هزاران تن در چهار ولایت از اشرف غنی احمدزی حمایت کردند

 
کابل، پلخمری، جلال آباد، بامیان (پژواک، ١۷جوزا ٩٣): چندین هزار تن از مردم، طی گردهمایی هایی در کابل، بغلان، ننگرهار و باميان؛ حمايت شان را از تيم تحول و تداوم به رهبرى داکتراشرف غنى احمدزى اعلام کردند.
در گردهمایی کابل که صبح امروز (١٧جوزا) در خانۀ این نامزد ریاست جمهوری برگزار شده بود، دوصد تن از نمایندگان اقوام نیازی و دینارخیل، اتحادیۀ مشرقیوال و شماری از محصلین پوهنتون های کابل حضور یافته بودند.
عزیرالله نیازی رییس شورای قوم نیازی، دراین نشست گفت که این شورا به خاطری از تيم "تحول و تداوم" حمايت می کند که اشرف غنی، یک شخص مدبر بوده و برنامه هاى بهتر برای افغانستان دارد.
وی گفت که این شورا، در قسمت نظارت از انتخابات نيز با تيم تحول و تداوم همکارى خواهد کرد.
علم شاه دینارخیل رییس شورای قوم دینارخیل، در نشستى جداگانه با اشتراک بيش از ١٥٠ تن گفت که اين شورا  بعد از غور و بررسی ها، تصمیم گرفته تا در دور دوم انتخابات، از تیم تحول و تداوم حمایت کند.
به گفتۀ او، به دليلى از اين تيم حمايت مى کند که با برنده شدن آن، تمام افغان ها از حقوق مساوى برخوردار خواهند شد.
همچنان اتحاديه مشرقیوال و برخى محصلين، در نشست ديگرى در منزل اشرف غنى که بيش از ١٠٠ تن در آن شرکت داشتند، حمايت شانرا از داکتر اشرف غنى احمدزى اعلام نمودند.
 رازمحمد عضو اتحاديه مشرقیوال گفت که اين اتحاديه، در دور اول انتخابات از زلمی رسول حمایت کرده بود؛ اما در دوم از تیم تحول و تداوم حمايت مى کند؛ زيرا برنامه های بهتر برای رفاه کشور دارد.
حمیدالله که به نمایندگی از محصلین صحبت مى کرد، اشرف غنی احمدزی را شخص مناسب براى رياست جمهورى خوانده، گفت: "اگر تیم تحول و تداوم برنده شود، برای رشد جوانان کارهای بهترى را انجام خواهد داد."
به گفتۀ وى، اشرف غنی زمانى که به حيث رييس پوهنتون کابل کار مى کرد، کارهای بهترى را برای محصلین انجام داده که در طول تاریخ، پوهنتون کابل بی مثل می باشد.
قمرالدین شینواری عضو ستاد انتخاباتی داکتر اشرف غنی احمدزی، از شوراها، اتحاديۀ مشرقيوال و محصلين يادشده، اظهار تشکرى نموده از تمام هواداران تيم تحول و تداوم خواست تا مردم را به راى دادن به اين تيم تشويق نمايند.
به گفتۀ وى، مردم بايد به برنامه های تیم تحول و تداوم راى بدهند؛ زیرا برنامه های اين تيم با در نظرداشت ارزش های وحدت ملی، تقويت اقتصادی و تامين صلح و ثبات کشور تهيه شده است.
جنرال دوستم در یک گردهمایی در بغلان گفت که تیم تحول و تداوم، پیش خواهد رفت و عقب نشینی نخواهد کرد و صد درصد مطمئن است که پیروز خواهند شد.
وی خطاب به هواداران این تیم گفت: "ما و شما میدان را می بریم. اگر در (با وجود) مجاهدین، اگر در صداقت و راستگو بودن و قلب پاک داشتن، جسور بودن، وطن خود را دوست داشتن و ضد فساد، ضد زمین خوران(غاصبان زمین) باشد، خداوند هم همین طور بنده اش را دوست دارد، به ما و شما میته؛ اول حق از ماست می بریم."
معاون اول اشرف غنی احمدزی، خطاب به اقوام ترکمن و ازبک گفت که اگر به تیم تحول و تداوم رای ندهند، خائن به شمار خواهند آمد.
وی در عین حال، با درخواست از مردم بخاطر حضور گسترده در انتخابات، از آنان خواست تا مانع از انجام تقلب شوند و اجازۀ دستبرد به آرای خود را ندهند.
عبدالرشید دوستم از گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی شاخۀ حکمتیار نیز خواست تا مانند سایر اعضای این حزب، شامل روند سیاسی کنونی شود.
دوستم، با اشاره به وقوع سیلاب در ولایت بغلان به ویژه ولسوالی نهرین، با آسیب دیدگان این رویداد ابراز همدردی کرد.
