اشرف غنی: یک زن را در امور مدنی ستره محکمه تعیین میکنم

 
کابل (پژواک،٢٠ جوزا ٩٣): داکتر اشرف غنی احمدزی می گوید که اگر برندۀ انتخابات شود، یکتن از زنان را در امور مدنی ستره محکمه تعیین می کند.
احمدزی مى افزايد که برای زنان، یک پوهنتون مستقل می سازد و مدیریت آن نیز از سوی زنان به پیش برده خواهد شد.
موصوف، این تعهدها را امروز در یک گردهمایی که زنان به حمایت از وی در کابل راه اندازی کرده بودند، به آنان سپرد.
احمدزی در صحبت هایش، بر تلاش حکومت در راستای دفاع از حقوق زنان تاکید نمود و گفت که برای آنان، زمینۀ کار را همراه با مصوونیت فضای کاری فراهم می کند.
این نامزد پیشتاز ریاست جمهوری، برای عاملان خشونت با زنان، وعدۀ مجازات سنگین داد و افزود که در این راستا، هیچ تعللی از سوی ارگان های دولتی صورت نخواهد گرفت و در همه برنامه های خود، با زنان مشوره خواهد کرد.
وی تصریح نمود که زنان افغان، در ادارات مختلف مورد 'تهدید' هستند و برای تیم تحول و تداوم، قابل قبول نیست که به گفتۀ وی، به ارزش های اسلامی و بشری افغان ها صدمه وارد شود.
به گفته احمدزی، خانوادۀ زنان افغان باید اطمینان داشته باشد که هرگاه در اداره دولتی و غیردولتی کار می کنند، مصوون هستند.
اشرف غنی احمدزی تاکید کرد که ایجاد مصونیت، وظیفۀ دولت است و به گفتۀ وی؛ "دولتی که این مصوونیت را انجام داده نتواند، دولت نیست."
اشرف غنی گفت که زنان برای دست یابی به حقوق شان، نیازمند خودکفایی مالی هستند و به باور وی تا زمانی که این کار صورت نگیرد، حقوق آن ها به روی کاغذ باقی می ماند.
وی افزود که تیم تحول و تداوم، برای کار کردن زنان، برنامه هايی را روی دست دارد.
اشرف غنی علاوه کرد که در حکومت وی، زنان نیز مانند مردان صاحب اسناد ملکیت خواهند شد و در اسناد خانه هايی که از سوی حکومت اعمار می شود و در اختیار افراد واجد شرایط قرار می گیرد، نام زنان خانواده ها نیز درج خواهد شد.
وی گفت که در جنگ های داخلی افغانستان، بیشترین صدمه را زنان افغان متحمل شده اند و دیگر نمی گذارد در کشور جنگ صورت بگیرد و آنان بار دیگر صدمۀ روحی و جسمی ببینند.
اشرف غنی در رابطه به تعلیم و تحصیل زنان گفت که باسواد ساختن زنان افغان، از اولویت های کاری وی می باشد و پس از پیروزی در انتخابات، یک پوهنتون مستقل برای زنان می سازد که مدیریت آن نیز به دوش زنان خواهد بود.
وی وعده سپرد که شمار زنان در موسسات تحصیلات عالی را، در زمان حکومتش تا ٥٠ درصد افزايش خواهد داد.
این نامزد ریاست جمهوری، از کریکولم درسی پوهنتون ها انتقاد نمود و گفت که برای به روز کردن آن، تلاش می کند و همچنان برای محصلین افغان، زمینۀ تحصیل از راه دور را نیز فراهم می کند.
اشرف غنی  علاوه کرد که دراین راستا با برخی کشورها صحبت نیز کرده است.
همچنان وی افزود بخاطر این که زنان افغان به صورت مستقیم صدای شان را برای به دست آوردن حقوق شان بلند کنند، یک کرسی ستره محکمه را به زنان اختصاص می دهد.
