون انتخابات از اين تصميم صرفنظر کرد.
اما رييس دفتر ولايتی کمیسیون انتخابات می گوید که اشتراک مردم در انتخابات امروز نسبت به انتخابات ١٦ حمل کمرنگ بود. به باور وی نامزدان شورای ولایتی در انتخابات قبلی نقش برجسته در بسیج مردم برای رای دهی داشتند.
وی کاهش برگه های رای دهی در دور قبلی را که مردم باوجود انتظار زیاد نتوانستند رای بدهند، نیز یکی دیگر از عوامل کاهش سطح اشتراک مردم در انتخابات امروز خواند.
عبدالجبار حقبین والی سرپل، پس از آن که رای خود را استفاده کرد، از دفع چندین حمله مخالفین بر پوسته های امینتی و در مسیر شاهراه سرپل شبرغان خبر داده گفت: "شب گذشته چندین حمله مخالفان مسلح دولت از سوی نیروهای امنیتی دفعه شده و نیروهای امنیتی، از خود شایستگی نشان دادند."
والی سرپل افزود که درجریان حملات شب گذشته، به نیروهای امنیتی کدام آسیب نرسیده؛ اما امروز چهار تن از طالبان در منطقه چشمه شیرین حدبخشی سرپل کشته شدند و همچنان یک ماین نیز در مرکز شهر خنثی شده است.
درهمین حال نورحبیب گلبهاری فرمانده امنیه سرپل می گوید که تمام سایت های انتخاباتی با تشریک مساعی مطابق به پلان ازقبل ترتیب شده باز بود وهیچ گونه چالش امنتی متوجه نیروهای پولیس نشده است.
گلبهاری گفت: "ما برای مردم اطمینان می دهیم چنانچه که امنيت انتخابات را تامین کردیم، در قسمت انتقال مواد انتخابات هم تلاش خواهیم کرد."
دراین حال شماری از باشندگان ولایت سرپل که از ساعت ٥ صبح درصف ایستاده بودند، می گویند اميدوار هستند نتايج انتخابات به گونه شفاف اعلام شود.
یولداش بای یکتن از شهروندان سرپل که ٨٠ سال عمر دارد مى گويد، "انتخابات خوب گذشت و امید وارهستیم تا حق به حق دار برسد."
محمد محسن خان معلم یکتن از استان سابقه کار که به نامزد مورد نظر ش رای داده گفت: "شکر که انتخابات بدون تقلب گذشت، ما هیچ کدام نوع تقلب را مشاهد نکردیم."
ارقامى که ازسوی مسولان دو مرکز رایدهی در مرکز ولایت سرپل ارایه شده، نشان مى دهد که در مرکز راى دهى ليسه رحمت آباد بيش از ٢٣٠٠ برگه راى دهى استفاده شده است، که اين رقم در انتخابات ١٦ حمل بيش از ٣٢٠٠ بود.
همچنان در لیسه نسوان مرکز ولايت سرپل، درانتخابات ١٦ حمل حدود ٥٠٠٠ راى به صندوق ها ريخته شده بود؛ اما این بار ٣٤٠٠ تن راى داده بودند.
به گفته مسولان کمیسیون مستقل انتخابات در سرپل، در تمام این ولایت شامل ١١١ مرکز که داراى ٤٠٦ محل رایدهی بود، انتخابات برگزار شده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.