آرای شمار زیادی از محلات مجدداً شمارش خواهد شد

کابل (پژواک،١٤جوزا ٩٣): کميسيون شکايات انتخاباتى میگوید تا حال ١٩٤١ شکایت بررسی شده است و نظر به شکایات نامزدان شوراهاى ولايتى، آرای شمار زیادی از محلات، مجدداً شمارش خواهد شد.
کميسيون، جلسات علنى را از ١٠ جوزا بدينسو، در حضور نامزدان احزاب سياسی، نهادهای جامعه مدنی و رسانه ها در کابل آغاز نموده، تاحال آراى چهار زون را بررسى کرده و قرار است که در مجموع، حدود سه هزار شکايت را در شش روز بررسى نمايد.
درجلسۀ علنى امروز، نزديک به ٦٠٠ شکايت نامزدان زون شرق و جنوبشرق (ننگرهار، لغمان، کنر، نورستان، خوست، پکتیکا و پکتیا) در خصوص روز انتخابات و اعلام نتايج ابتدايى شوراهاى ولايتى بررسی شد؛ اما اکثر نامزدان ادعا ميکردند که حق آنها تلف شده و بايد آراى شان دوباره شمرده شود.
مهتاب ملکزی یکتن از نامزدان معترض در شوراى ولايتى ننگرهار گفت که آرای وی ٣١١٠ بوده؛ اما  به ٨٦١ رای کاهش داده شده و لازم است که کميسيون به آن رسيدگى کند.
وی افزود: "مه در منطقه خود ١١٦ راى داشتم؛ اما در سايت کميسيون ٥٧ راى به نفع مه حساب شده و متباقی آن لادرک اس."
نتايج ابتدايى انتخابات شوراهاى ولايتى، در ٣١ ثور از طريق ديتابيس کميسيون مستقل انتخابات اعلام شد. حدود ٢٦٠٠ تن به شوراهاى ولايتى نامزد شده بودند که ازين جمله، ٤٥٨ تن به اين شوراها راه يافته اند.
عزیز نامزد معترض دیگر از ولایت پکتیکا مدعى است که ٣٧٠٠ رای وی حساب نشده است و از کمیسیون خواست که رای آنها را دوباره بشمارد تا حق به حقدار برسد.
سردار نبی معترض ولایت کنر نيز گفت که نظر به معلومات ناظرین وی، ٥٧٨٥ راى به دست آورده بود؛ اما در حال حاضر آرای وی به ٤٠٤٠ به ثبت رسيده است.
وى افزود: "آرای لادرک شده ما که به نفع ما حساب نشده، باید دوباره شمارش شود تا حق واقعی هیچ یک از کاندیدان تلف نشود."
 اما نادر محسنی سخنگو و منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی، درين جلسۀ علنى گفت که آنها تلاش میکنند تا مشکلات نامزدان را در نظر گرفته و زمينۀ رضایت همۀ آنها را فراهم بسازند.
به گفته وی، تا حال ١٩٤١ شکایت از چهار زون بررسی شده است و نظر به شکایات؛ آرای شمار زیادی از محلات مجدداً شمارش خواهد شد.
وی تعداد آرايى را که مجدداً شمرده خواهد شد، مشخص نکرد و افزود  که آنها همه شکایات معترضین را شنيده و نظر به ثبوت و اسناد در مورد شمارش دوبارۀ آرا تصمیم گرفته میشود.
محسنى علاوه کردکه آنها به مواردی برخورده اند که نشاندهندۀ مشکلات اعلام نتایج دور ابتدایی بوده و این کار کميسيون انتخابات، اعتراضات گستردۀ نامزدان شوراهای ولایتی را برانگیخته است.
اما کمیسیون مستقل انتخابات، با رد تمامى اين ادعاها میگوید که کميسيون، درشمارش آراى نامزدان شوراى ولايتى، از دقت لازم کارگرفته است.
نورمحمد نور سخنگوى کميسيون مستقل انتخابات، بردقت و شفافيت کارکميسيون  تاکيد کرده، به آژانس خبرى پژواک گفت: "ما بخاطر دقت بيشتر؛ نتايج ابتدایی شورای ولایتی را با سه روز تاخير اعلام کرديم."
کميسيون شکايات انتخاباتى افزود که درپايان هر روز، فيصله هاى خود را در مورد زون مربوطه صادر نموده و تلاش ميشود که نتايج نهايى فيصلۀ خود را  تا ٢٢جوزا به کميسيون مستقل انتخابات ارسال نمايد.
قرار است که روز پنجشنبه(١٥جوزا) به شکايات نامزدان آخرين زون در جلسۀ علنى کميسيون شکايات رسيدگى شود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.