اشرف غنی گفت که در این راستا با علمای دینى مشوره کرده است و از نگاه مذهبی نیز هیچ مانعی ندارد.
افزون بر این، اشرف غنی احمدزی تعهد سپرد که چهار گونه سند را که متضمن حقوق زنان است در اختیار آنان قرار می دهد، این سندها شامل سند تولد، سند نکاح، سند طلاق و تذکرۀ الکترونیکى تابعیت می باشد.
این نامزد ریاست جمهوری اعلام نمود که در زمان حکومتش، هیچ پُست دولتی را از نگاه قومی و یا هم جنسیتی به کسی اختصاص نمی دهد، بلکه شایسته سالاری مبنای تقرر خواهد بود.
اشرف غنی احمدزی، در عین حال بر شفافیت در انتخابات تاکید نمود و گفت که خواست های غیرقانونی هیچ کسی را نپذیرفته است که در بدل حمایت از وی برخی افراد مطرح کرده اند.
احمدزی افزود: "من به سادگی خواست کسی را نمی پذیرم، مردم نزد من آمدند و گفتند که برای مان وزارت در نظر بگیرید، شما را برنده می سازیم؛ حرف من این بود که دولت ملکیت پدرمن نیست تا آن را به شما ببخشم."
موصوف افزود که نمی خواهد بر اساس معاملات نادرست، برندۀ انتخابات شود و اگر کسی با این روش به پیروزی برسد، برنامه هايی که برای پیشرفت کشور دارد، هیچگاه عملی نمی شود.
زنان حاضر در نشست امروزی، از برنامه های دوکتور اشرف غنی احمدزی ستایش نمودند و از وی خواستند به وعده های خود که به زنان می دهند، ثابت قدم بماند.
زنان اشتراک کنندۀ این گردهمایی، ضمن اعلام پشتیبانی از تیم تحول و تداوم، منشوری را که شامل خواست های آنان می باشد، به داکتر اشرف غنی احمدزی پیشکش کردند.
در این منشور، یکی از خواست ها تطبیق برنامۀ سوادآموزی برای زنان در سراسر کشور بود، که مورد قبول اشرف غنی نیز قرار گرفت.
در همایش امروز، بیشتر از دوصد تن از استادان، محصلان و فعالان جامعۀ مدنی حضور داشتند.
ثریا صبحرنگ، یکتن از اشتراک کنندگان نشست، از همه زنان کشور خواست که برای دستیابی به حقوق شان، به پای صندوق های رای بروند و رهبر آیندۀ کشور شان را انتخاب کنند.
صبحرنگ افزود: "ما در حال عبور از یک گذرگاه سرنوشت هستیم و در جاده هموار قرار نداریم؛ در صورت لغزش، هزینۀ بزرگی به همراه خواهد داشت و اگر بتوانیم متحدانه و با دانایی وسیع و هوشیارانه قدم به جلو برداریم، شاهد خوشبختی ها خواهیم بود."
موصوف از داکتر اشرف غنی احمدزی خواست که به نقش و مطالبات زنان افغان که در تعیین سرنوشت افغانستان تاثیر دارد، توجه نماید.
صبحرنگ در اخیر سخنانش، از هر دو نامزد پیشتاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواست که به تعهدات خود با زنان عمل نموده و زندگی ایشان را قربانی معامله های سیاسی نکنند.
از سويی هم، امروز طی مشاعره اى که در ولایت پکتیا راه اندازی گردیده بود، برخی زنان حمایت شان را از نامزدی اشرف غنی احمدزی اعلام نمودند.
در این مشاعره که در شهر گردیز مرکز این ولایت برگزار گردید، ده ها شاعر از مرکز و ولسوالی ها اشتراک داشتند.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری، سه روز بعد به تاریخ ٢٤ جوزا برگزار شود.
در اين انتخابات، دو نامزد داکتر عبدالله عبدالله و دوکتور اشرف غنی احمدزی، با هم رقابت می ورزند.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.