احمد ضیا مسعود نیز که در این گردهمایی حضور داشت گفت که مردم به رئیس جمهوری نیاز دارند که بگوید چطور امنیت را در کشور تامین می کند.
وی گفت که توقع من از همه ملت این است که به خاطر علاقه مندی قومی و مذهبی، به نامزد مورد نظر شان رای ندهند؛ به شخصیتی رای بدهند که بتواند کشور را از بحران کنونی نجات دهد.
مسعودافزود: "ما به رییس جمهوری ضرورت داریم که بتواند برنامه های اقتصادی خود را برای مردم تشریح کند، که مردم افغانستان در ظرف پنج سال آینده، به کدام مرحله خوب اقتصادی می رسد؛ ما به رییس جمهوری نیاز داريم که واضح بگوید که چطور امنیت و ثبات سیاسی را می آورد، فقر را از بین ببرد، و چطور می تواند سیستم تعلیم و تربیه را نهادینه بسازد و برای جوانان کار پیدا کند."
این عضو ارشد تیم تحول و تداوم، از مردم خواست که باید به کسی رای بدهند که بعد از دو ماه پیشیمان نشوند.
ده ها تن از بزرگان، طى نشستى در ولسوالی خوگیانی، از اشرف غنی احمد زی حمایت کردند.
داکتر فاروق میرنی عضو پیشین ولسی جرگه گفت که اشرف غنی، فردی است که با وی آیندۀ کشور روشن می شود و اگر کامیاب شود بدبختی های افغانستان از بین خواهد رفت.
وی گفت:" ما نمی خواهیم بدبختی های فعلی کشور ادامه یابد و به همین دلیل، از نامزدی اشرف غنی احمد زی در انتخابات پیش رو پشتیبانی می کنیم."
ملک ظهور از بزرگان مردم خوگیانی، ضمن حمایت از این نامزد ریاست جمهوری گفت که به اشرف غنی به عنوان" دومین متفکر جهان"، افتخار می کند و به همین دلیل از او حمایت می کند.
همچنان نشست های جداگانه ای در ولسوالی رودات، از سوی برخى مردم این ولسوالی، به حمایت از اشرف غنی برگزارگردید.
از جانب ديگر سید حسین انوری رهبر حرکت اسلامی افغانستان، در سخنرانی خود در کمپاین انتخاباتی تیم تحول و تداوم در ولايت باميان گفت که  به سه دلیل با این تیم پیوسته و اعلام حمایت کرده است.
وی افزود که به رسمیت شناختن احوال شخصیه اهل تشیع، حل دایمی و قانونی مسئله کوچیها و مقرر نمودن قًضات در محاکم، از پیش شرط هایش بوده که داکتر اشرف غنی احمدزی توافق نموده و آنرا پذیرفته است.
انورى درين کمپاین که امروز از طرف حرکت اسلامى با شرکت صدها تن در ساختمان گرځندوی مرکز باميان برگزار شد، از مردم خواست که در دور دوم انتخابات نيز شرکت گسترده داشته باشند.
در عين حال، کمپاین دیگری در قالب ”گفتمان دانشجو“، از طرف کمیته جوانان تیم تحول و تداوم در مرکز باميان نيز بر گزار شد و بیشتر بحث های انتخابات، از زاویه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.
محمد حسین عباسی یکی از اشتراک کنندگان این گفتمان گفت: "انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه راه رسیدن به ثبات، امنیت و رفاه است و ضرور بود که بحثهايی صورت بگیرد تا انتخابات نوپا، در بین مردم به عنوان یک اصل  شناخته شود."
وی علاوه کرد که برنده و یا بازنده شدن نامزد در انتخابات  مهم نیست، هر تیمى که برنده شود، نماینده و ریيس جمهور تمام افغانها خواهد بود و بايد نامزد برنده، احساس مسوولیت نماید که از تمام ظرفیت های موجود چه مخالف و چه موافق، استفاده نماید.
عباسی گفت که بیشتر بحث های گفتمان، در محوریت برنامه های تیم تحول و تداوم بود که مورد نقد و ارزیابی صدها تن از محصلین پوهنتون باميان قرار گرفت.
در انتخابات دور اول رياست جمهورى که به تاريخ ١٦ حمل برگزار شد، هيچ کدام از هشت نامزد رياست جمهورى، ٥٠ درصد جمع يک راى را از آن خود کرده نتوانست و قرار است انتخابات دور دوم، بين دو نامزد پيشتاز (عبدالله عبدالله و اشرف غنى احمدزى) برگزار گردد. 
مبارزات انتخاباتی دور دوم، میان دو نامزد پیشتاز از اول جوزا آغاز شده و قرار است تا ۲۱ همین ماه ادامه پیدا کند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.