Hearing into PC candidates' complaints begins

 
کابل(پژواک،١٠جوزا٩٣): کميسيون مستقل شکايات انتخاباتی طى جلسۀ علنى، ده ها مورد شکايت و اعتراض نسبت به روز انتخابات و اعلام نتايج ابتدايى انتخابات شوراهاى ولايتى زون شمالغرب را بررسى کرد.
جلسه امروزى با حضور نمايندگان احزاب سياسی، نهادهای جامعه مدنی، رسانه ها و نامزدان شوراهای ولايتی برگزار شد. قرار است که اينگونه جلسات تا يک هفته ادامه داشته وبه شکايات واعتراضات انتخاباتى تمام زون ها رسيدگى شود.
بيشترين اين شکايات را تقلب و پُرکردن صندوقها به نفع يک نامزد مشخص، کمبود اوراق رايدهى  و تفاوت ميان آراى اعلام شده در مراکز و ويب سايت کميسيون انتخابات تشکيل ميدهد.
عبدالستار سعادت، رييس کميسيون شکايات انتخاباتى گفت که شکايات و اعتراضات نامزدان شوراهاى ولايتى که به کميسيون سپرده شده، شامل تقلبات و تخطى ها بوده که کميسيون در حضور نامزدان و نمايندگان شان، به شکل علنى به آن رسيدگى کرد.
وى افزود که شکايات به شکل زون ها ترتيب گرديده و امروز شکايات زون شمالغرب (سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل وفارياب) بررسى شد و نامزدان اسناد و مدارک خود را در مورد تقلبات ارايه نمودند.
سعادت  علاوه کرد: "ما اين اسناد و مدارک  را در جلسۀ علنى به بررسى گرفته و درصورت ارايۀ اسناد، در مورد بازشمارى آراى بعضى محلات و مراکزى که درآن تقلب صورت گرفته باشد، فيصله خواهيم کرد."
رييس کميسيون شکايات انتخاباتى ميگويد که زمان محدود و رسيدگى به تمام اين شکايات، کاردشوار است؛ اما کميسيون تلاش ميکند که درمدت تعيين شده، به تمام اين شکايات رسيدگى نمايد تا عدالت نسبى تامين گردد.
محمد نادر مُحسنی منشی و سخنگوی کميسيون شکايات انتخاباتى در نشست خبرى گفت که درمجموع، به بيش از سه هزار شکايت درج شده در ظرف شش روز آينده، طى جلسات علنى رسيدگى خواهندکرد.
قرار است که فردا به شکايات زون شمالشرق (بغلان، بدخشان، تخار و کندز)؛ و روز بعدآن زون جنوب وجنوبغرب (کندهار،زابل،ارگان وغور) رسيدگى شود.
به گفتۀ کميسيون، روز سه شنبه به شکايات زون جنوب و جنوبغرب (هرات بادغيس، نيمروز، فراه وهلمند)، چهارشنبه زون شرق وجنوبشرق (ننگرهار، لغمان، کنر، نورستان، پکتیکا، پکتیا و خوست) و پنجشنبه زون مرکز (کابل، کاپیسا، پروان، وردک، لوگر، پنجشیر، بامیان، غزنی و دایکندی) رسیدگی خواهد شد.
اين درحالى است که شمارى از نامزدان شوراهاى ولايتى، از هفتۀ گذشته بدينسو در مقابل پارک زرنگار شهر کابل خيمه برافراشته و دست به تحصن زده اند. آنان ادعا ميکنند که در انتخابات ١٦ حمل، تقلب صورت گرفته و بايد آراى شوراهاى ولايتى، از سر شمرده شود.
همچنان تعداد ديگرى از آنان، در برخى ولايات به شمول بغلان، گردهمايى و مظاهره نموده و خواستار بازشمارى آرا بوده اند.
حدود ٢٦٠٠ تن به شوراهاى ولايتى نامزد شده بودند که ازين جمله، ٤٥٨ تن به اين شوراها راه يافته اند.
کميسيون مستقل انتخابات، نتايج ابتدايى شوراهای ولایتی را با سه روز تاخیر به تاریخ ٣٠ ثور اعلام کرد و نتايج نهايى آنرا، در١٧جوزا  اعلام خواهد نمود؛ اما با درنظرداشت اعلام امروز کمیسيون شکایات انتخاباتی، نتايج نهايى به تاخیر خواهد افتاد.
براساس تقويم کميسيون شکايات انتخاباتى تلاش ميشود که تا ٢٢جوزا نتايج نهايى فيصله هاى خود را به کميسيون ارسال نمايد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.